کد خبر: ۳۹۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۳ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ 14 February 2018

عزم جدی دولت برای حل مشکل ریزگردها در خوزستان

پس از حاد شدن موضوع ریزگردها در استان خوزستان، دولت تدبیر و امید در بهمن ماه سال گذشته به صورت جدی عزم خود را برای حل این مشکل جزم کرد و با تصویب مصوباتی در هیات دولت کار مبارزه جدی خود با این پدیده را در همان زمان آغاز نمود.


 بروز ریزگردها که به دنبال تغییرات جوی و اکو سیستمی در 15 سال گذشته به وجود آمده است منجر به خشک سالیهای متوالی و در نتیجه بیابان زائی در استان خوزستان شده و مشکلات عدیده ای برای مردم این دیار به وجود آورده است.
ایران کشوری است که همواره با خشکسالی آشنا بوده و این پدیده همواره یکی از نگرانی های تاریخی آن به شمار می رفته است ولی در سال های اخیر مجموعه عواملی از جمله تغییر شرایط اقلیمی، مدیریت نادرست منابع آب، خاک، پوشش گیاهی و نبود فرهنگ درست مصرف آب در کشور باعث شد تا این پدیده شتاب بیشتری بگیرد.
تشدید ریزگردها در چند سال اخیر در خوزستان، میزان ابتلا به بیماری های تنفسی را افزایش داده به گونه ای که در اثر آن شاهد مراجعات بسیاری از هموطنان خوزستانی به مراکز درمانی بوده ایم.
پس از خاموشی های گسترده در بهمن ماه سال 95، هیئت وزیران در نخستین جلسه سال 96 خود 230 هزار میلیارد ریال در بحث ریزگردها، ساماندهی رودخانه کارون و زیرساخت های آب ، برق و فاضلاب خوزستان اختصاص داد که از همان زمان اقداماتی در سطح استان به ویژه در بحث مقابله با ریزگردها صورت گرفت.
در پی وقوع گرد و خاک های شدد در استان و به پیشنهاد دولت و صلاحدید رهبر فرزانه انقلاب در نیمه دوم سال 96 نیز طی مصوبه ای 150 میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای مقابله با ریزگردها اختصاص یافت.


**نهال کاری و احداث کانال


غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه 300 میلیارد ریال در اسفند سال گذشته برای مهار کانون های گرد و غبار خوزستان تخصیص یافت بیان کرد: در سال 96 نیز مبلغ 100 میلیون دلار برای کاهش اثرات گرد و غبار در نظر گرفته شد که افزون بر 70 درصد آن در حوزه های مختلف به جهادکشاورزی، موسسه جهادنصر، سازمان محیط زیست، زمین شناسی و اداره کل هواشناسی خوزستان اختصاص یافت.
وی اقدامات انجام شده در این راستا را شامل 2 بخش بیولوژیک و فنی مهندسی خواند و گفت: در بخش فنی مهندسی موسسه جهادنصر تونلی به طول 47 کیلومتر و عرض 50 متر حفر کرده هفته گذشته افتتاح شد و در بخش بیولوژیکی نیز در سال گذشته بیش از 6 هزار هکتار از عرصه های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز و حدود چهار هزار هکتار نیز در سال های گذشته نهال کاری شد.
شریعتی با اشاره به اینکه حدود 42هزار هکتار از اراضی جنوب شرق اهواز فوق بحرانی است، تاکید کرد: طبق برنامه قرار است امسال نیز در سطح 19هزار هکتار از اراضی نهال کشت شود.
وی گفت: اقدام برای مقابله با ریزگردها، احیای هورالعظیم که امروز در حدود 80 درصد آبدار شده است همچنین احیای دریاچه هامون از اقدامات این دولت بوده اند.



