کد خبر: ۳۹۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ 04 March 2018

شایسته سالاری و پاکدستی در انتصابات شهرداری اهواز رعایت شده است

شهردار اهواز با بیان اینکه اولویت‌های بنده در انتصابات شهرداری اهواز، تعهد، پاکدستی و شایسته سالاری است، گفت: معتقدم که این موضوعات در انتصابات اخیر رعایت شده است.
منصور کتانباف شهریور امسال با 13 رأی اعضای شورای شهر اهواز برای بار دوم به عنوان شهردار اهواز انتخاب شد، با گذشت 6 ماه از فعالیت وی به‌عنوان شهردار، حاشیه‌هایی درباره برخی از انتصابات و عملکرد او به وجود آمد.
 
در روزهای گذشته به گفت‌وگو با کتانباف درباره انتصابات، عملکرد شهردار در بحث فساد ستیزی، موضوع استعفا و تعامل شهردار و شورا پرداخته شد که مشروح این گفت‌وگو در پی می‌آید.
 
برای ورود به بحث در ابتدا به موضوع بدهی‌‌های انباشت شده از دوره قبل بپردازید و بفرمایید که برای پرداخت این بدهی‌ها چه برنامه‌ای دارید؟
 
کتانباف: بدهی‌های شهرداری چند دسته هستند و هریک از دیگری مهم‌تر است. این چند دسته شامل بدهی به کارکنان، پیمانکاران، فروشندگان، خدمات‌، پیمانکاران حوزه‌های عمرانی و دستگاه‌هایی مانند تأمین اجتماعی، سازمان مالیاتی و اداره آب و غیره است. در ترازنامه‌ای که تحویل گرفتیم حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی وجود دارد. این رقم بدون در نظر گرفتن بدهی به سازمان تأمین اجتماعی، دارایی و دستگاه‌های مختلف و بدهی‌های بین‌راهی است.
 
بدهی بین‌راهی یعنی اینکه کاری انجام شده و سند آن در دست رسیدگی قرار دارد اما هنوز در حساب نیست و در حقیقت بدهکار هستیم.
 
با در نظر گرفتن این موارد، بدهی‌ها تا مبدأ روز نخست آغاز کار ما در شهرداری ۸۰۰ میلیارد تومان است البته اینها تا قطعی نشود قابل استناد نیست. برای مثال سازمان تامین اجتماعی ادعا میکند که 63 میلیارد تومان از شهرداری طلب دارد و معمولا نیز سازمان‌ها عدد پرت نمی‌دهند اما این ارقام باید دقیق مشخص شود.
 
باید تلاش کنیم در کنار پرداخت بدهی‌ها به کارهای جاری و نیازهای شهر بپردازیم و این امر زمانی محقق می‌شود که بتوانیم به درآمد مطلوب برسیم البته در طول 3 تا 4 ماه گذشته مقداری از بدهی‌ها را پرداخت کردیم.
 
اکثریت فعلی حاضر در پارلمان شهری اهواز در دوران انتخابات شورای شهر شعار مبارزه با فساد سر می‌دادند و بر انتخاب شهردار فسادستیز تاکید می‌کردند اما در روزهای اخیر برخی از اعضای شورا گفتند که کتانباف در مبارزه با فساد عملا اقدامی نکرده است و برخی هم این حرف‌ها را نفی کردند؛ شما در ماه‌های اخیر فعالیت‌تان چه اقدام عملی در زمینه مبارزه با فساد داشتید؟
 
کتانباف: برای مبارزه با فساد باید دو حرکت هماهنگ انجام داد. یک حرکت سلبی و یک حرکت ایجابی؛ اثبات شده که برای مبارزه با فساد حرکت سلبی خیلی موثر نیست. مثلا با مظهر فساد به صورت نقطه‌ای برخورد می‌شود که البته باید هم برخورد شود. اما برای کار ایجابی، باید یک شبکه و نظامی ساخت که در آن کسی نتواند فساد کند. یعنی برای فساد باید به‌صورت سیستمی عمل کند و با توجه به شفاف بودن سیستم این اقدام تقریبا غیر ممکن باشد.
 
