کد خبر: ۳۸۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۳۰ دی ۱۳۹۶ 20 January 2018
حکایت مدیریت شهری در اهواز؛

پروژه های چندروزه میلیاردی تعطیل شدند/فواره هایی که دیگرنمی رقصند

اهواز- القاب نخستین، طولانی ترین و زیباترین جزء جدایی ناپذیر پروژه های زیباسازی شهری اهواز هستند. پروژه های تزئینی با بودجه های میلیاردی که عمر کارکرد آنها تنها چند ماه و چند روز است.


به صورت معمول هر چند ماه یک بار پروژه ای در حوزه زیباسازی شهر اهواز با سر و صدای بسیاری آغاز به کار می کند، پروژه هایی هم مانند؛ آبشار رنگی پل هفتم، فواره صد متری جنب پل پنجم، فواره رقصان پارک ۴۲ هزار هکتاری و تونل نوری که تنها ایام نوروز فعال بود.

 هر کدام از این پروژه ها پس از چند روز و یا چند ماه از حرکت ایستادند و هر کدام نیز داستان خودش را دارد، مثلا کابل های فواره صد متری جنب پل پنجم بر روی آب به سرقت رفت و یا هزینه برق فواره رقصان پارک ۲۴ هزار هکتاری هم به ۵۰ میلیون تومان رسید و این پروژه میلیاردی را برای مدتی طولانی خاموش کرد.

عدم مدیریت صحیح و نبود نظارت کافی در خصوص چنین پروژه هایی باعث می شود تا چندین میلیارد تومان اعتباری که توسط شهروندان این شهر تامین می شود از بین برود و سازمان زیباسازی شهرداری موظف شود تا هزینه های افزوده دیگری برای اوهال این پروژه های بی کیفیت در نظر بگیرد.

سوء مدیریت شهری، مشکلات مالی ایجاد می کند

محمد رضا ایزدی عضو شورای شهر اهواز در این خصوص گفت: فواره صد متری بین حد فاصل پل پنجم و کابلی در سال ۹۲ ساخته شد. پس از ساخت این سازه از سازمان زیبا سازی به شهرداری منطقه یک اهواز تحویل داده شد.

ایزدی افزود: این فواره زیبا حدود چند ماهی فعال بود و پس از این بازه زمانی از کار افتاد. این سازه به چند دلیل به فعالیت ادامه نداد که مهمترین آنها هزینه برق مصرفی آن بود. هزینه برق مصرفی این سازه از زمان شروع فعالیتش ۵۰ میلیون تومان بود.

وی با اشاره به دیگر مشکلات این سازه گفت: پس از گذشت مدتی نیز کابل های برق این فواره در وسط آب به سرقت رفت. البته این مورد نیز به دلیل این رخ داد که این آبنما متصدی نداشت. نبود متصدی باعث شد تا  فعالیت های مربوط به این سازه متوقف شود.

ایزدی گفت: احداث این فواره حدود سه میلیارد تومان هزینه در برداشت و برای راه اندازی مجدد آن باید ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان هزینه کرد.

عضو شورای شهر اهواز همچنین با اشاره به پروژه آبنمای موزیکال «علی ابن مهزیار اهوازی» واقع در پارک ۴۲ هزار هکتاری عنوان کرد: این پروژه نیز به دلیل فرسوده بودن تاسیسات آن از کار فتاده است. این آبنما نیز پس از تعمیر مجددا فعال می شود البته به دلیل مصرف بالای برقی که دارد تنها در روزهای آخر هفته از آن استفاده می شود.

ایزدی در خصوص رخداد چنین مسائلی عنوان کرد: متاسفانه چنین اتفاقاتی به دلیل عدم مدیریت صحیح در یک سازمان و یا نهاد صورت می گیرد. در این قضایا سو مدیریت شهری، مشکلات مالی بسیاری را ایجاد می کند. 

منبع: مهر