**ادامه بحران گرد و خاک، بخش های وسیعی از خوزستان را غیرقابل سکونت می کند


استاندار خوزستان نسبت به مهاجرت و منازعات درون مرزی و برون مرزی در اثر تداوم بحران ریزگردها هشدار داد و گفت: بحران گرد و خاک در صورت بی توجهی بخش های وسیعی از منطقه را غیرقابل سکونت می کند.
غلامرضا شریعتی اظهار کرد: گرد و غبار بحرانی است که بی تردید با اراده دولت های منطقه و با همکاری و تعامل می¬توان بر آن فائق آمد
وی افزود: این بحران در صورت بی توجهی بیشتر، زیست در بخش های وسیع از منطقه را غیرممکن می کند و تبعات گسترده ای بر کیفیت زندگی مردم به دنبال خواهد داشت.
شریعتی تصریح کرد: مهاجرت، منازعات درون مرزی و برون مرزی هشداری است تا گام های سریع تر برای کنترل این بحران برداشته شود.
استاندار خوزستان با بیان این که برای رفع مشکل ریزگردها با منشاء داخلی 320 هزار هکتار از کانون های گرد و غبار این استان باید مهار شود گفت: اکنون به برنامه مدیریت یکپارچه سرزمینی در استان و کانون های داخلی ریزگرد نیاز داریم.
وی ادامه داد: جامعه بین المللی نقش کلیدی در توافق و اجماع کشورهای زیرنظر دارد چرا که می تواند با تسریع و شتاب بخشی به گفت وگو سازنده در چارچوب ساختاری عینیت و شفافیت بیشتر ببخشد.
شریعتی در ادامه با اشاره به بهبود رتبه ایران از نظر شاخص های زیست محیطی گفت: بر اساس شاخص عملکرد زیست محیطی (EPI) با توجه به معیارهایی مانند آلودگی هوا، انرژی های تجدیدپذیر، دسترسی به آب آشامیدنی، میزان از دست دادن جنگل و... رتبه کشورها در حوزه محیط زیست اعلام می شود که در سال های 2012 تا 2016 ایران با ارتقای 9 پله ای توانست از رتبه 114 به 105 دست یابد.
شریعتی اظهار کرد: طبق این گزارش رتبه ایران از سال 2006 که سال های آغازین دولت نهم بود تا سال 2012 که اوایل دولت یازدهم است، 64 پله سقوط کرده که بزرگترین سقوط یک کشور در شاخص های عملکردی به شمار می آید.
وی با بیان اینکه دولت یازدهم یکی از اولویت های خود را محیط زیست قرار داده گفت: دولت یازدهم به ام دولت محیط زیست نامگذاری شده و همانطور که رئیس جمهوری گفته اولین تصمیم این دولت نیز زیست محیطی بوده است.


** نهال کاری حدود 20 هزار هکتار نهال کاری


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان درخصوص اقدامات صورت گرفته در بحث مهار ریزگردها بیان کرد: تاکنون تعداد 16 قرارداد برای مهار ریزگردها و بحث نهال کاری با پیمانکاران محلی بسته شده و اکنون 70 درصد سبزینگی نهال داریم.
وی افزود : باتوجه به اعتبارات اختصاص داده شده در سال جاری حدود 20 هزار هکتار نهال کاری در استان انجام شده و حدود یک هزار و 900 هکتار نیز کشت صورت گرفته و امید است با توافق لازم با مردم محلی، سطح کار را به میزان مصوب برسانیم.
مطیعی ادامه داد: پیش از این قرار بود آبیاری این اراضی از محل کانال جهاد نصر صورت گیرد اما هنوز آب کافی تامین نشده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر 252 نفر در بخش های مختلف مشغول کار هستند که بخشی از مشکلات بیکاری در مناطق مختلف را برطرف کرده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: در بحث تصویب شن های روان حدود یک هزارمیلیارد ریال مصوب شده که تنها 420 میلیارد ریال آن اختصاص داده شده است.
وی ادامه داد: همچنین مصوبه ملی ما برای مهار کانون های ریزگرد 12 هزار هکتار بوده تاکنون پنج هزار و 600 هکتار مالچ پاشی صورت گرفته است.
مطیعی با اشاره به تقویت پوشش گیاهی در پنج هزار هکتار، گفت: مصوبه دولت که بر عهده وزارت کشاورزی قرار داده شده، تثبیت ۴۲ هزار هکتار از عرصه های بیابانی خوزستان است که سه هزار و ۷۰۰ هکتار در هشت منطقه استان را در سال ۹۴ و یک هزار و ۲۰۰ هکتار نیز در سال گذشته انجام شده است.
وی ادامه داد: پنج هزار هکتار هم در جنوب شرق اهواز انجام شده و به صورت کلی میزان کار انجام شده طی سال های ۹۴ و ۹۵ بیش از ۱۰ هزار هکتار است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان درخصوص دیگر اقدامات صورت گرفته گفت: در سال گذشته پنج هزار هکتار از زمین های استان نهال کاری شده و از تعهد 30 هزار هکتاری امسال نیز حدود 13 هزار هکتار آن تاکنون انجام شده است.



