کد خبر: ۳۹۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ 07 February 2018
روسای نظام‌مهندسی:

اگر وزیر می‌خواهد نظام‌مهندسی را تعطیل کند تعارف نکند

دو تن از روسای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها با اشاره به ابلاغیه اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لغو عوارض 5 درصدی نظارت به بیان آخرین مواضع خود نسبت به این موضوع پرداختند.



چند روز پس از ارسال نامه‌های متعدد از سوی ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، وزیر راه‌و شهرسازی و نیز معاون مسکن وساختمان، برخی از روسای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها به بیان آخرین مواضع خود درباره ابلاغیه اخیر وزیراره درباره لغو عوارض 5 درصدی پرداختند.


اخذ عوارض 5درصد براساس قانون

در این زمینه علی طوماری- رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه براساس آخرین نامه ای که دکترمظاهریان به مدیران کل راه وشهرسازی استانها ابلاغ کرده است است استثنائاتی برای اخذ حق النظاره 5درصدی قائل شده تاکید کرد: براساس این نامه معاون وزیرراه و شهرسازی مقررکرده است که مواردی که قبلا دریافت درصدی از حق الزحمه مربوط به ارجاع کارهایی که صرفا براساس وظایف قانونی سازمان استان درمستندات قانونی به سازمان واگذار شده است وبه صراحت و به طور مجزا به تصویب مجمع عمومی رسیده باشد،به اعتبار قسمت اول بند 16-3-1پیوست محبث دوم مقررات ملی ساختمان (نظامات اداری) 5درصد از حق الزحمه مهندسان ناظر را دریافت کنند.

وی اظهارداشت: در استان متبوع ما با توجه به اینکه اخذ 5درصد عوارض حق النظاره برمبنای مصوبه مجلس بوده است بنابراین دریافت این رقم کاملا قانونی ودرچارچوب حدودی است که وزارتخانه تعین کرده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: اساسا از سال 96 و ازسنوات گذشته دراستان ما اخذ این عوارض براساس قانون بوده است و بنابراین به لحاظ بخش نامه وزیر و معاون وزیر اقدام قانونی است چرا که مصوبه مجمع ما براساس بند 16-3-1پیوست محبث دوم مقررات ملی ساختمان (نظامات اداری) بوده واخذ 5درصد از حق الزحمه مهندسان ناظر براین مبنا بوده است.

طوماری اظهار داشت: باتوجه به نامه ای که معاون مسکن وساختمان ابلاغ کرده است، اخذ عوارض دراستان ما کاملا قانونی است و ما درحال مکاتبه با اداره راه وشهرسازی هستیم تا مراتب قانونی بودن اقدام خود را به اطلاع این سازمان برسانیم.

لغو یکباره 5درصد سازمان‌ها را دچارمشکل می‌کند

وی درپاسخ به این سوال که استان‌هایی که این عوارض را دریافت نکنند آیا دچار بحران مالی خواهند شد یا نه ؟ تاکید کرد: باید در نظرگرفت که کمتر ازیک و ماه نیم به پایان سال جاری باقی مانده است و سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها در سراسر کشور، برنامه ریزی های مالی خود را براساس دریافت این عوارض5 درصدی انجام داده اند و لغو یکباره آن باعث می‌شود که سازمان‌ها دچار مشکلات عدیده‌ای شوند.

طوماری تاکید کرد: لغو یکباره این درآمد باعث می شود که مشکلات متعددی برای سازمانها ایجاد شود وبه نظرمی رسد که لازم است وزارتخانه راه وشهرسازی درفرصت یک وماه نیمه منتهی به سال جاری اجازه دهد که سازمانها به سبک وسیاق قبل امورات خود را بگذرانند واجرای این بخش نامه به سال 97موکول شود.

