کد خبر: ۳۹۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۱ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ 09 February 2018
آبگیری تالاب منصوره در اهواز؛

استاندار خوزستان خبر داد: آبرسانی به تالاب شریفیه اهواز تا یک سال آینده

استاندار خوزستان با بیان اینکه تالاب منصوره حدود پنج سال خشک بوده است، گفت: در برنامه داریم تا در مدت یک سال آینده آب را به تالاب شریفیه نیز برسانیم تا این تالاب مانند تالاب منصوره که در سالهای اخیر خشک و جزو کانونهای ریزگرد بوده است، مرطوب شود و بتوانیم در آن مناطق نیز نهال کاری کنیم.


غلامرضا شریعتی امروز 20 بهمن ماه در حاشیه بازدید از روند آبگیری تالاب منصوره در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از چند روزه گذشته آب به تالاب منصوره رسیده و این تالاب که سالها خشک و یکی از کانونهای ریزگرد بود، مرطوب شده است.  

 
وی افزود: در اطراف این کانال کانون‌های ریزگرد وجود دارد و این کانال آب امکان آبیاری و تامین آب را برای نهال کاری آن مناطق ایجاد می کند. همچنین طبق برنامه کانالهای فرعی احداث خواهد شد تا تمام زمینهایی که کانون‌های ریزگرد هستند و باید نهال کاری شوند را نهال کاری کنیم.

 
استاندار خوزستان توضیح داد: با تداوم کارها در منطقه انتظار داریم این نهالها به صورت جنگلی درآیند. در این زمینه قصد داریم کار را به مردم منطقه بسپاریم زیرا این موضوع هم برای دامپروری آنها لازم است و هم می توانند کار حفاظت از این نهالها و درختها را انجام دهند.

 
شریعتی بیان کرد: ما جز اینکه می خواهیم کانونهای ریزگرد در منطقه تبدیل به جنگل شود هیچ برنامه دیگری نداریم و زمینها را در اختیار مردم محلی منطقه قرار خواهیم داد تا آنها از این اراضی استفاده کنند.

 
وی با اشاره به طول ۴۷ کیلومتری کانال آبرسانی به مناطق فوق بحرانی و تالاب منصوره، تصریح کرد: با احتساب کانالهای فرعی حدود ۱۰۰ کیلومتر کانال در منطقه ایجاد شده است و باید احداث این کانالها تا نقاط مختلف از کانون‌های ریزگرد ادامه یابد.

 
استاندار خوزستان ادامه داد: با احداث این کانال در برنامه داریم بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی را زیر کشت نهال ببریم و ظرف یک سال آینده آب را به تالاب شریفیه برسانیم تا این تالاب را نیز مانند تالاب منصوره که در سالهای اخیر خشک و جزو کانون های ریزگرد بوده است، را مرطوب کنیم و بتوانیم در آن مناطق نیز نهال کاری کنیم.

 
تالاب منصوره واقع در ۴۰ کیلومتری اهواز که بخشی از حوضه تالاب بزرگ شادگان به شمار می رود پس از 5 سال خشکی از طریق کانال آبرسانی به کانون‌های فوق بحرانی ریزگرد آبگیری و احیا شد.

 
این تالاب با مساحت ۱۴ هزار هکتار در جنوب شرق اهواز واقع است و در طول سالهای اخیر جزو کانونهای فوق بحرانی ریزگرد بوده است.

 
کانال آبرسانی به این تالاب به طول ۴۷ کیلومتر به صورت ضربتی در طول ۱۰ ماه با محوریت و حمایت استانداری خوزستان توسط موسسه جهاد نصر و با همکاری بین بخشی دستگاه های اجرایی که در طول مسیر کانال دارای تاسیسات و معارض بودند اجرا شد.

 
با آبگیری تالاب منصوره ۱۴ هزار هکتار از ۴۲ هزار هکتار کانون های فوق بحرانی ریزگرد مهار می شود.
تداوم حیات این تالاب در طول سال‌های آینده منوط به تامین حقابه آن از طریق این کانال آبرسانی یا بارشهای با میانگین طبیعی خواهد بود.

 
با اجرای این کانال آبرسانی علاوه بر آبگیری تالاب منصوره آب مورد نیاز طرحهای نهال‌کاری در کانونهای فوق بحرانی ریزگرد در جنوب شرق اهواز تامین شد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: خوزستان، تالاب