**مدیرکل منابع طبیعی خوزستان: تغییر اقلیم و فعالیت های مخرب، عامل اصلی تشدید ریزگردها


مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با بیان این که مهمترین علت ریزگردها، تغییر اقلیم جهانی است، اظهار کرد: گرم شدن هوا یکی از علل اصلی ریزگردها است که خاص ایران و خوزستان نیست با این حال دانستن علت وقوع ریزگردها می تواند به رفع مشکل و برطرف کردن نقیصه کمک کند.
وی با اشاره به اهمیت مدیریت منابع آب گفت: در سال های اخیر در ایران با خشکسالی هایی روبرو بوده و درخصوص مدیریت آب بحث و بر سر آب دعواها وجود دارد.
مطیعی ادامه داد: در سال های اخیر و به ویژه سال گذشته در خوزستان، 42 درصد کاهش بارندگی نسبت به سال پیش از آن و75 درصد نسبت به بارش بلندمدت داشتیم و این امر تاثیر زیادی روی رودخانه ها، تالاب ها و مراتع دارد.
وی افزود: علاوه بر کاهش بارندگی ها، به دلیل احداث سدها، بارندگی های صورت گرفته شده و در نتیجه سیلاب ها به عرصه ها نمی آید و باعث خشکی زمین و بروز ریزگرد می شود.
مدیرکل منابع طبیعی خوزستان کارهای عمرانی را یکی دیگر از دلایل بروز ریزگردها عنوان کرد و گفت: مجموعه تمام عوامل ذکر شده باعث می شوند عوامل اقلیمی و انسانی تشدید ریزگردها را به همراه داشته باشند.


*تثبیت شن و نتایج آن بر ریزگردها


مدیرکل منابع طبیعی خوزستان می گوید: ما در کشور و خوزستان تجربه تثبیت شن را داریم اما تجربه ریزگردها خیلی خیلی کم است زیرا ماهیت متغیر ریزگردها و تبدیل زمین به شوره زار، هرگونه کسب تجربه برای مقابله با این موضوع را دشوار می کند.
وی افزود: مرطوب سازی زمین در جاهایی که تشکیل ریزگردها ناشی از کاهش رطوبت بوده، می تواند آن را به حالت مطلوب برگرداند.
مطیعی تاکید کرد: مهم ترین اقدام ما باید برگرداندن پوشش گیاهی با مرطوب سازی باشد که تاثیر زیادی در کاهش ریزگردها دارد.
وی با انتقاد از دخالت انسان در طبیعت و نقش عوامل انسانی در بروز ریزگردها گفت: ریزگردها در مدت 15 سال به وجود آمده و عوامل اقلیمی در آن دخالت دارد با این حال قسمت انسانی را باید با مدیریت منابع آب تغییر دهیم.


**آبرسانی و مرطوب سازی کانال های فوق بحرانی و آبگیری هور منصوره


آبگیری هور منصوره در راستای مقابله با کانون های فوق بحرانی در بهمن ماه امسال صورت گرفت و با تکمیل کانال47 کیلومتری پورشریف، کار سیراب سازی نهال های کاشته شده در کانون های فوق بحرانی و همچنین مرطوب سازی زمین صورت گرفته است.
مهرشاد سلاح ورزی مشاور پروژه ساخت کانال 47 کیلومتری موسوم به کانال مهندس پور شریف نیز در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در بحث آبرسانی به کانون های فوق بحرانی در شرق اهواز گفت: در فاز نخست با تکمیل این کانال، علاوه بر آبگیری هور منصوره، امکان آبرسانی با تانکر به عرصه فوق بحرانی مهیا شده است.
وی ادامه داد: در فاز دوم این پروژه، کانال های فرعی نوع دوم و سوم ساخته شده و این آب به طور مستقیم به نهال های کاشته شده در عرصه فوق بحرانی می رسد.
سلاح ورزی بیان کرد: با وجود ظرفیت 3.5 میلیون متر مکعبی این کانال، به دلیل کمبود آب، امکان آبگیری کامل این کانال وجود نداشته و در حال حاضر در حال رایزنی برای تامین آب این کانال شده هستیم.


