کد خبر: ۳۸۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۰۳ دی ۱۳۹۶ 24 December 2017

مرگ تدریجی؛ حاصل زندگی در ساختمان‌های امروزی

یک فعال محیط زیستی در صنعت ساختمان گفت: مسئولان بلند پایه استان به جای تعطیلی مدارس، مشکل آلودگی هوا را حل کنند.




نوید مسائلی  با اشاره به آلودگی هوای اصفهان اظهار کرد: بخش ساختمان با سهم40 درصدی مصرف انرژی، بزرگترین بخش مصرف کننده انرژی نسبت به سایر مصرف کننده‌ها شامل حمل و نقل، صنعت، کشاورزی و ... است و  بیش از 1.5 درصد از گاز طبیعی تولیدی دنیا در ساختمان های ایران می‌سوزد.

وی با اشاره به اینکه بخش ساختمان، بزرگترین مصرف کننده انرژی و بزرگترین تولیدکننده آلاینده است، افزود: متاسفانه 37 درصد از سهم هزینه های اجتماعی ناشی از انتشار CO2 نیز در انحصار این بخش است، در حالی که از جمله دلایل مصرف بالای انرژی در بخش ساختمان را می توان به طراحی، اجرا، نظارت و نگهداری نامناسب پوسته و سیستم های تاسیساتی ساختمان های شهری و عدم آگاهی مصرف کننده نام برد.

این کارشناس ارشد تبدیل انرژی با بیان اینکه اصلی ترین علل ضعف در بهبودی وضعیت مصرف انرژی در صنعت ساختمان در سیستم حاکمیتی مدیران است، خاطر نشان کرد: خوشبختانه به اندازه کافی و لازم قوانین، دستوالعمل، شیوه نامه و ابلاغیه در این خصوص موجود است. از سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف از طرف مقام معظم رهبری سال 89 تا تصویب آیین نامه صرفه جویی مصرف انرژی در ساختمان ها توسط هیئت دولت در سال 96 و پروتکل های بین المللی و تعهدات ایران منجمله پروتکل ریو، کنفرانس ریو +20 و ... ولی متاسفانه در استان اصفهان تاکنون، مدیری دلسوز و جهادی در این زمینه ورود پیدا نکرده است تا اقداماتی انجام دهد که به کاهش آلودگی هوا، بزرگ شدن سفره اقتصادی مردم کمک کند.

مسائلی افزود: اگر استاندار، شهردار و اعضای شورای شهر جدید به این موضوع به صورت جدی و تخصصی نگاه نکنند در آینده نارضایتی های مردمی افزایش خواهد یافت و این سوء مدیریت موجب فاصله گرفتن ملت از دولت خواهد بود. سال هاست که ساختمان ها، بزرگترین مصرف کننده انرژی در ایران محسوب می‌شوند و باتوجه به گزارش آژانس بین المللی انرژی، کشور ایران در زمینه ترکیب سرانه تولید دی اکسید کربن در بخش مسکونی رتبه دو دنیا را از آن خود کرده است! و این موضوع یعنی مرگ تدریجی؛ حاصل زندگی ما در ساختمان های امروزی است.

این فعال محیط زیست خاطر نشان کرد: در خصوص بهبود وضعیت مصرف انرژی در ساختمان های شهری تاکنون پیگیری های بسیار زیادی همچون اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، طرح ارتقاء کارآیی موتورخانه ها، طرح بازرسی و ممیزی انرژی ساختمان ها، رتبه بندی و برچسب انرژی ساختمان، طرح ایستگاه های شهری، ایجاد فرهنگ سرای انرژی و ...  به عمل آمده است، اما به دلیل سوء مدیریت و بی توجهی مسئولان در عرصه ساختمان هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

این کارشناس ارشد تبدیل انرژی اظهار کرد: با این تفاسیر، می توان گفت که یکی از عوامل اصلی کاهش ارزش افزوده و بروز مسائل زیست محیطی، مصرف بالا و بی رویه انرژی در بخش ساختمان است که باید به عنوان اولویت اول بهینه سازی انرژی مورد توجه ویژه قرار گیرد تا اثرات مخرب زیست محیطی آن به کاهش کیفیت زندگی و تحمیل هزینه های اجتماعی ناخواسته به خانوارها تحمیل نشود.

وی با اشاره به اینکه سال اقتصاد مقاومتی رو به پایان است، ادامه داد: متاسفانه هنوز در زمینه بهره وری انرژی در بخش ساختمان اقدامی عملیاتی صورت نگرفته است. اگر مدیران بخش ساختمان تنها تمایل به شرکت در جلسات، ماموریت ها و بازدیدهای بی هدف و همایش ها دارند و توانمندی جهادی در خصوص خدمت به مردم در این زمینه را ندارند پیشنهاد می کنیم از این عرصه فاصله بگیرند و یا قدرت اجرایی را به افراد متخصص و کارآمد دهند تا با ارائه راهبردهای مدیریتی صحیح از بحران های موجود در آینده پیشگیری شود.
منبع: ایسنا