کد خبر: ۳۹۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۲ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ 05 March 2018

"عملکرد سازمان جنگل‌ها دربرابر قاچاق چوب فاجعه‌آمیز است"

رئیس انجمن جنگل‌بانی کشور با اشاره به معضل قاچاق چوب و برداشت غیرقانونی از جنگل های کشور گفت: عملکرد سازمان جنگل‌ها بسیار فاجعه‌آمیز است زیرا افراد شاغل در این سازمان، فاقد تخصص و مدرک لازم برای مدیریت بوده و حتی الفبای کار را هم نمی‌دانند.
هادی کیادلیری، رئیس انجمن جنگل‌بانی با اشاره به اینکه قاچاق چوب در دو زمینه چوب‌های تجاری و چوب سوخت صورت می‌گیرد، گفت: آمارها نشان می‌دهد در سه سال اخیر، از 6.5 میلیون مترمکعب چوب تولید شده، بخش عمده آن از جنگل‌های داخل کشور و بخش دیگر از زراعت چوب بوده است. همچنین سال گذشته 58 میلیون متر مکعب چوب سوخت در کشور وجود داشته است.

*نظارت ضعیف سازمان جنگل‌ها، عامل فروش چوب‌های قاچاق

وی در ادامه با بیان اینکه کمبود چوب شدیدی در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای حل مشکل کمبود چوب، دو راهکار یعنی واردات و زراعت وجود دارد؛ البته زراعت پاسخگوی نیاز کشور نیست و باید از کشورهایی همچون روسیه که جنگل‌های انبوهی دارد، واردات اصولی صورت گیرد.

کیادلیری با انتقاد از نظارت ضعیف سازمان "جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری" بر معضل قاچاق چوب افزود: این عملکرد ضعیف موجب می‌شود چوب زیادی توسط کارگاه‌های کوچک و بزرگ شهرها، از قاچاقچیان خریداری شود؛ در حالیکه اگر این اتفاق رخ ندهد، قاچاق چوب برای قاچاقچیان صرفه‌ای نخواهد داشت.

رئیس انجمن جنگل‌بانی ادامه داد: در حال حاضر عملکرد سازمان جنگل‌ها بسیار فاجعه‌آمیز است زیرا افراد شاغل در این سازمان، فاقد تخصص و مدرک لازم برای مدیریت بوده و حتی الفبای کار را هم نمی‌دانند.

وی تصریح کرد: برای ساماندهی وضعیت موجود، سازمان جنگل‌بانی باید به فرآیند خرید و فروش چوب نظارت داشته باشد و در کنار آن نیز سازمان‌های دیگر هم باید همکاری کنند زیرا یک نهاد به تنهایی نمی‌تواند از عهده این کار برآید.

کیادلیری با اشاره به ماده 48 برنامه ششم توسعه که در طول اجرای برنامه برداشت چوب از جنگل‌ها را ممنوع می‌داند،گفت: سازمان "جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری" باید پاسخگوی این عمل غیرقانونی باشد.

رئیس انجمن جنگل‌بانی با رد ادعای وجود قاچاق چوب به علت کمبود نیرو توسط مسئولان اظهارداشت: راه‌حل مشکل قاچاق چوب از جنگل‌های کشور، استفاده از تجهیزات نوین در گذرگاه‌های حساس است و این توجیه که قاچاق به علت کمبود نیرو صورت می‌گیرد، درست نیست.