کد خبر: ۳۹۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ 27 January 2018
بیت ا... ستاریان تشریح کرد:

رشد مسکن با خیز کم

آیا شوک قیمتی بازار مسکن در راه است؟ نرخ سود سپرده‌های بانکی، وام خرید مسکن، مالیات‌های مسکن، نرخ دلار و... چه تاثیراتی بر بازار مسکن خواهند داشت؟ آیا رونق بازار مسکن زودگذر است؟ کارشناسان و فعالان حوزه مسکن درباره پاسخ به این سوالات و اینکه آیا بازار مسکن به رونق رسیده یا نه، اختلاف نظر دارند.
کارنامه ماه دی معاملات مسکن شهر تهران نشان می‌دهد حجم خرید آپارتمان در این ماه، حدود ۱۳‌درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده که این میزان، کمتر از یک‌ سوم نرخ رشد نقطه‌ای معاملات در آذر ۹۶ بوده است. هر چند شتاب معاملات مسکن تحت تاثیر رفتار سمت عرضه (فروشنده‌‌ها) و قیمت‌های نامتعارف، کم شده اما در عین حال ماه گذشته، بیش از ۱۷‌هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در کل مناطق ۲۲ گانه پایتخت فروخته شد. این وضعیت مشخص می‌کند، معاملات ملک در فاز جدید حرکت کرد اما سرعت پیشروی به شکل معناداری کاهش یافته است.
 
بیت ا... ستاریان، کارشناس مسکن در مورد پیش‌بینی بازار مسکن تا پایان سال جاریمی‌گوید:«احتمالا رونق را در بخش‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری، تولید، معاملات و افزایش قیمت‌ها تا انتهای سال شاهد باشیم و معاملات با همین خیز کم ادامه داشته باشد.»
 
پیش‌بینی شما از بازار مسکن تا پایان سال جاری چیست؟
 
بازار مسکن مدت‌ها بود که دچار رکود بود و خرید و فروش‌‌ها نیز با کاهش مواجه شده بود. البته این موضوع تا حدی به سود افرادی که خواهان خرید مسکن بودند تمام شد، زیرا قیمت مسکن تا حدودی ثابت باقی‌ مانده بود و همین موضوع به خرید خانه کمک می‌کرد. با توجه به فروش نفت و شرایط اقتصادی کشور آنطور که ما پیش‌بینی کرده بودیم در انتهای سال 95 باید در بازار مسکن رونق و رشدی را در بخش مسکن می‌دیدیم. ولی با کند پیش رفتن مسائل برجام و برداشت‌های اقتصادی آن با شش ماه تاخیر شاهد رشد در بازار مسکن بودیم. یعنی از ماه شهریور آنطور که پیش‌بینی شده بود بازار مسکن با یک خیز کمی رونق گرفت. احتمالا این رونق را در بخش‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری، تولید، معاملات و افزایش قیمت‌ها تا انتهای سال شاهد باشیم و معاملات با همین خیز کم ادامه داشته باشد. اگر شرایط اقتصادی کشور مناسب باشد در سال آینده جهش وسیع‌تر و عمیق‌تری را تجربه خواهیم کرد و نمودار رشد رونق در سال آینده خیز بیشتری خواهد داشت. البته این رونق منوط به این است که دولت تدابیر و برنامه‌ریزی‌های درستی را در نظر بگیرد. در غیر این صورت ما با رکود دیگری مواجه خواهیم شد.
 
افزایش نرخ طلا و ارز چقدر در رشد قیمت در بازار مسکن تاثیر گذار است؟
 
افزایش نرخ ارز و طلا قطعا بر بازار مسکن تاثیر گذار است. زمانی که قیمت ارز و طلا برای مدت کوتاهی افزایش پیدا می‌کند، بعد از توقف رشد قیمت، سرمایه‌ها با ضریب بالاتری به سمت خرید ملک حرکت می‌کنند. همیشه این اتفاق افتاده است. در شرایط کنونی هم که ما با افزایش قیمت طلا و ارز مواجه شدیم احتمالا این اتفاق خواهد افتاد. یعنی وقتی طلا و ارز در یک قیمت مشخص توقف کرد سرمایه‌ها خودشان را در خرید ملک نشان خواهند داد.
 
دولت برای ایجاد رونق و رشد در بازار مسکن باید چه برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشد؟
 
دولت باید از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال کند و این می‌تواند یکی از برنامه‌های مهمی باشد که این رونق به صورت مداوم ادامه داشته باشد و کمک کند بازار مسکن که نیمی از اقتصاد ما را در اختیار دارد از رونق نیفتد و دچار رکود نشود. بنابراین این بهترین موضعی است که دولت می‌تواند داشته باشد و نسبت به جذب سرمایه‌گذاری خارجی اقدام کند. به همین منظور باید دست بخش خصوصی را بازتر بگذارد که بتواند در این بخش فعالیت وسیع‌تری داشته باشد. من حتی مواردی را دیده و شنیده ام که سرمایه‌گذارانی در این بخش شروع به فعالیت کرده اند، ولی متاسفانه با مشکلات بزرگی رو به رو شده‌اند. شرکت بزرگی قصد اجرای یک پروژه نزدیک به 15‌هزار واحد مسکونی با ارزش افزوده بسیار پایین را داشت و قصد داشت از این طریق بخشی از مشکلات بخش مسکن را حل کند ولی به دلیل عدم حمایت دولت از این اقدام صرف نظر کرد. دولت نمی‌تواند سریع این سرمایه‌ها را جذب کند و به آنها راهکار نشان دهد و مشکلات را از سر راه این سرمایه‌گذاران بردارد. توجه به این نکات بسیار مهم است. شرکت‌هایی نظیر این اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند ولی بعد از مدت کوتاهی از اقدام خود پشیمان می‌شوند و به کشور خود باز می‌گردند. کشور ما به دلیل وجود بروکراسی اداری و مسائل قانونی نمی‌تواند فعالیت را برای این سرمایه‌گذاران تسهیل کند. در حال حاضر بخش عمده‌ای از اقتصاد ایران در اختیار دولت است و به همین دلیل هیچ‌کسی حاضر نیست سرمایه‌گذاری کند. در بخش راه و شهرسازی این مشکلات وجود دارد و افراد محدودی حاضر به سرمایه‌گذاری هستند. اگر قرار باشد که بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند، باید دولت حافظ منافع بخش خصوصی باشد. ما به ناچار برای تولید دو‌میلیون واحد مسکونی برای اینکه تب افت و خیر رکود و رونق روند ثابتی داشته باشد، نیازمند منابع روشن و سرمایه‌گذاری خارجی هستیم.

برچسب ها: مسکن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
0
0
اي كاش هميشه و تمام پايان دنيا ركود مسكن ادامه داشت؟ افزايش بي رويه قيمت را مي گويند رونق؟؟؟