اما در همین زمینه احمدرضا خورشیدی- رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد نیز درگفت‌وگو درباره برنامه این سازمان برای اجرای ابلاغیه اخیر وزیر راه گفت: ماده 37قانون نظام مهندسی ساختمان به صراحت اعلام کرده که سازمان نظام مهندسی مجاز است بابت ارائه خدمات مهندسی عوارضی را تحت عنوان حق النظاره دریافت کند و باید درنظر گرفت که این 5 درصد از مهندسان دریافت می‌شود و از مردم اخذ نمی‌شود.

وی با یادآوری این موضوع که اگرچه دریافت عوارض 5درصدی صراحت در مقررات ملی آمده است اما سازمان متبوع ما به احترام وزیرراه وشهرسازی این موضوع را در مجمع مورد رسیدگی قرارخواهد داد خاطرنشان ساخت: اگرچه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد براساس مصوبات مجمع عوارض 5درصدی را دریافت می‌کرده است ولی این موضوع نیز مجددا در مجمع مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا مجوز مجمع اخذ دریافت حق النظاره 5 درصدی را به منظور اداره سازمان نظام مهندسی اخذ کند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد اظهارداشت : براساس قانون، سازمان‌های نظام مهندسی به شرط اخذ مجوز ازمجامع این اختیار قانونی را داشته اند و براساس صحبت‌ها و جلساتی که با شورای مرکزی سازمان‌های نظام مهندسی برگزارشده است به این جمع‌بندی رسیده ایم که اخذ عوارض 5درصدی منوط به مجوز مجامع نظام مهندسی است و وزارتخانه راه وشهرسازی نیز با این موضوع مخالفتی ندارد.

خورشیدی افزود: قانون و مقرارت ملی ساختمان به سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان اختیار قانونی برای اخذ عوارض 5درصدی داده است، اما در شرایط فعلی علی رغم اینکه مبانی قانونی این موضوع وجود دارد اما برای اینکه در این زمینه ابهامی وجود نداشته باشد، این موضوع مجددا در مجمع مورد بررسی قرارمی‌گیرد و برای ادامه کار مجوز آن دریافت می شود.

وی درباره اینکه این رویکرد به معنای نادیده گرفتن ابلاغیه وزیر است تاکید کرد: از یک طرف وزیرراه وشهرسازی دراین زمینه موضوع لغو عوارض5درصدی را ابلاغ کرده است اما ازسوی دیگر نیز ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز مبانی موارد قانونی این موضوع را تبیین ومصادیق آن را عنوان کرده است.

نظام های مهندسی سردرگم شده اند

خورشیدی با بیان اینکه مکاتبات مختلف سبب شده است که نظام مهندسی های ساختمان سردرگم شوند درعین حال تاکید کرد: اصل دریافت 5درصد درقانون آمده است،اما صحبت‌های وزیر بر این امر است که اساسا این 5درصد نباید اخذ شود اما از سوی دیگرما به بخش های دیگری ازقانون مراجعه کرده ایم که به ما اختیار قانونی برای دریافت این 5درصد را داده است.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال آن هستیم که هفته های آینده جلساتی را با وزیرراه وشهرسازی برگزارکنیم تاکید کرد: دراین جلسات به دنبال آن هستیم که مشکلات لغو عوارض 5درصدی را به سمع و نظر وزیر برسانیم و به ایشان بازگو کنیم که اداره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان با حذف این 5درصد امکان پذیرنیست، اما اگر وزیر راه به دنبال آن است که سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان تعطیل شوند این تصمیم مقوله ای دیگری است و ما هم نسبت به تعطیلی سازمان‌های نظام مهندسی اقدام خواهیم کرد و اگر غیراز این است که باید این اختیار براساس همان قانونی که وزیر راه بانی اش بوده است ، اجازه دهند که سازمان‌ها مطابق قانون نسبت به اداره خود اقدام کنند.

وی پیش بینی کرد: قطعا وزیرطی روزهای آینده یک راهکاری را برای حل این مشکل در نظر بگیرد و با یک متمم قانونی برای این موضوع چاره اندیشی خواهند کرد.

منبع: صما