ما حرکت‌ سلبی و ایجابی را در کنار هم انجام می‌دهیم. اینکه کسی بگوید کتانباف در پروژه‌های عمرانی موفق بود اما در فسادستیزی نه، خودش هم به این حرف اعتقاد ندارد و تحت تأثیر یک فضایی قرار گرفته و بعداً هم اظهارات خودش را اصلاح کرد. خدا از سر تقصیرات همه بگذرد چون وقتی ما کسی را متهم به چیزی کنیم که در او نباشد، خب حتما باید جبران مافات کنیم.
 
فسادستیزی اعتقاد قلبی و عملی بنده است و در ادواری که خدمت کردم هیچگاه به سمت فساد نرفته‌ام و همیشه به دنبال اصلاح امور بودم و هستم.
 
ما باید یک سیستم نرم‌افزاری را بر شهرداری حاکم کنیم که مردم از آن طریق ارتباطات خود را با شهرداری برقرار کنند نه برای هر امری در شهرداری به دنبال واسطه باشند. در مدت چهار ماه گذشته ما به دنبال به‌روز کردن نرم‌افزارهای شهرداری بودیم تا بتوانیم از بروز فساد جلوگیری کنیم.
 
در تولید، صدور و توزیع فیش انبوه عوارض نوسازی بهای خدمات از بین ۳۱۸ هزار فیش مورد نیاز ۲۳۹ هزار فیش چاپ شده است و درحال توزیع است تا نیازی به مراجعه مردم به شهرداری نباشد و این درحالی است که از سال ۹۱ تاکنون هیچگاه این فیش‌ها صادر نشده بود.
 
 ما هر چه درکارهای نرم‌افزاری بیشتر همت کنیم سلامت کار افزایش خواهد یافت اما همه این‌ها ابزار است و افراد باید خود قداست نفس داشته باشند و به سمت کار خلاف نروند ولی در هرصورت انسان ممکن‌الخطا است. ما باید این بستر را فراهم کنیم تا کسی به سمت کار خلاف نرود.
 
یکی از موضوعات پرحاشیه در ماه‌های اخیر در شهرداری اهواز بحث انتصابات بود؛ همان‌طور که از ابتدای فعالیت‌تان اعلام کردید، انتصابات از فیلتر کمیته انتصابات عبور کرد اما برخی از اعضای شورا معتقدند که این کمیته صلاحیت برخی از افراد در چند روز پس از استعلام اعلام می‌کنند و برخی از افراد معرفی شده ماه‌ها است که پرونده‌شان در کمیته بررسی نشده است. همچنین در چند در صد انتصابات اخیر شهرداری اهواز شما به صورت فردی عمل کردید و مدیر و یا معاون منصوب شده بدون گذر از کمیته انتصابات فعالیت خود در شهرداری را آغاز کرد؟
 
کتانباف: بیش از ۹۵ درصد انتصاباتی که انجام شده از مسیر کمیته انتصابات عبور کرده و مستندات آن موجود است. البته ۵ درصد باقی مانده نیز بعدا با تکمیل پرونده خود این مسیر را طی کردند. کمیته انتصابات در شهرداری اهواز به دلیل تازگی فعالیت، هنوز شکل اساسی خود را ندارد و باید به سمت تکامل برود که حدود دو سال این فرآیند زمان می‌برد.
 
باید اصول و فرآیند هرچیزی رعایت شود. ما انقلاب نکردیم که ظرف چندساعت کل سیستم شهرداری را تغییر دهیم و برخوردهایی همانند انقلابیون برای تغییر سیستم داشته باشیم. سازمان را نباید به هم ریخت زیرا باید پویا باشد تا به خدمتش خدشه‌ای وارد نیاید. تغییراتی نیز که اتفاق می‌افتند باید روبه‌جلو باشند و متوقف نشود.
 