** نهال کاری و مالچ پاشی در وسعت 15هزار هکتار


رئیس امور بیابان اداره کل منابع آبخیزداری خوزستان هم از عملیات نهالکاری و مالچ پاشی در تپه های ماسه ای منطقه ام الدبس خوزستان در پیرامون تالاب هورالعظیم به وسعت 15هزار هکتار خبر داد که از سال 75 تاکنون در حال انجام است.
امیرحسین رجایی می گوید: این عملیات در جهت مقابله با بروز پدیده ریزگردها و جلوگیری از تشدید این پدیده صورت گرفته است. قبل از آن، این مناطق مناطق جنگی بود و عملا امکان کار نبوده است. این تپه های ماسه ای بوده و برای مقابله با جاری شدن ماسه های روان و تپه های ماسه ای و ریزگردها عملیات نهالکاری و مالچ پاشی در این مناطق صورت گرفته است.



** زیر کشت رفتن 19 هزار هکتار از زمین های فوق بحرانی استان


سرپرست معاونت عمرانی استانداری خوزستان گفت: هفت کانون و حدود 350 هزار هکتار زمین مولد گرد و غبار در خوزستان شناسایی شده است که تاکنون در بیش از 43 درصد این اراضی اقدامات لازم برای مقابله با ریزگردها انجام شده است.
فرامند هاشمی زاده ادامه داد: در سال 95 حدود 300 میلیارد ریال برای نهال کاری و احداث کانال 47 کیلومتری شریف پور تخصیص یافت که در سال 96 با اعتبار 100 میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی ادامه یافت.
وی گفت: امسال 19 هزار هکتار از زمین های فوق بحرانی استان از محل اعتبار این 100 میلیون دلار زیر کشت قرار گرفت که باقی 11 هزار هکتار آن بحث مرطوب سازی را در بر می گیرد.
سرپرست معاونت عمرانی استانداری خوزستان تصریح کرد: به منظور مقابله با ریزگردها در حوزه تأمین منابع مالی نیز با مصوبه دولت یک هزار و 300 میلیارد ریال به این امر اختصاص پیدا کرده که از این اعتبارات حدود 800 میلیارد ریال برای اقداماتی تظیر نهال کاری و ساخت کانال آبرسانی به عرصه های فوق بحرانی تخصیص یافت.
وی ادامه داد: امسال نیز 150 میلیون دلار اعتبار به بحث مهار ریزگردها در کشور اختصاص یافت که گفته شده 50 میلیون دلار آن در بحث برق و 100 میلیون آن در بحث ریزگردها هزینه خواهد شد.
هاشمی زاده اضافه کرد: علاوه بر نهال کاری در جنوب شرق اهواز، حدود 15 هزار هکتار از شن های روان در غرب اهواز و سایر نقاط استان تثبیت شده که 12 هزار هکتار آن تاکنون از محل اعتبار سازمان مراتع و جنگلدرای و همچنین شرکت نفت عملیاتی شده و 5 هزار هکتار آن در حال پیگیری است.
سرپرست معاونت عمرانی استانداری خوزستان گفت: تاکنون 803 نفر در طرح آبرسانی به صورت مستقیم مشغول بکار شده اند و در طرح نهال کاری نیز 650 نفر فعالیت خود را آغاز کرده اند.
وی ادامه داد: اکنون 37 روستا با مساحت 40 هزار هکتار و حدود 889 خانوار با جمعیتی حدود 2 هزار نفر در اولین طرح بیابان زدایی قرار دارند.
هاشمی زاده در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه برق توضیح داد: اقدامات در حزوه برق در سه بخش تعویض مقره ها از سرامیکی به سیلیکونی، عایق کردن پست های برق و نصب کلیدهای جداساز؛ در بحث شبکه های فرسوده در شرکت برق منطقه ای، توزیع برق استان و اهواز و همچنین در بحث احداث ایستگاه های جدید و کاهش بار از ایستگاه های پربار در سطح استان بوده است.
وی ادامه داد: تاکنون 30 ایستگاه برق و پست در سطح استان اجرایی شده یا در دست اجرا است.



