کد خبر: ۳۹۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۵ - ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ 12 February 2018
رئیس مرکز بهداشت خوزستان مطرح کرد:

در بحران خشکسالی، مشکلات تامین آب شرب بهداشتی خوزستان بیشتر می‌شود

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به کاهش دبی و افزایش EC آب رودخانه‌ها گفت: در این شرایط مردم برای خرید آب به واحدهای آب تصفیه‌کن مراجعه می‌کنند و در نتیجه بروز بیماری‌های منتقله از آب افزایش می‌یابد.


دکتر شکرالله سلمان‌زاده با اشاره به مشکلات ناشی از کاهش دبی و افزایش EC آب رودخانه‌ها اظهار کرد: در حال حاضر آب لوله‌کشی شهر اهواز از بخش بالایی رودخانه کارون تأمین می‌شود اما در هر صورت زمانی که کیفیت آب کاهش و EC آب افزایش یابد ظاهر و طعم آب تغییر پیدا می‌کند و مردم دیگر از این آب استفاده نمی‌کنند و به واحدهای آب تصفیه‌کن رو می‌آورند و در نتیجه بروز بیماری‌های منتقله از آب افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه واحدهای آب تصفیه‌کن مشکلات بهداشتی ایجاد می‌کنند، افزود: استفاده از خودروهای غیراستاندارد برای توزیع آب در سطح محلات، تعویض چند باره بشکه‌های آب و دست به دست شدن آب در این روند موجب آلودگی آب می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: مهم‌ترین مشکلی که به دلیل خرید آب از واحدهای آب تصفیه‌کن ایجاد می‌شود بروز بیماری‌های منتقله از آب است.

سلمان‌زاده گفت: در حال حاضر سعی شده همه کارگاه‌های غیرقانونی که اقدام به فروش آب می‌کنند ساماندهی شوند و اگر موردی مشاهده شد از طریق سامانه 190 به ما اطلاع داده شود. همچنین در گذشته آب بدون کلرزنی به فروش می‌رسید که در حال حاضر همه فروشگاه‌های عرضه‌کننده آب ملزم شده‌اند که دستگاه کلرزن تهیه کنند تا آب با کلر توزیع شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه تنها خودروهای کددار که آموزش‌های لازم را دیده‌اند حق جابه‌جایی آب را دارند، تصریح کرد: سعی شده با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی خودروهای غیراستاندارد توزیع‌کننده آب که با تانکرهای غیراستاندارد آب را در محلات توزیع می‌کنند، جمع‌آوری شوند ولی متأسفانه در این زمینه هنوز مشکل داریم زیرا پلیس راهنمایی و رانندگی همکاری خوبی در این زمینه نکرده است و هنوز شاهد تردد خودروهای توزیع کننده آب به صورت غیراستاندارد در معابر هستیم.

سلمان‌زاده با بیان اینکه خودروهای غیراستاندارد که با تانکر اقدام به توزیع آب می‌کنند در همه شهرها و روستاهای خوزستان مشاهده می‌شوند، افزود: قرار بر این بود که نیروی انتظامی این خودروها را توقیف کند تا ملزم شوند برای دریافت کد و کسب آموزش های لازم به مراکز بهداشت مراجعه کنند که برای مدتی انجام شد ولی متاسفانه در حال حاضر این کار انجام نمی‌شود.

 همچنین سعی شده که دکه‌ها و سوپرمارکت‌ها اقدام به فروش آب تصفیه نکنند تا مردم مستقیما به کارگاه‌های آب شیرین‌کن یا خودروهای استاندارد توزیع آب تصفیه مراجعه و آب مورد نیاز را تهیه کنند.

وی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی‌ها و بحران خشکسالی که در خوزستان با آن مواجه هستیم، احتمال افزایش مشکلات بهداشتی آب و تامین آب شرب بهداشتی در خوزستان وجود دارد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: بهترین شیوه تهیه آب سالم، خرید آب بسته‌بندی شده است و امیدواریم روزی بسته‌بندی‌هایی وارد بازار شوند که آب را در حجم بالا عرضه کنند.

منبع: ایسنا