کد خبر: ۳۸۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۲۸ دی ۱۳۹۶ 18 January 2018

دستور آخوندی برای منع حضور مهندسان در بخش‌های دولتی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که معاون حقوقی رییس‌جمهوری در جلسه‌ای به اتفاق آرا اعلام کرد مسئول کنترل ساختمان با قوانین مذکور شهرداری‌ها هستند از دستور آخوندی برای منع حضور مهندسان در دستگاه‌های دولتی خبر داد.

حامد مظاهریان در همایش ملی نگهداری از ساختمان‌ها با نگاهی به حادثه پلاسکو  با بیان "تمام حرف آیین‌نامه کنترل ساختمان این است که مسئول کنترل ساختمان کیست؟" اظهار کرد: تمام اختلاف‌های موجود حول و حوش آیین‌نامه اصلاح کنترل ساختمان مربوط به همین مسئولیت است.

وی با بیان این‌که باید قبل از قانون نظام مهندسی آیین‌نامه اصلاح کنترل ساختمان را می‌داشتیم،‌ افزود:‌ مسئول این موضوع کیست طبق قانون وزارت راه مسئول نیست. سازمان نظام مهندسی در تصوری این مسئولیت را بر عهده خودش می‌دانست. سازمان نظام مهندسی می‌گوید در ورژن دیگر در آیین‌نامه ما را مسئول ساختمان قرار دهید.

وی با اشاره به این‌که ادعای این آیین‌نامه این است که مسئول کنترل ساختمان دولت محلی است یعنی شهرداری‌ها، ادامه داد: شهرداری چگونه پروانه صادر می‌کند اما نمی‌تواند ساختمان را کنترل کند. 1300 شهر داریم که نهاد شهرداری بر مبنای رای مردم پروانه ساختمانی می‌دهد و قدرت آنرا دارد که برابر تخلف‌های این بخش را بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌گه قانون به مامور شهرداری داده که وارد یک ساختمان شود و آنرا تعطیل کند، افزود: دولت‌های محلی در تمام دنیا مسئول کنترل ساختمان هستند.

مظاهریان با بیان این‌که آیین‌نامه اصلاح ساختمان می‌گوید مسئول ساختمان کیست،‌ اظهار کرد: معاون حقوقی رییس‌جمهوری در جلسه‌ای به اتفاق آرا اعلام کرد که مسئول کنترل ساختمان با قوانین مذکور شهرداری هستند. پایان کلام. شهرداری‌ها طبق قوانین مسئول کنترل ساختمان هستند و هیچ حقوقدانی به این موضوع ایراد نگرفته است.

وی با بیان این‌که شهرداری نمی‌پذیرفتند مسئولیت کنترل ساختمان را بر عهده بگیرند،‌افزود: بحث آیین‌نامه کنترل ساختمان تمام شده است.

وی با یادآوری این‌که شک و تردیدی در این‌که چه کسی مسئول کنترل ساختمان است، نیست به موضوع نامه دیروز آخوندی برای لغو دریافت 5 درصد حق‌الزحمه مهندسان ناظر اشاره کرد و  گفت:‌ سازمان‌ها این حق را دارند که در این رابطه هرگونه می‌خواهند عمل کنند.  وزارت راه مصوبه معاون وزیر وقت (در سال 84) حذف کرد. نظام‌ها می‌توانند در مجامع خودشان به موضوع 5 درصد بپردازند و این بر عهده مهندسان است که می‌خواهند با حقوق خود چه کنند.

مظاهریان با بیان "با نامه دیروز وزیر راه دستمان را از جیب مهندسان بیرون آوردیم و این کمکی است که فرآیندها را بهتر کنیم، اظهار کرد:‌ امروز هم آقای آخوندی به بنده دستور دادند در رابطه با منع مهندسان در بخش‌های دولتی فعالیت می‌کنند باید اقدام شود.

برچسب ها: مظاهریان