کد خبر: ۳۹۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۵ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ 30 January 2018
در یک برنامه تلویزیونی مطرح شد

پیش‌بینی آخوندی از تغییر قیمت مسکن

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ورود خانه اولی‌ها به بازار مسکن تقاضای مسکن در بازار را افزایش خواهد داد، گفت: با ورود تقاضا و افزایش آن یک مقدار تغییر قیمت خواهیم داشت.


عباس آخوندی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به این سؤال که آیا برای تقویت تقاضا اقداماتی صورت گرفته است، گفت: متقاضیان واقعی از طریق سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز یکم (سقف 8 میلیون تومان) تقویت می‌شوند که تاکنون 330 هزار فقره سپرده‌گذاری در این صندوق انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه زوج‌های جوان می‌توانند تا سقف 160 میلیون تومان از صندوق پس‌انداز یکم تسهیلات اخذ کنند، اظهار داشت: قاعدتاً این سپرده‌گذاری‌ها به تدریج وارد بازار می‌شدند و تقاضای مسکن در بازار برای واحدهای 50 تا 80 متری افزایش خواهد یافت.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: قطعاً با این تقاضا تا حدودی تغییر قیمت مسکن خواهیم داشت، چرا که مسکن کلی از اقتصاد است و بنابراین میانگین افزایش قیمت سایر کالاهای مسکن نیز دچار دستخوش تغییرات خواهد شد.

آخوندی تأکید کرد: با وجود 2.5 میلیون خانه خالی از سکنه و 2 میلیون خانه دوم که شامل همین واحدهای مسکن مهر نیز خواهد بود فعلاً شاهد عرضه مازاد مسکن خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: متقاضیانی که قصد خرید مسکن دارند و یا می خواهند واحد مسکونی خود را تبدیل به احسن کنند، این کار را انجام دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر رئیس‌جمهور بودید وزیری که سهام‌دار شرکت و یا کارخانه‌ای بود را به عنوان وزیر انتخاب می‌کردید، گفت: شفافیت مهم است، پس اگر بنده سهام‌دار شرکتی بودم که فعال در حوزه ساخت و ساز بود، قطعاً آن وزیر را انتخاب نمی‌کردم.

* شهرداری نمی تواند مسئولیت کنترل ساختمان‌ها را به نظام مهندسی واگذار کند

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سئوال که مسئول کنترل ساختمان چه ارگانی است، گفت: اولین مشکل این است که مسئول کنترل ساختمان طبق قانون شهرداری ها هستند و در ماده 34 قانون نظام مهندسی ساختمان نیز آورده شده است . از زمانیکه بلدیه و قانون بلدیه شکل گرفته است یکی از وظایف شهرداری‌ها این بود تا کنترل کنند که ساختمان‌ها فنی و بهداشتی ساخته شوند و شهر نظمی پیدا کند، همچنین نحوه دسترسی ساختمان ها به معابر بر اساس قواعدی باشد، بنابراین مسئولیت کنترل ساختمان با شهرداری است.

وی با طرح این سوال که آیا شهرداری می تواند مسئولیت خود را به سازمان نظام مهندسی ساختمان بدهد، گفت: مسلما طبق قانون هیچ دستگاهی حق ندارد ماموریت خود را به دستگاه دیگری واگذار کند. داخل دستگاه ها وزرا می‌توانند به معاونان خود تفویض اختیار کنند اما من وزیر راه و شهرسازی نمی‌توانم بگویم که وظایف وزارتخانه راه و شهرسازی را به وزارت بهداشت تفویض می‌کنم.

وی افزود: اینکه آیا سازمان نظام مهندسی ساختمان خود می‌تواند کار کنترل مهندسی ساختمان انجام دهد؟ پاسخ منفی است. زیرا بر اساس قانون، آن فردی که مجاز است کار مهندسی انجام دهدد مهندس است و نه سازمان نظام مهندسی ساختمان. سازمان نظام مهندسی ساختمان یک سازمان بورکراتیک مانند هر سازمان دیگر‌ی است و این مهندس است که حق قانونی انجام فعالیت مهندسی دارد، بنابراین اگر سازمان نظام مهندسی ادعا کند که می خواهد کنترل نظام مهندسی انجام دهد باز هم کنترل مهندسی یک وظیفه مهندسی است که برعهده مهندسان است.

