کد خبر: ۳۹۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ 11 March 2018

هجوم نهنگ های آبی به اهواز!

سال ۱۳۹۶ تا چند روز دیگر تمام میشود و تاکنون کتانباف شهردار کاریزمای کلان شهر اهواز و معاونت با تجربه خدمات شهری وی، در این مورد و راه های مقابله با هجوم نهنگ های آبی میوه فروش در میدان ها، معابر و اتوبان های شهر اهواز هیچگونه اظهار نظر رسمی و اقدامات عملی قابل مشاهده نداشته اند!

*مجید کیوانی:در طی چند دهه گذشته انواع نهنگ های ابی طبیعی و غیر طبیعی باعث مرگ و میر انسانها در قرن اخیر شده اند اما اخرین نهنگ آبی که هنوز هیچ دانشمند، مدیر و کارشناس خبره ای در جهان، ایران و بویژه خوزستان با وجود امکانات پیشترفته تحقیقاتی و مهمتر از ان با داشتن منابع مالی کافی در نهادهای خدمات شهری هنوز راه درمانی برای ان پیدا نکرده اند. نهنگ قرن ما به نام "وانت بارهای آبی میوه فروش" مستقر در تمامی معابر، اتوبان ها و نقاط کلیدی شهر می باشد.

تاریخچه نهنگ های ابی را باهم مرور می کنیم. 

گروه اول،نهنگ‌ها جانوران اقیانوس اند آن‌ها در دریا غذا می‌خورند، جفت‌گیری می‌کنند، بچه به دنیا می‌آورند و بزرگ می‌شوند؛ زندگی آن‌ها چنان به محیط دریا گره خورده که در خشکی زنده نمی‌مانند و هیچ خطری برای انسانها و زندگی شهری ندارند.


گروه دوم، بازی نهنگ آبی یاچالش نهنگ آبی یک بازی غیرنرم‎‎افزاری مخفیانه که متشکل از چند چالش است که مدیران آن‌ها را در طول ۵۰ روز به بازیکنان واگذار می‌کنند و در چالش نهایی بازیکن نیاز به ارتکاب خودکشی دارد. اصطلاح «نهنگ آبی» مربوط به پدیده ساحل نهنگ می‌شود که مربوط به خودکشی است. این نهنگ آبی مجازی تنها بر گروهی از افراد خاص تاثیر دارد و هیچ صدمه ای بر زیبایی و زندگی روزمره شهری نمی زند!

گروه سوم، نهنگ صنعتی به نام وانت باری ابی رنگ زامیاد ۲۴ یک خودرو نا ایمن با ریسک بالا، دارای ظاهری قدیمی و برخلاف معایب خود محصولی با بدنه‌ای محکم و قوی بوده که بیشترین میزان تولید را در ۶ ماه نخست سال ۹۶ در میان سایر محصولات در رده وانت‌ها تصاحب کرده است. این گروه آخر با وجود خدمات بسیار در جابجایی بار در طول سال هم اکنون توسط صاحبانشان تبدیل یک معضل بد شهری شده اند و هر گوشه از شهرها گروه های مختلف این نوع از نهنگ های صنعتی را بصورت دهشناک مشاهده میکنیم!  

در این یادداشت در تلاشم تا بر اساس شرح قانون و نظریات دیروز و امروز برخی از نمایندگان شهری و مدیران شهرداری اهواز بعنوان یک شهروند اهوازی بدانم حضرات خبره برای کنترل و مراقبت از این نوع نهنگ های ابی خطرناک شهری چه راهکارهای جدیدی ارائه  و چه تاریخی اجرایی خواهد شد! 

براساس قانون و مطابق با مواد ۱۵۹ و ۱۶۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی برخورد با رانندگان متخلف وظیفه پلیس راهور است و از سوی دیگر، رفع سدمعبر وظیفه شهرداری به شمار می رود.
پس برای رفع ابهامات در باره اظهارات مدیران شهرداری اهواز را در مورد مقابله با نهنگ های آبی شهری را مرور می کنیم.

در ۶ بهمن ۱۳۹۳،سعادت مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بارشهرداري اهواز، در گفتگو کارون پرس گفت: در راستای رفع اين مشكل، ستاد ساماندهی وانت بارها و دست فروشان در شهرداری اهواز ايجاد شده تا با كمترين تنش و مشكل، مهم ترين مشكل شهر كه همان سد معبر است؛ حل شود. مكان مناسبی براي ساماندهی دستفروشان و وانت بارها تعيين شده است!

