کد خبر: ۳۹۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۳ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ 12 February 2018

معاون آخوندی:در اجرای رویه‌های آسفالتی بیشترین مشکل را داریم

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در حوزه اجرای رویه‌های آسفالتی بیشترین مشکل را داریم گفت: در تولید آسفالت نباید از مصالح رودخانه‌ای استفاده کنیم.


خیرالله خادمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حوزه تولید تجهیزات اجرای زیرسازی و روکش آسفالت و همچنین قیر در کشور ارتقای فناوری به وجود آمده است که می‌تواند به افزایش کیفیت اجرای رویه‌های آسفالت و در نتیجه افزایش عمر مفید آن کمک کند.

وی با بیان اینکه در مجموعه وزارت راه و شهرسازی سالانه 1.5 میلیون تن قیر مصرف می‌شود، افزود: وزارت راه ظرفیت مصرف 2.5 میلیون تن قیر را با توجه به گستردگی پروژه‌های راهسازی و نگهداری جاده‌ها دارد اما منابع اعتباری برای اجرا کم است و این باعث محدودیت شده است.

خادمی ادامه داد: سالانه حدود 30 میلیون تن آسفالت در ساخت پروژه‌های راهداری، راهسازی و نگهداری مصرف می‌شود که اگر این رقم را استفاده نکنیم عقب می‌مانیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه هرچه سطح جاده‌ها افزایش می‌یابد به تبع آن نیاز به نگهداری نیز بیشتر می‌شود، گفت: روشهای قدیمی نگهداری با توجه به هزینه‌های بالای آن مقرون به صرفه نیست، از سوی دیگر شاهدیم که در کشور از فناوری‌های نوین در تولید آسفالت و قیر استفاده می‌شود و لازم است تا سازمان راهداری نسبت به بکارگیری از این نوع مصالح جدید در راستای افزایش عمق جاده‌ها و کاهش هزینه‌ها اقدام کند.

وی یکی از مزیت‌های استفاده از روش‌های نوین اجرای آسفالت را کاهش مصرف آن اعلام کرد و افزود: در مرحله اول به کارگیری مصالح آسفالت از جمله قیر نانو حدود 25 درصد قیمت بالاتری نسبت به روش‌های سنتی دارد اما در میان‌مدت و بلندمدت هزینه‌ها کاهش یافته که این مساله باعث بهره‌وری بیشتری می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل همچنین با اشاره به خریداری دستگاه‌های اجرای روکش طی سال گذشته اظهار کرد: این دستگاه‌ها به طور همزمان رویه‌های آسفالت را لکه‌گیری، آسفالت و نگهداری می‌کند که این مساله باعث آسایش بیشتر مردم می‌شود.

وی در ادامه با انتقاد از طراحی نامناسب جاده‌ا گفت: وقتی ما یک جاده را برای یک دوره 10 ساله طراحی می‌کنیم انتظار 20 ساله برای بهره‌برداری از آن را داریم که یک انتظار نابجایی است.

خادمی همچنین با اشاره به اینکه در چرخه تولید آسفالت 5 درصد قیر استفاده می‌شود که تاثیر بسیار بالایی در کیفیت آن دارد، گفت: نباید از مصالح رودخانه‌ای برای تولید آسفالت استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین مشکل در حوزه رویه‌های آسفالت را در اجرا داریم، اظهار کرد: سهمیه امسال راه روستایی 500 هزار تن قیر بود که تاکنون 370 هزار تن آن تحویل وزارت راه و رهشازی شده است.