وی ادامه داد: مشکل سومی که وجود دارد تعارض منافع است، اگر سازمان نظام مهندسی ساختمان که نماینده مهندسان است بخواهد از طرف شهرداری کنترل ساختمان کند، معلوم است که منافع متعارض خواهد بود. شهرداری قرار بود کنترل کند تا محاسبات، طراحی و اجرا همگی درست باشد، اگر این کار را شهرداری به نماینده مهندسان تفویض کند که ابتدای تعارض منافع و ایجاد زمینه فساد است. در واقع اینکار همه جایش اشکال دارد.

*اگر مشکل نداشتیم برف بحران‌ساز نبود

عباس آخوندی‌ به بیان آخرین برنامه‌ها و اقدامات وزارتخانه در حوزه‌های حمل و نقل با توجه به بارش برف و بوران اخیر پرداخت.

وی گفت: ‌جاده‌ها و مسیرهای شریانی اصلی بازگشایی شده‌اند و به تدریج به سمتی می‌رویم که پروازها در فرودگاه مهرآباد عادی شود.

وزیر راه و شهرسازی شب گذشته گفت‌: مهر آباد از ظهر روز 9 بهمن ماه باز شده است و بر اساس آمار، در حدود 80 نشست و برخاست در فرودگاه مهرآباد داشتیم و در فرودگاه امام خمینی نیز پروازها شروع شد و 20 پرواز در 9 بهمن ماه انجام شد و وضعیت در این دو فرودگاه به سمت عادی شدن شرایط است.

آخوندی افزود: البته تا به مرحله عادی شدن پر‌وازها برسیم مقداری زمان می‌برد، زیرا ما در تهران در فرودگاه مهرآباد روزانه در حدود 430 پرواز داشتیم و تا برسیم به وضعیت قبلی یکی دو روز زمان می‌برد.

وی در بیان راهکارهای وزارتخانه برای بازگشت به شرایط عادی در فرودگاه‌های مهرآباد و امام‌خمینی، گفت: به منظور بازگشت به شرایط عادی، ممنوعیت نشست و برخاست پروازها از 12 شب تا 5 صبح مهرآباد را برای دو تا سه شب لغو کردیم تا بتوانیم در مدت باقی مانده پروازهای بیشتری را داشته باشیم و بتوانیم عقب ماندگی‌های به وجود آمده را جبران کنیم که احتمالا برای ساکنان همسایه‌‌ مهرآباد ایجاد ناراحتی خواهد کرد و به  همین دلیل پیشاپیش از آنها عذرخواهی می‌کنم.

آخوندی گفت: در فرودگاه امام خمینی نیز روزانه 200 تا 220 پرواز داشتیم که با برفی که بارید این پروازها به 20 پرواز رسید و امشب نیز این پروازها به 30 خواهد رسید. امیدواریم بتوانیم این آمار را افزایش دهیم و فرودگاه به روال عادی برگردد.

آخوندی در پاسخ به این پرسش که پیش‌تر نیز بارش سنگین برف و کولاک پیش‌بینی شده بود و مسدود شدن بزرگراه‌ها و تاخیر پروازها تا چه حد طبیعی بوده است؟ گفت: ما با توجه به آگاهی که نسبت به درجه حرارت و وقوع یخبندان داشته و داریم همه آمادگی را ایجاد کرده بودیم و همه همت خود را به کار گرفتیم ولی اینکه همه آمادگی‌ها و تمام اهتمام ما توانست تمامی مشکلات را حل کند؟ پاسخ من منفی است. بنده به هیچ وجه مدعی نیستم که مشکلی نبود و اگر مشکلی نبود بحرانی به وقوع نمی‌پیوست و مردم در راه‌مانده، نگرانی‌های زیادی برایشان ایجاد نمی‌شد.

وی تاکید کرد: اما می‌ توانم این اطمینان را به مردم بدهم که ما و همکاران‌ با آمادگی کامل و با تلاش بسیار زیاد وارد کار شدیم و آنچه که در توان داشتیم به کار گرفتیم، واقعیت این است که حجم برف با سرمایی که همراه بود در مدت بسیار کوتاهی که می‌بارید امان به کسی نمی داد و هرچه تلاش می‌کردیم قاعدتا سرما و بوران و برف بر تمامی توان همه دست اندرکاران کمک رسانی غلبه می‌کرد.

