کد خبر: ۳۹۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۳ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ 01 March 2018

اعتبارات صنعت گردشگری بنام شوش به کام دیگران

اعتبارات جهانی که باید به توسعه گردشگری و زیرساخت‌های توسعه گردشگری شهرستان شوش اختصاص می یافت صرف کدام ارگان و شهرستان در سطح کشور می‌شود که حلاوت جهانی‌شدن شهر شوش به نام شوش و به کام دیگران تمام می‌شود؟


 اقتصاد گردشگری، اقتصادی بلورین است. ساختن ظرفی بلورین زحمت و دقت بسیار می‌طلبد، اگر قرار باشد ظرفی بلوری بسازیم که در جهان طالب و مشتاق آن باشند، باید بدانیم که در وهله نخست ساختنش نگاه، دقت و توجه بالایی می‌طلبد و بعد وجود کوچک‌ترین ناخالصی در مواد سازنده یا جزئی‌ترین بی‌دقتی تولیدکننده می‌تواند ظرف پرارزش ما را کم‌ارزش کند.

لذا توجه به صنعت گردشگری و اقتصاد مولد این صنعت در کنار توجه به ظرفیت‌های بالقوه گردشگری در شوش نیازمند توجه به زیرساخت‌های گردشگری در این شهرستان است که کوچک‌ترین سنخیتی با شهر جهانی شوش که 2 اثر در آن به ثبت جهانی رسیده است ندارد.

زیرساخت گردشگری در خیلی از شهرهای جهانی که در جذب توریست حرفی برای گفتن دارند خود به‌تنهایی جاذبه گردشگری است مانند دبی، رکورددار بلندترین هتل‌های جهان، ژنو رکورددار بالاترین نرخ متوسط کرایه‌ هتل در جهان و یا اولین هتل یخی جهان، ثبت رکوردها و اولین ها در جهان جهت رفاه حال گردشگران، در توسعه گردشگری حائز اهمیت است به طوری که حتی رکورد گران‌ترین‌ها همانند گران‌ترین اتاق هتل جهان در سوئیت رویال پنت‌هاوس جذب گردشگر می‌کند.

شاید سال‌ها از آن سفر رؤیایی شما گذشته باشد، اما هنوز هم که خاطراتتان را مرور می‌کنید، قبل از هر چیزی به یاد طعم لذیذ صبحانه‌‌های هتل محل اقامتتان می‌افتید و دلتان برای چشم‌انداز زیبایی که از پنجره‌ی اتاقتان نمایان بود، تنگ می‌شود و این جاذبه‌ها است که خمیرمایه ظرف بلورین شما را می‌سازد.

اگر ندانیم و نپذیریم که توسعه گردشگری و نشستن در خنکای سایه‌سار درآمدهای حاصل از آن در نقطه مقابل سیاست ورزی، عوام‌فریبانه و بحث‌های ماجراجویانه است. ثبات، دقت، آرامش و تدبیرِ دمادم  در توسعه گردشگری حاصل نمی‌شود.

در حال حاضر وضعیت گردشگری در شهرستان شوش سمفونی ناهمگونی از عظمت و شکوه آثار باستانی و فقدان زیرساخت‌های اولیه است که شنیدنش آزارتان می دهد. نمایی از خرابه‌ها و تل‌های خاکی، جاده‌های کم‌عرض و خطرساز در مسیر اماکن پر از زباله جاذبه‌های طبیعی، رستوران‌هایی با نمایی سطحی و غذایی بی‌کیفیت و نظافت عمومی که گاهی چندش‌آور است.

آری این حکایت شهر جهانی شوش و بهره‌برداری از صنعت سودآور گردشگری  است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های کلیدی اقتصاد که توسعه آن شدیداً اشتغال‌زا و موجب تحرک در بسیاری دیگر از بخش‌های اقتصادی می‌شود. توسعه بخش توریسم و گردشگری در ایران می‌تواند محرک بسیار نیرومندی برای توسعه و خروج اقتصاد این کشور از رکود کنونی باشد.

 این حکایت عجیب، برای مردم سوال‌های بسیاری را بی‌جواب گذاشته است مانند اینکه سه سال از ثبت جهانی شوش می‌گذرد و اعتبارات جهانی که باید به توسعه گردشگری و زیرساخت‌های توسعه گردشگری  شهرستان شوش اختصاص می‌یافت صرف کدام ارگان و شهرستان در سطح کشور می‌شود که حلاوت جهانی‌شدن شهر شوش را به کام شهروندان تلخ و نسبت به در گران‌بهای میراث فرهنگی دلسرد می‌کند اعتباراتی که به نام شوش و به کام دیگران تمام می‌شود این سؤالی است که مردم شوش می‌پرسند و منتظر شنیدن پاسخ آن هستند.

منبع: فارس