کد خبر: ۳۸۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ 21 January 2018
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس:

۲۵ سال طول می کشد تا پروژه های نیمه کاره تکمیل شود

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، شمار پروژه‌های نیمه‌کاره در کشور را ۷۱ هزار مورد بیان کرد و گفت: ۲۵ سال طول می‌کشد تا این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند.
علی‌اصغر یوسف نژاد بابیان اینکه از ۷۱ هزار پروژه نیمه‌کاره در کشور، حدود ۵ هزار پروژه ملی و ۶۶ هزار پروژه استانی و شهرستانی است، افزود: برای اتمام آن‌ها نیاز به اعتباری بالغ‌بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان داریم و با روند در نظر گرفتن سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی، ۲۵ سال طول می‌کشد تا این پروژه‌ها به اتمام برسد اما با توجه به عمر پروژه‌ها و استهلاک، انجام چنین کاری نیز سخت است.
 
یوسف نژاد بابیان اینکه ازجمله سیاست‌گذاری‌های کمیسیون تلفیق مشارکت دادن بخش تعاونی، خصوصی و غیردولتی در اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره با همکاری دولت است، گفت: حدود ۱۴ هزار پروژه، در سطح استان‌ها و ملی شناسایی‌شده تا به مردم واگذار شود و حتی به دولت اختیار واگذاری پروژه‌های به اتمام رسیده و در حال بهره‌برداری نیز داده‌شده، چراکه اگر بسیاری از این پروژه‌ها به بخش غیردولتی واگذار شود؛ نگهداری، بهره‌وری و فایده اقتصادی آن مناسب‌تر از زمانی خواهد بود که دولت آن را انجام می‌دهد.
 
وی با اشاره به برخی استانداردهای دنیا و استفاده بسیاری از کشورها از بازارهای سرمایه، مردم و سرمایه‌گذاری خارجی در بخش اقتصادی کشور خود، آن را روش مناسبی برای پیشرفت کشورها دانست و افزود: در بودجه تلاش شد تا با انتشار اوراق مشارکت و خزانه اسلامی کاری کنیم که از این شرایط استفاده شود، چراکه خریداران اوراق مشارکت به‌نوعی پول خود را وارد تولید می‌کنند و بدین نحو؛ پول از جیب مردم به سمت اقتصاد کشور می‌رود و تورم نیز کنترل می‌شود.
 
عضو کمیسیون تلفیق مجلس در رابطه با توزیع اوراق مشارکت افزود: با توجه به احکام، شرایط و الزامات خاص در کمیسیون تلفیق به این امر پرداخته شد و به شهرداری‌ها، شرکت‌های وابسته به وزارتخانه‌ها، وزارتخانه‌ها و دولت اجازه توزیع اوراق مشارکت داده‌شده است.
 
وی ازجمله اتفاقات مثبت در بودجه امسال را مربوط به فعالان اقتصادی و پیمانکارانی برشمرد که با بانک‌ها و دولت قرارداد داشته و به‌طورکلی از دولت طلبکار و به بانک، دارایی و تأمین اجتماعی بدهکار بودند، افزود: کلیه پیمانکاران که از دولت طلب دارند و به بانک‌ها و مالیات بدهکارند، در حد صد هزار میلیارد تومان تهاتر شده و حسابی در نزد بانک مرکزی باز و بعدازآن دولت به بانک مرکزی بدهکار می‌شود.
 
یوسف نژاد بابیان اینکه ما چاره‌ای جز این تصمیم نداشتیم، افزود: عموماً این پیمانکاران نمی‌توانستند مطالبه خود را از دولت دریافت کنند اما دارایی، تأمین اجتماعی و بانک‌ها به ضبط اموال و بستن حساب این پیمانکاران مبادرت می‌ورزیدند که موجب آثار روانی سوء نیز می‌شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: ۱۰۰ هزار میلیارد تومان و ۸۱۳ هزار میلیارد تومان بودجه بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های دولتی است و از ۳۶۸ هزار میلیارد تومانی که در اختیار دولت است، حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه جاری و حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی است و عملاً قدرت مانور برای مجلس و خود دولت کار بسیار سختی است.
 
وی بابیان اینکه کار بودجه‌نویسی کار بسیار سختی بوده و باید ملاحظات و جهت‌گیری مردم نیز لحاظ می‌شد چراکه نمایندگان باید صدای مردم باشند، تصریح کرد: مجلس تقابلی با دولت نداشته است و درمجموع، باید برآیند همکاری دولت و مجلس به نفع مردم و در جهت مصلحت و منافع مردم باشد.
 
یوسف نژاد با اعلام اینکه درنهایت سعی شده تا ساختار پیشنهادهای دولت در بودجه لحاظ گردد، افزود: مقرر بود دولت از محل حامل‌های انرژی، ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد و ما آن را به نفع مردم حذف کردیم ولی در جای دیگر جبران شده است و آنچه در کمیسیون تلفیق تصویب‌شده، در صحن علنی، نهایی خواهد شد.
 
وی ادامه داد: آنچه که در صحن علنی تصمیم‌گیری شود، بیشتر اجرای بودجه است تا نوشتن آن و در این میان سازمان برنامه‌وبودجه نقش مهمی دارد.

منبع: مهر
برچسب ها: راه و شهرسازی