کد خبر: ۳۹۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ 04 February 2018

اجاره‌نشینان همچنان در مخمصه اجاره بها!

قیمت مسکن در پایان پاییز به نسبت مدت زمان مشابه سال قبل، حدود 15 درصد و در بخش اجاره بها با رشد بیش از 24 درصدی همراه شده است. موضوعی که می‌تواند به تشدید تنگناهای اقتصادی اجاره‌نشینان و کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن منتهی شود.
مسکن یکی از نیازهای جدی و اساسی مردم به شمار می‌رود و اهمیت آن به میزانی است که در زمره اساسی ترین نیازهای اساسی انسان قابل تعریف است.
 
این قاعده همچون دیگر نقاط جهان در کشور ایران نیز جاری و ساری است و به تبع رفع موانع خرید و تهیه مسکن و تسهیل شرایط برای امکان برخورداری مطلوب از مسکن، ضرورتی است که تحقق آن بخش قابل توجهی از معضلات و مشکلات اقتصادی پیش روی خانوارهای ایرانی را مرتفع خواهد کرد.
 
با همه این اوصاف، در سالیان اخیر، شرایط برای خرید و یا اجاره مسکن، سخت‌تر و دشوارتر شده و این نارسایی‌ها و موانع به میزانی است که حتی برخی از جوانان، به دلیل عدم برخورداری از مسکن و یا فقدان توان کافی برای خرید یا اجاره آن، ازدواج خویش را به تأخیر انداخته‌اند.
 
در این میان، با وجود رکود 5 ساله حاکم بر حوزه مسکن، نرخ خرید و تهیه مسکن و یا حتی اجاره آن با افزایش همراه بوده که با عنایت به رکود اقتصادی ، چنین افزایش هایی،عمق برخی از نارسایی های اقتصادی را به تصویر می کِشَد.

فاصله میان عرضه و تقاضا بالا به نظر می رسد
 
حسین سروش کارشناس بازار مسکن،، با اشاره به وضعیت مسکن در هفته های باقیمانده به پایان سال جاری، بیان کرد: با توجه به سرمای هوا و بارش نزولات آسمانی، عموما در فصل زمستان، فعالیت‌های مرتبط با ساخت و ساز ساختمانی، اُفت می‌کند و به تبع در چنین شرایطی امکان ادامه فعالیت های عمرانی مرتبط با آن نیز به میزان ملموسی کاهش می‌یابد.
 
وی افزود: در چنین شرایطی، اخبار و گزارش‌های واصله موید کاهش میزان مسکن موجود برای عرضه و افزوده شدن تعداد متقاضیانِ مسکن است و طبیعتا با برهم خوردن تعادل لازم میان ضریب عرضه و تقاضا، شاهد افزایش نرخ امسکن در دو بخش خرید و فروش و اجاره بها خواهیم بود.
 
سروش گفت: به واقع به دلیل سرمای موجود، عملا امکان بالا بردن میزان عرضه مسکن فراهم نیست و به اعتقاد بنده در صورت استمرار این وضعیت (عدم توازن میان عرضه و تقاضا)همچنان شاهد افزایش قیمت ها در بخش مسکن خواهیم بود.
 
وی افزود: برخی گمان می‌کنند افزایش هزینه خرید یا اجاره مسکن و یا بالا رفتن میزان تقاضا( به نسبت سنوات گذشته) نشان دهنده حصول رگه‌هایی از رونق در این حوزه است،که به اعتقاد بنده این نظر صحیح نیست.
 
کارشناس بازار مسکن گفت: البته در حال حاضر،تعداد کثیری واحد و آپارتمان‌های خالی وجود دارد که در مدار عرضه قرار نگرفته‌اند و در صورت ارائه آن به متقاضیان به احتمال بسیار زیاد، نیاز موجود مرتفع خواهد شد؛ اما بدون شک استمرار این رویه فاصله میان میزان عرضه با ضریب تقاضا را تعمیق می‌کند و این امر در نهایت بستر رشد و جهش های قیمتی آنی در بازار مسکن را فراهم می سازد.
 
سروش گفت: به اعتقاد بنده باید برای حفظ تعادل لازم میان عرضه و تقاضا، فعالان حوزه ساخت و ساز تمرکز خود را بر ساخت واحدهایی با متراژ کمتر معطوف کنند که به تبع در چنین شرایطی، قیمت تمام شده و همچنین هزینه خرید یا اجاره مسکن با کاهش هر چه بیشتری همراه خواهد بود و در چنین شرایطی طیف‌های هر چه بیشتری از مردم از توان کافی برای خرید یا اجاره مسکن برخوردار خواهند شد.
 
وی افزود: در صورت عدم تعریف و طراحی برنامه ای هوشمندانه، نسبت به رفع مشکلات مسکن، یقینا دامنه معضلات مرتبط با این عارضه، افزایش پیدا می‌کند و در صورت نمود چنین وضعیتی، یکی از مهمترین توفیقات دولت در ارتباط با مسکن (جلوگیری از بروز تورم در این بخش) به چالش کشیده خواهد شد.
 
سروش  یادآور شد: اجرایی کردن طرح مسکن اجتماعی به عنوان جایگزینی برای مسکن مهر از دیگر اولویت‌هایی است که با اجرایی شدن آن جان دوباره‌ای به حوزه عمرانی و ساخت و ساز مسکن در کشور دمیده خواهد شد و به تبع بخش قابل توجهی از مشکلات و تنگناهای مرتبط با رکود حاکم بر بازار مسکن در سایه طرح مذکور مرتفع می شود و طبیعتا زمینه جذب متقاضیان اشتغال نیز مطلوب تر از گذشته مهیا خواهد شد.