کد خبر: ۳۸۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۶ - ۰۵ آذر ۱۳۹۶ 26 November 2017
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان:

خوزستان نیازمند اصلاحات جدی در صنعت ساختمان است

هر اتفاقی که در حوزه ساختمان می‌افتد بيشتر به صورت احساسی به قضيه پرداخته و کمتر کسی به معايب زیرساخت‌ها توجه دارد.بر همین اساس توجه علمی و اصولی به اصلاحات در صنعت ساختمان ضروری به نظر می‌رسد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با بیان اینکه استان خوزستان در موضوع صنعت ساختمان نیازمند اصلاحات جدی است، گفت: هر اتفاقی که در حوزه ساختمان می‌افتد بيشتر به صورت احساسی به قضيه پرداخته و کمتر کسی به معايب زیرساخت‌ها توجه دارد.بر همین اساس توجه علمی و اصولی به اصلاحات در صنعت ساختمان ضروری به نظر می‌رسد. 
  
بهنام برومندزاده در جلسه مشترک هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با معاون عمرانی استاندار خوزستان که چهارم آذرماه در محل این سازمان در اهواز برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور بالاترين مقام عمرانی استان در جمع هيات مديره این سازمان اظهار کرد: در این دوره از هیات مدیره تلاش شده که سالم‌سازی و اصلاح قانونی گردش‌های كاری در ارائه خدمات مهندسی در اولویت کارها قرار بگیرد، به همين منظور پس از آسیب شناسی وضعيت موجود، تلاش کردیم تا با بسترسازی‌های لازم و تعامل با اعضا و ساير دستگاه‌های مرتبط با ساختمان، اصلاحات و برنامه‌های مدنظر را پیش ببریم. 
  
وی با بیان این‌که استان خوزستان در موضوع صنعت ساختمان نیازمند اصلاحات جدی است، تصریح کرد: هر اتفاقی که در حوزه ساختمان می‌افتد بيشتر به صورت احساسی به قضيه پرداخته و کمتر کسی به معايب زیرساخت‌ها توجه دارد. بر همین اساس توجه علمی و اصولی به اصلاحات در صنعت ساختمان ضروری به نظر می‌رسد. 
  
برومندزاده افزود: یکی از کارهای اساسی، تعامل و همراهی متولیان صنعت ساختمان در اجرای هر چه دقيقتر مقررات ملی ساختمان و جلوگيری از رفتارهای غيرقانونی برخی ارگان‌های مربوطه است که می‌تواند نقش مهمی در افزایش کیفیت ساختمان داشته باشد. 
  
وی خاطر نشان کرد: آسیب شناسی وضعیت فعلی نشان می‌دهد که تعامل مستمر و كافی بین فعالان صنعت ساختمان وجود ندارد و همین موضوع بر روی کیفیت صنعت ساخت و ساز تاثیرات منفی مشهودی داشته است. 
  
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان تصریح کرد: هیات مدیره به شناسایی نقاط ضعف و قوت موضوعات صنعت ساختمان پرداخته و در سه محور اقدام به پیگیری موضوعات کرده است. 
  
وی اضافه کرد: یکی از این موضوعات عدم رعايت الزام كنترل طرح‌ها و طی فرآیند كنترل صلاحيت و كسر ظرفيت اعضاء حقيقی و شركت‌های حقوقی (مشاور) در بخش طراحی و نظارت توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان است. این فرآیند در حال حاضر در اكثر پروژه‌های بزرگ و مهم به صورت غیرقانونی در استان در حال اجراست. 
  
برومندزاده اظهار کرد: تمام پروژه‌های غیردولتی باید به تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برسند اما در حال حاضر با اقدام خلاف قانون شهرداری‌ها، بسياری از طرح‌ها تحت كنترل و نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان قرار نمی‌گيرد و بسیاری از پروژه‌های مهم و تجاری بدون نظارت و كنترل نظام مهندسی ساخته می‌شوند و پيروی آن تخلفات متعدد ديگری رقم خواهد خورد كه اثرات نامطلوب متعددی بر صنعت ساختمان در استان خواهد گذاشت و علی رغم مکاتبات متعدد با نهادهای نظارتی و شهرداری، همچنان بسیاری از پروژه‌های کلان شهری بدون كنترل و نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان ساخته می‌شوند. 
  
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان خاطرنشان کرد: بر اساس قانون هر کسی بخواهد در هر موضوعی فعالیت حرفه‌ای داشته باشد نیازمند کسب مجوزها و صلاحيت لازم از مراجع مربوطه است اما در صنعت ساختمان استان خوزستان این اتفاق نیفتاده و هر کسی وارد عرصه ساخت و ساز شده است و عملا حرفه ساختمان در بخش اجرا در دست مهندسان و صاحبان صلاحيت نيست. 
  
برومندزاده با بیان این‌که مجریان ساخت و ساز باید دارای مجوزها و صلاحيت‌های لازم از اداره كل راه و شهرسازی استان باشند، عنوان کرد: بر اساس مفاد قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان و مقررات ملی ساختمان و نيز مصوبات هیات چهار نفره استان، إلزاما می‌بايست مجريان ذيصلاح دارای صلاحيت اجرا از اداره كل راه و شهرسازی متولی اجرای ساختمان‌ها باشند و شهرداری‌ها متعهد هستند در زمان صدور پروانه ساخت، قرارداد مجریان ذی صلاح را از سازندگان مسکن مطالبه کند اما عملاً این کار به دلايل نامعلوم انجام نشده و هيچكس پاسخگوی معايب و نزول كيفيت اجرای ساختمان‌ها نيست. 
  
وی با انتقاد از اینکه مگر می‌شود قانون را نادیده گرفت، گفت: شهروندان حق دارند در ساختمانی زندگی کنند که مجری ذی صلاح آن را ساخته باشد و امیدواریم این موضوع مورد توجه دلسوزان صنعت ساختمان استان قرار گیرد. 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان عنوان کرد: یکی دیگر از موضوعات، بحث لزوم صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان است. اين موضوع صراحتا در قانون نظام مهندسی پیش بینی و در بیشتر استان‌ها هم اجرایی شده است. 
  
وی اظهار کرد: در شناسنامه فنی ملکی کلیه مشخصات ساختمان لحاظ شده و خریدار با مطالعه آن متوجه کیفیت و کمیت كليه اجزاء ساختمان ملک موردنظر خود می‌شود و در واقع هويت و اصالت هر ساختمان است. 
  
همچنين وی نويد اين موضوع را داد كه در صورتی كه شهرداری‌ها همكاری لازم را داشته باشند از اول دی ماه صدور شناسنامه فنی ملکی آغاز می‌شود و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان كليه تدابير لازم جهت صدور اين شناسنامه ساختمانی را فراهم کرده است. 
  
در ادامه برومندزاده از معاون عمرانی استانداری خوزستان خواست كه به مانند گذشته حوزه عمرانی استانداری از اقدامات موثر سازمان استان حمايت کرده و همچنین خواستار توصيه‌های لازم به دستگاه‌های مرتبط جهت اجرای دقيق قوانين ساختمانی و احترام به ساخت و ساز اصولی در استان شد.
منبع: ایسنا