کد خبر: ۳۸۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۵ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ 23 January 2018
عیسی کلانتری:

این ما بودیم که بدون کارشناسی منابع آبی کشور را به هدر دادیم

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: این ما بودیم که بدون آینده نگری و بدون کار کارشناسی منابع آبی خود را بی رویه مصرف کردیم و به هدر دادیم.


عیسی کلانتری در ستاد مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به سوء مدیریت مصرف آب در طول دهه های گذشته در کشور اظهار کرد: در طول ۴۰ سال اخیر بزرگترین صدمات به محیط زیست توسط خود ما انجام شده است. این ما بودیم که با مصرف بی رویه منابع آب از جمله آب های زیرزمینی شرایط امروز را رقم زدیم.

کلانتری افزود: وضعیت امروز و مشکلاتی که با آن دست به گریبان هستیم؛ نتیجه عملکرد خود ما و کار خود ما بوده؛ نه کار کسان دیگری؛ این ما بودیم که بدون آینده نگری و بدون کار کارشناسی منابع آبی خود را بی رویه مصرف کردیم.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه به جای اینکه صنایع فولاد و پتروشیمی را در سواحل جنوبی کشور مستقر کنیم این صنایع را در مرکز کشور توسعه دادیم و در کشاورزی به جای استفاده از روش های نوین آبیاری و مدرن سازی کشت، بدون بهره وری و بی رویه آب های کشور را هدر دادیم.
 
معاون رئیس جمهور بیان کرد: با توجه به این شرایط و اینکه کشور ما کشوری نیمه خشک و نیمه بیابانی ست امروز باید خود را برای زندگی با کم آبی آماده و سازگار کنیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با اشاره به تلاش های دولت برای مهار ریزگردهای با منشا خارجی تصریح کرد: اخیرا جلسه ای با سفیر ترکیه داشتم و نگرانی های خود را به صورت جدی به وی منتقل کردم و پیشنهاد شد کمیته ای سه جانبه شامل کشورهای ایران، عراق و ترکیه برای مقابله با ریزگردها تشکیل شود.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: خوزستان برای دولت از جایگاه ویژه ای برخوردار است و رئیس جمهور دستور داده خوزستان برای سازمان محیط زیست کشور اولویت یک باشد.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز در ابتدای این جلسه گفت: با اقدامات انجام شده در حوزه تالاب هور العظیم خوشبختانه در طول یک سال گذشته، ریزگردهایی که منشا آن از این حوزه باشند، نداشته ایم.

استاندار خوزستان با اشاره به مشکلات عدیده ای که موج جدید ریزگردها برای مردم خوزستان ایجاد کرده است، تصریح کرد: اخیرا با تعطیلی دو روزه مدارس و ادارات و همچنین مشکلات تنفسی شرایط سختی برای مردم ایجاد شده است و مردم انتظار دارند تامین حقابه های تالاب ها و اختصاص اعتبارات مورد اهتمام و توجه جدی باشد.

شریعتی تصریح کرد: در خوزستان در مجموع ۴۲ هزار هکتار کانون فوق بحرانی داریم که متعهد هستیم تا پایان سال با عملیات مختلف از جمله کشت نهال، آب اندازی، قرق کردن و مالچ پاشی این کانون ها را مهار کنیم و در یک بازه زمانی پنج تا شش ساله کل ۳۲۰ هزار هکتار کانون های فعال ریزگرد در خوزستان را مهار کنیم.

منبع: مهر