آخوندی در بیان مشکلات فرودگاه‌ها و آمادگی آنها در برابر برف و بوران، نیز به ارایه نکاتی پرداخت و گفت: در فرودگاه مشکل ما امکان دید مستقیم بود، بدین‌معنا هواپیمایی که می‌خواهد پرواز کند، خلبان در حدود 500 تا 600 متر به دید افقی و برای نشست باید حداقل 800 متر دید مستقیم داشته باشد، یعنی اگر همه چیز در فرودگاه مناسب باشد ولی دید مستقیم نباشد امکان نشست و برخاست وجود ندارد؛ در فرودگاه مهرآباد در مدت بحران برف، دید فرودگاه به 300 متر رسید و عملا امکان نشست و برخاست هواپیما را غیرممکن کرد، در فرودگاه امام خمینی وضعیت بدتر بود زیرا بوران خیلی شدید بود بنابراین یک وضعیت غیرعادی ایجاد شده بود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به حادثه اخیر و بوران و برف پیش آمده، تهران که قرار است به مرکز مدیریت بحران کشور تبدیل شود آیا توانست آمادگی‌های خود را نشان بدهد؟ گفت: توجه به این نکته هم از منظر فیزیکی، هم از منظر امکانات و هم از منظر رسانه بسیار اهمیت دارد، ما در مدیریت شهری عنوان تاب‌آوری شهری را داریم، بدین معنا که شهر چقدر می‌تواند در برابر حوادث غیرعادی تاب بیاورد و مقاومت داشته باشد، چندی پیش زلزله خفیفی را در تهران داشتیم و دیدیم که جمعیت میلیونی به خیابان آمدند و چه مشکلاتی برای شهر ایجاد شد، یا سیل و یا برفی که بارید و یا دیگر حوادث طبیعی و غیرطبیعی دیگر. مهم این است که ما بدانیم شهر در برابر حوادث تا چه میزان تاب آوری دارد.

وی با اشاره به اینکه تاب‌آوری وابسته به تابع و متغیرهای بسیار فراوانی است، گفت: نمی‌خواهم مردم را نگران کنم زیرا ما وظیفه داریم به مردم امنیت و امید بدهیم. اما ساختار شهر تهران در همین برف و کولاک اخیر نشان داد که تهران همه حمل و نقل‌اش متکی به جاده است.

حرکت به سمت شهرسازی ریل‌پایه برای تاب‌آور کردن شهرها در برابر حوادث گوناگون

آخوندی تصریح کرد: چیزی که چند سالی است بنده روی آن تاکید دارم این است که ما باید به سمت و سوی شهرسازی ریل پایه برویم، بدین مفهوم وقتی شهرسازی ریل پایه داشته باشیم، وقتی حوادثی مانند حادثه اخیر رخ دهد ما با حمل و نقل جایگزین که بتواند در برابر چنین حوادثی تاب‌اوری بیشتری داشته باشد می توانیم در خدمت مردم باشیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: شهرهای بزرگ تهران، شیراز، مشهد، اصفهان و همه شبکه حمل و نقل ایران و حتی هواپیما متکی به جاده است، مشکلاتی که ما در فرودگاه امام خمینی داشتیم ناشی از آن بود که امکانات باید از جاده‌ها می‌رسید و مسیر تهران- ساوه مسدود بود و تهران-قم نیز راهبندان چهارساعته بود و این راه‌بندان مستقیما روی پروازهای فرودگاه امام تاثیر می گذاشت.

آخوندی با تاکید بر اینکه اساسا آلترناتیوها برای رویارویی با حوادث بسیار محدود هستند، گفت: تاب‌آوری شهر نشان می‌دهد که تاب‌آوری محدودی است، اگر بخواهیم ریشه‌یابی کنیم باید تحقیق کنیم که مسئولان در دوران مختلف چه کاری انجام دادند؟ که در جای خود کار قابل‌توجهی است اما وقتی بخواهیم وارد ساختارها شویم تا از حادثه یاد بگیریم شاهد خواهیم بود که باید یک شبکه ریلی کامل برای تهران و یا کلانشهرهای دیگر داشته باشیم، این بحث واقعا به زندگی مردم بستگی دارد و خوب است که رسانه‌ها وارد این بحث شوند.

منبع: فارس