**اقدامات یک سال گذشته باعث پایداری شبکه برق شد


علیرضا شکرخدایی مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق اهواز اظهار کرد: نصب کلیدهای گازی و جداساز، شستشوی مقره ها و اقدامات دیگر در یک سال گذشته باعث شد تا در پی وزش باد شدید و گرد و غبار در روزهای گذشته، تنها اتصالات کوتاه (فالت های گذرا) رخ داده و به سرعت شبکه به وضعیت پایدار بازگردد.
وی درخصوص اقدامات صورت گرفته در یک سال گذشته توضیح داد: تاکنون 300 دستگاه کلیدگازی، 200 ست کلید جداساز و سه هزار اسپیسر بر روی خطوط شبکه برق شهرستان اهواز نصب شده است.
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق اهواز ادامه داد: همچنین تاکنون 70 هزار مقره چینی با نقره سیلیکونی تعویض شده و 20 هزار کت اوت فیوز سرامیکی با فاصله خزشی کم، به سیلیکونی با فاصله خزشی بالا تغییر یافته است.
شکرخدایی بیان کرد: همچنین تاکنون پنج هزار و 300 چترک ترانس برای مقابله با بحران احتمالی بر روی بوشینگ ترانس نصب و 2 هزار و 658 مورد اتصال سست بر روی شبکه برق اهواز برطرف شده است.
وی از شستشوی سه هزار و 24 کیلومتر شبکه برق شهرستان اهواز خبر داد و گفت: هم اکنون گروه های عملیاتی این شرکت برای رفع مشکلات احتمالی خطوط برق این شهرستان در آماده باش کامل هستند.


**تعویض بخشی از زنجیر مقره های خطوط انتقال


مدیر عامل برق منطقه ای خوزستان با اشاره به شناسایی 40 خط انتقال و فوق توزیع در کانون ریزگردها گفت: حدود 90 هزار زنجیره مقره خطوط انتقال شرکت توزیع برق منطقه ای نیازمند تعویض یا عایق کاری هستند که انجام این کار با صرف یک هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار صورت گرفته است.
محمود دشت بزرگ ادامه داد: تاکنون بالغ بر پنج هزار و 500 زنجیر مقره تعویض شده و پایداری در شبکه انتقال برق منطقه ای خوزستان را افزایش داده است.
وی با اشاره به ضرورت بازنگری در طراحی شبکه برق استان به دلیل شرایط خاص موجود تاکید کرد: در گذشته فاکتور ریزگردها در طراحی تاسیسات استان لحاظ نشده بود ولی امروز ضروری است که در طراحی های آینده این فاکتور را مد نظر قرار داده و تاب آوری شبکه موجود را نسبت به وقوع ریزگرد افزایش دهیم.
مدیر عامل برق منطقه ای خوزستان با اشاره به تجهیز عمده پست های حساس به پوشش عایقی سیلیکونی بیان کرد: تاکنون 60 درصد پست ها در شهرستان اهواز به مقره های سیلیکونی مجهز شده اند و دیگر پست ها نیز به تدریج تعویض می شوند.
وی ادامه داد: حوزه مرکز، جنوب و شرق استان یعنی شهرستان اهواز و شهرهای اطراف آن، همچنین غرب و شرق اهواز در معرض بیشترین آلودگی از سوی ریزگردها قرار دارند.
دشت بزرگ بیان کرد: سه پست 400 کیلوولت که پست های مادر تغذیه کننده پست های 132 کیلو ولت پایین دست هستند، در نقاط مختلف اهواز پیش بینی شده ولی به دلایل مختلف از جمله اختصاص نیافتن زمین یا وجود معارضان امکان اجرا ندارند.
وی افزود: احداث پست مهم 400 کیلو ولت پیروزان در محدوده شهرستان کارون به دلیل مشکل وجود معارضان، از چهار ماه گذشته پیش تعطیل شده است.
مدیر عامل برق منطقه ای خوزستان توقف این پروژه را با توجه به حساسیت آن، بسیار نگران کننده دانست و گفت: با وجود جانمایی این پست برق، تاکنون امکان راه اندازی کارگاه برای احداث آن فراهم نشده است.
دشت بزرگ با اشاره به اجرای 2 پست 400 کیلو ولت دیگر در بیان کرد: پست برق شهید نیاکی در ورودی اندیمشک به اهواز ، و پست بشیری در محدوده کیانشهر اهواز با موانع اجرایی روبه رو بوده و هنوز در مرحله هماهنگی با اداره کل راه و شهرسازی قرار داریم.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان با بیان اینکه عملیاتی شدن این پست ها امکان تامین برق از سه نقطه را برای توسعه آتی شهر اهواز ممکن می کند، گفت: برای این سه پروژه و خطوط ارتباطی آنها بالغ بر سه هزار و 500 میلیارد ریال منابع مالی در نظر گرفته شده ولی موانع اجرایی باعث کندی قابل توجه کار شده است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان یادآور شد: هفته گذشته برای نخستین بار شستشوی خط گرم در شبکه فوق توزیع در اهواز صورت گرفت که تا روز گذشته ادامه داشت.


