کد خبر: ۳۹۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ 17 February 2018

حباب ارز به بازار مسکن هم رسید

بررسی میدانی در بازار مسکن اگرچه نشان از افزایش تعداد معاملات در برخی مناطق تهران دارد اما نوسانات اخیر نرخ ارز و طلا موجب شده برخی فروشندگان از فروش ملک خود صرف نظر کنند.
مراجعه به بنگاه‌های معاملات ملکی نشان از آن دارد که تعدادی از فروشندگان یک شبه قیمت‌ها را بالا برده و یا از فروش ملک خود صرف‌نظر کرده‌اند.
 
نوسانات ارزی به بازار مسکن رسید
 
 دراین باره یک مشاور املاک در منطقه یوسف آباد با اشاره به اینکه این اقدام از سوی مالکان به دلیل افزایش قیمت ارز و سکه و نوسانات موجود در این بازارها است، می‌گوید: مردم نگرانند که با فروش ملک خود نتوانند ملک دیگری بخرند و اتفاقی که در اوایل دهه 80 شاهد بودیم بار دیگر در این بازار رخ دهد.
 
در محدوده میدان فاطمی نیز یک مشاور املاک با بیان اینکه افزایش قیمت این روز‌های بازار مسکن  جنبه روانی دارد و متاثراز نوسانات نرخ دلار است، اضافه‌ می کند:در واقع حباب بازار سکه و طلا به بازار مسکن هم رسیده است.
 
تا پایان سال جهش قیمت نداریم
 
او در پاسخ به اینکه برخی دلیل افزایش قیمت‌ها را بالا رفتن قیمت مصالح عنوان می‌کنند، می گوید: ادعای گران شدن قیمت مصالح ساختمانی در پی افزایش نرخ دلار بهانه ای بیش نیست چرا که تاثیر افزایش نرخ ارز بر مسکن سریع نیست و حداقل یک سال زمان می‌برد.
 
 مشاور دیگر در منطقه 10 شهر تهران با اشاره به افزایش تعداد معاملات معتقد است:ورود مردم به بازار مسکن تا حدودی جنبه روانی دارد و مردم با استناد به دوره احمدی نژاد و جهش یک شبه قیمت‌ها  به خرید مسکن روی می‌آورند تا انباشت سرمایه کنند، اما بعید است تا پایان سال جاری شاهد جهش قیمت باشیم و به نظر می‌رسد بازار با همین روند پیش برود.
 
بانک‌ها از بازار مسکن خارج شدند
 
مشاور املاک دیگری در منطقه سعادت آباد بر این باور است که در دوره احمدی نژاد حضور بانک‌ها در این بازار باعث رشد بی‌سابقه قیمت شد اما در سال جاری بانک‌ها تقریبا از این بازار خارج شدند و درنتیجه  بازار به تعادل رسیده است.
 
به گفته مشاوران املاک با افزایش تقریبی قیمت و تعداد معاملات، اگرچه بازار از رکود خارج شده است اما در بعضی مناطق شاهد رشد قیمت خانه‌های کلنگی هستیم‌ اما با توجه به اینکه مردم قدرت خرید بالایی ندارند، این افزایش قیمت‌ها موجب کند شدن تحرکات بازار می‌شود بنابراین باید حباب موجود از بین برود تا بازار فعال باقی بماند.
 
برخی دیگر از این مشاوران معتقدند سال آینده هم سال کاهش قیمت مسکن نیست و ممکن است حتی شاهد رکود بازار نیز باشیم.
 
قیمت مسکن بالا می‌رود؟
 
درباره وضعیت این روزهای بازار مسکن، مهدی سلطان محمدی، کارشناس مسکن با بیان این‌که اگر علت افزایش قیمت مسکن را تغییر نرخ دلار بدانیم معقولانه نیست، معتقد است: عوامل بنیادی‌تری از جمله کاهش نرخ بهره بانکی و افزایش اعتبارات بانکی در رشد قیمت در بازار مسکن موثر بوده است.
 
به گفته او از آن جا که قیمت مسکن به مرور زمان افزایش داشته و به طور غیر منتظره بالا نرفته در نتیجه تفاوتی با قیمت ذاتی آن ندارد بنابراین نمی‌توان گفت قیمت‌ها دوام ندارد.
 
این کارشناس مسکن افزود: در پاییز امسال با توجه به آخرین گزارش مرکز آمار، قیمت آپارتمان 16.6 و خانه های کلنگی 17.8 درصد افزایش داشته همچنین تعداد معاملات در آپارتمان 50 و در زمین 33 درصد رشد کرده است.
 
سلطان محمدی با تاکید بر این‌‌که قیمت مسکن تا پایان سال جهش قیمتی نخواهد داشت، اظهار کرد: سال 97 شاهد رشد قیمت مسکن حتی بیش از نرخ تورم نیز خواهیم بود.
برچسب ها: بازار مسکن