و یک سال بعد در ۲۸ بهمن ۱۳۹۴، رهیاب نیوز، خورشیدی عضو شورای شهر می گوید: از سه مکان برای ساماندهی آنها بازدید کردیم یک مکان در پردیس، دیگری کنار بازار قدس و پارک ربیع که صد درصد آماده است لذا فقط منتظر دستور فرماندار هستیم و از فرماندار خواهش دارم که هرچه سریعتر کمیته ای تشکیل بدهد تا بتوانیم با دستورات و راهنمایی هایشان این وانت بارها را ساماندهی کنیم.

و سال گذشته در ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵،سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز علیرضا حلاج اظهار کرد: به منظور ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش دوره‌گرد و وانت‌هایی که در حاشیه خیابان‌ها و اتوبان‌ها اقدام به میوه‌فروشی می‌کنند؛ محل‌هایی با عنوان "نقاط سبز" در نظر گرفته شده است!!!

و در سال جاری در  ۲۶ مهر ۱۳۹۶، فلسفی در گفتگو با خبرنگار تابا؛ شهردار در صحبت هایش گفت شهر به یک ویرانه تبدیل شده است! که به نظر من تعبیر بسیار درستی را به کار برده است. سد معبر کردن وانت بار در سطح شهر تبدیل به یک معضل شده و ناراحتی هایی را برای شهروندان به وجود آورده است. اساسا سوال برانگیز شده است که چرا باید در شهر اهواز شاهد چنین صحنه هایی باشیم؟!

-سپس باباپور گفت: ما ۳۴ ناحیه را برای ساماندهی وانت بارها و دست فروشان در نظر گرفتیم که عرضه و تقاضا در این نواحی به سهولت انجام می گیرد و که از این تعداد ۱۷ محل تا پایان سال (۱۳۹۶) جاری در برنامه کاری گنجانده شده است.

در پایان هادی قنوات افزود: قرار بر این است که شهرداری اهواز ۱۶ تا ۱۷ مکان برای ساماندهی وانت بارها و بازارهای روز در محلات مختلف شهر شناسایی و احداث نماید.
سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز از تعیین نقاط سبز جهت ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش خبر داد!

سرانجام سال ۱۳۹۶ تا چند روز دیگر تمام میشود و تاکنون  جناب کتانباف شهردار کاریزمای کلان شهر اهواز و معاونت با تجربه خدمات شهری وی، در این مورد و راه های مقابله با هجوم نهنگ های آبی میوه فروش در میدان ها، معابر و اتوبان های شهر اهواز هیچگونه اظهار نظر رسمی و اقدامات عملی قابل مشاهده نداشته اند!

... و در اخر این یادداشت داستانی، همگی شاهد هستیم که همچنان وانت های میوه فروش مافیایی ( نهنگ های آبی دوست داشتنی) بی توجه به هشدارها و وعده های خبرگان شهرداری و شورای شهر با سرعت فوق العاده ای در حال زاد و ولد نسل های جدیدی از نهنگ های آبی میوه فروش در شهر اهواز  می باشند و در این بین شهروندان گرانقدر، خاکی و شکیب اهوازی نیز هنوز منتظر اجرایی شدن وعده های مدیران دیروز و امروز این شهرداری عریض و طویل هستند که گفته بودند؛
۱- مكان مناسبی برای ساماندهی دستفروشان و وانت بارها تعيين شده است!
۲-لذا فقط منتظر دستور فرماندار هستیم... 
۳-محل‌هایی با عنوان "نقاط سبز" در نظر گرفته شده است!!!
۴-سد معبر کردن وانت بار در سطح شهر تبدیل به یک معضل شده است!
۵-ما ۳۴ ناحیه را برای ساماندهی وانت بارها و دست فروشان در نظر گرفتیم!
۶-قرار بر این است که شهرداری اهواز ۱۶ تا ۱۷ مکان برای ساماندهی وانت بارها احداث کند...!
۷. در اخرین بنده به احترام سخنان گهربار این بزرگان مدیریت شهری، برای رفع این معضل هیچگونه پیشنهاد و نظری ندارم.


* فعال اجتماعی 
برچسب ها: نهنگ آبی ،اهواز