**آبگیری هورالعظیم ادامه دارد


سید عادل مولا معاون محیط طبیعی محیط زیست خوزستان گفت: اقداماتی برای مقابله با ریزگردها انجام شده اما هنوز ابتدای کار است. قطعا اثر آن در آینده مشخص می شود. چیزی نیست که سریع بتواینم راجع به آن تصمیم بگیریم ولی اقدامات خوبی در حال انجام است.
وی با بیان این که در آبگیری هورالعظیم تلاش می کنیم گفت: 60درصد تالاب آبگیری شده و تلاش می شود حق آبه تالاب شادگان و تالاب هورالعظیم که تاکنون گرفته نشده است بگیریم و تلاش می کنیم بیشتر گرفته شود.
مولا ادامه داد: خود ما هم باید در داخل کشور حق آبه این تالاب ها را تامین کنیم و بعد از آن در سطح بالادستی و بین المللی کارها پیگیری شود.
وی یادآوری کرد: در داخل کشور کارهای خوبی از سوی منابع طبیعی و سازمان جنگل ها انجا م می شود و نتیجه آن به این سرعت مشخص نمی شود. بعد از اتمام این کارها باید نتیجه آن هم مشخص شود.
مولا تاکید کرد: تاکنو عراقی ها را پای کار نتوانستیم بیاوریم و فکر نمی کنم بتوانیم این کار را انجام دهیم. الان هم که امنیت و جنگ اولویت اول آنها است. شاید هم توانایی ندارند این کار(مقابله با ریزگردها) را انجام دهند.
وی تصریح کرد: ولی ما باید رایزنی های خود را با طرف عراقی داشته باشیم و تلاش کنیم روابط بین المللی مخصوصا در سطح بالاتر ایجاد شود که بحث حقآبه تالاب و هم مهار منشا ریزگردها در عراق مشخص شود.
مولا اظهار داشت: امیدواریم تا یکی دو سال آینده مساله ریزگردها تمام شود و در خصوص نفت کماکان فعالیت ها در تالاب ادامه دارد. تا جایی که به تالاب آسیب رسانده جلوی آن را گرفته ایم و چندین پرونده دارد و توانستیم حرف خود را بر کرسی بنشانیم. نمی شود گفت تاسیسات نفت در منطقه نباشد اما تاسیساتی که با ضوابط ما همخوانی داشته باشد.
مولا افزود: اکنون شرایط تالاب هورالعظیم از نظر آبی خوب و مقدار زیادی آب در آن رهاسازی شده است.
وی حقابه تالاب شادگان را 1.6 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: با توجه به کاهش ذخیره سد مارون امکان تامین این میزان حقابه وجود ندارد به همین دلیل در حال برنامه ریزی هستیم که حداقل 900 میلیون تا 1.3 میلیارد مترمکعب از نیاز آبی این تالاب را تامین کنیم.


**ارتقاء رادار استان و نصب پنج تلویزیون شهری


کوروش بهادری مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز با اشاره به عدم امکان تشخیص برخی ریزگردها با منشا داخلی توسط دستگاه اهی کنونی عنوان کرد: پیگیری ارتقا رادار خوزستان و نصب چهار دستگاه تلویزیون شهری از جمله مصوبات دولت در استان بوده که اقدامات لازم در جهت اجرایی کردن آن در حال انجام است.
وی افزود: 80 میلیارد ریال اعتبار برای هواشناسی استان مصوب شده اما تاکنون 30 میلیارد ریال آن پرداخت شده است.
مدیرکل هواشناسی خوزستان ادامه داد: در حال حاضر اقدامات لازم جهت تخصیص باقی مانده این اعتبار از طریق سازمان هواشناسی در حال انجام است.
وی بیان کرد: برای نصب پنج تلویزیون شهری نیز با چند شرکت وارد مذاکره شده ایم و به زودی این اقدام با نصب تلویزیون های با کیفیت بالا صورت می گیرد.