ما در شهرداری اهواز ۲۶ پست حلقه اول داریم که تاکنون رأس معاونت‌هایی مانند کنترل ترافیک و اجتماعی فرهنگی را تغییر دادیم و تا امروز از ۸ شهردار منطقه ۷ نفر تغییر کردند و این تغییرات ادامه دارد.
 
اساس انتخاب من در ابتدا تعهد است و افراد در درون نظام و بدون رویکرد سیاسی باشند. پاکدستی و تخصص نیز نیاز است و برای ما مهم است. در کنار این تعهد و پاکدستی ترکیب اجتماعی شهر را باید رعایت کرد و تاکنون نیز رعایت شده و برای اثبات آن می‌توانید لیست افراد منصوب شده را مرور کنید.
 
مثلا شاید حاشیه‌های درباره انتصاب محمدرضا قنواتی به‌عنوان مدیر سازمان پسماند ایجاد شده اما باید بگویم که وی زمانی به‌عنوان معاون شهرداری منطقه 5 فعالیت می‌کرد و تحصیلاتش را تا مقطع کارشناس ارشد ادامه داد. در آینده خواهید دید که چگونه سازمان پسماند را متحول خواهد کرد زیرا او ایده‌پرداز شهرداری است ولی هیچوقت فرصتی به او داده نشده و همیشه در لایه‌های پایین بود. این نخستین باری است که می‌خواهد خود را نشان دهد. بنده افرادی که انتصاب کردم را شایسته می‌دانم و پای آنها ایستاده‌ام و نسبت به قنواتی بیشتر از بقیه ایستادگی می‌کنم.
 
یکی از موضوعات پرحاشیه در شهرداری اهواز، ترکیب قومیتی کارکنان یک سازمان شهرداری است؛ گاهاً برخی از سازمان‌ها و حتی مناطق همه به صورت یکدست از یک قومیت هستند و کارشناسان معتقدند که این یکدستی به دلیل نگاه‌های قومیتی گذشته و مدیران سابق است و احتمال فساد در این سیستم وجود دارد؛ شما هم معتقد به این موضوع هستید؟
 
کتانباف: الزاما اینگونه نیست که این‌ها در کنارهم موجب فساد می‌شود اگر کسی از بیرون وارد شود می‌گوید همه این‌ها ایرانی هستند. واقعیت‌هایی در سیستم وجود دارد و باید دید که آیا می‌توان در ۵ ماه یا دو سال این واقعیت‌ها را تغییر داد؟ از نظر من شهروندان از هر شهر و قومیتی که باشند یک فرصت هستند نه تهدید!.
 
قبول ندارم که اگر قومیتی در یک سازمانی جمع شدند به سمت مسائل دیگر می‌روند زیرا این‌ها در درون نظام هستند. هرکسی به دلیل نوع و محل زندگی، اگر آماری از دوستان خود بگیرد، حتما دوستانی که از قومیت خودش باشند در اکثریت هستند!
 
هرکسی از شما به دلیل نوع و محل زندگی، اگر آماری از دوستان صمیمی خود بگیرید، حتما قومیت‌تان در بین دوستان‌تان غالب است و راحت‌ترید که با آن‌ها ارتباط برقرار کنید اما این دوستی در مسیر خلاف نیست! بلکه به دلیل معاشرت بیشتر با آنها است، دوستان، هم‌کلاسی‌ها و همکاران‌تان نیز از قوم‌ خودتان هستند و این به صورت ناخوداگاه شکل گرفته نه به دلیل داشتن تعصب قومی. معتقدم اگر یک کسی افرادی از قوم خاص را در سازمان یا جایی جمع کند به دلیل نژادپرستی نیست هرچند شاید تا حد خفیفی هم این موضوع صدق کند.
 
این موضوع که در جایی همه از این قومیت یا آن قومیت باشند، اشکالی ندارد. وقتی یک تیم خوب ارنج می‌شود و خوب نتیجه می‌گیرد چه اصراری داریم که ترکیب آن‌را به‌هم بریزیم؟ من در همه نقاطی که نیاز به خدمت دارند به اندازه بضاعت شهرداری خدمت می‌کنم.
منبع: فارس
برچسب ها: شهرداری اهواز