**بهره برداری از 10 دستگاه مقره شوی شبکه برق خوزستان


معاون بهره برداری شرکت توزیع برق خوزستان گفت: 10 دستگاه مقره شوی مصوبه هیات دولت روز سه شنبه به شرکت توزیع برق خوزستان تحویل داده شد و قرار است 2 دستگاه دیگر نیز تا پایان سال به خوزستان اختصاص یابد.
عبدالرحیم جهان بین اظهار کرد: به دنبال تحقیقات شرکت توزیع برق خوزستان در زمینه ریزگردها در سال 1394 و آسیب های جدی که پارسال به مقره های اهواز وارد شد، براساس مصوبه هیات دولت، 10 دستگاه مقره شوی به توزیع برق خوزستان تحویل داده شد.
وی افزود: این 10 دستگاه مقره شوی با 53 میلیارد ریال از منابع داخلی وزارت نیرو تامین شده و با توجه به 6 دستگاهی که از سال های گذشته داشته و 2 دستگاه که درنیمه دوم پارسال خریداری شد، جمع دستگاه های مقره شوی استان به 18 رسیده و تا پایان سال با اضافه شدن 2 دستگاه دیگر می توانیم نیاز بیشتر شهرستان ها را در این زمینه تامین کنیم.
معاون بهره برداری شرکت توزیع برق خوزستان ادامه داد: اکنون ناحیه جنوب و شهرستان های ماهشهر، هندیجان، دشت آزادگان، رامشیر، شادگان، هویزه ، شوش، امیدیه، شوشتر، اندیمشک، دزفول، رامهرمز و هفتکل نسبت به سایر شهرستان ها بیشتر در معرض آلودگی محیطی صنعتی و پدیده گرد وغبار قرار دارند که این دستگاه ها به آنها تحویل داده می شود و امید است که دیگر شاهد بحران در زمینه آسیب دیدگی مقره ها نباشیم.
جهانبین همچنین گفت: امسال باتوجه به نیاز این شرکت، چهار دستگاه آب مقطرسازی با سه میلیارد ریال خریداری شده و جمع دستگاه های آب مقطرسازی خوزستان به پنج رسید.
وی بیان کرد: تمامی این اعتبارات از منابع وزارت نیرو تامین شده و هنوز پولی از مصوبه هیات دولت ، به توزیع برق خوزستان اختصاص داده نشده است.
معاون بهره برداری شرکت توزیع برق خوزستان گفت: استاندار خوزستان به صورت جدی اختصاص این اعتبار را دنبال می کند و امید است سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این خصوص اهتمام ویژه ای به خرج دهد تا بتوانیم سایر نیازهای خوزستان را در خصوص جلوگیری از آسیب دیدگی شبکه توزیع برق تامین کنیم.
براساس این گزارش پارسال به دلیل وقوع پدیده گردو غبار در خوزستان و به ویژه اهواز که با پدیده شرجی توام شد، مقره های شبکه توزیع برق خوزستان دچار مشکل شدند که باعث قطعی برق چند ساعته در 12 شهرستان خوزستان شد. با توجه به کارشناسی صورت گرفته تعویض مقره ها و شست و شوی آنها به صورت عملیاتی در دستور کار قرار گرفت.
برای این امر از سایر استان ها نیز خودروهای شستشوی مقره اعزام شد که این عملیات مشکل قطعی برق اهواز و آسیب دیدگی مقره ها را برطرف کرد.
به نظر می رسد با همت دولت مردان و نیز عزم جدی دولت و مجلس و تصویب اعتبارات خاص برای مبارزه با این پدیده به زودی شاهد کاهش بروز ریزگردها با منشا داخلی در استان خوزستان باشیم هر چند برای ریشه کنی کامل این پدیده نیاز به برنامه ریز مدون کوتاه مدت و بلند مدت و نیز فعال کردن دیپلماسی بین المللی برای ریشه کن کردن منشا خارجی آن داریم.

منبع: ایرنا