کد خبر: ۳۹۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ 12 March 2018

جابجایی ساختمان‌ها و مراکز مهم را از روی گسل‌ها

رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه معاون اول رئیس‌جمهور انتقال و جابجایی ساختمان‌های مهم و حساس و مخازن سوخت در بستر گسل‌ها را ابلاغ کرده و گزارشی در این خصوص آماده شده است، گفت: ۵۰ دستگاه شتاب‌نگاری جدیداً از کشورهای اروپایی خریداری و از سال آینده در تهران نصب خواهد شد.
به گزارش سازه نیوز، محمد شکرچی‌زاده در مراسم اعطای نظریه فنی به سیستم ساختمانی سبز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: افزایش تاب‌آوری شهرها و اقدامات برای میزان خسارت ناشی از زلزله برعهده مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی است، به همین دلیل با توجه به محدودیت‌های مالی دولت و تحریم‌های صورت‌گرفته طی سال‌های گذشته اقدامات مؤثری برای بهسازی شبکه لرزه‌نگاری انجام نشده است.

وی افزود: اما در سال جاری موفق شدیم با خرید دستگاه‌های شتاب‌نگاری از کشورهای اروپایی در صدد این باشیم که ۵۰ دستگاه از دستگاه‌های شتاب‌نگاری را در تهران نصب کنیم.

وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران نیز تعدادی از این دستگاه‌ها را در اختیار دارند،‌ گفت: برنامه مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی این است که بتوانیم ۵۰ دستگاه را برای پایش گسل‌های شهر تهران نصب کنیم.

به گفته وی استقرار اولین سامانه شتاب‌نگاری زلزله اردیبهشت‌ماه سال آینده نصب خواهد شد.

شکرچی‌زاده در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه مقرر شده است در اطراف گسل تهران مراکز حساس احداث نشود، آیا این اقدام اجرایی می‌شود یا خیر، گفت: گزارشی از سوی مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی آماده شده است، بنابراین ما تعدادی ساختمان مرتفع، بیمارستان و مخازن سوخت در پهنه گسل‌های تهران داریم که باید در یک برنامه مشخص‌شده آنها را مقاوم‌سازی کرده و جابجایی را انجام دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی اضافه کرد: معاون اول رئیس‌جمهور این برنامه را ابلاغ کرده است، بنابراین اینکه چه تعداد ساختمان و یا مراکز حساس در پهنه گسل‌های تهران ساخته شده‌اند، به‌زودی مشخص خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: معمولاً بیشترین آسیب‌ها در هنگام زلزله در نزدیکی کانون زلزله رخ می‌دهند، به همین دلیل در ویرایش دوم آیین‌نامه ۲۸۰۰ ساختمان‌های با اهمیت زیاد نباید در این مراکز احداث شوند، اما متأسفانه این اقدام همچنان در حال انجام است.

شکرچی‌زاده ادامه داد:‌ علاوه بر تهران جلوگیری از ساخت ساختمان‌های بااهمیت مثل بیمارستان‌ها در نزدیکی گسل‌ها در شهر مشهد، کرج و تبریز انجام خواهد شد، به‌طوری‌که در هفته گذشته این اقدام برای شهر تبریز نیز نهایی شده است و باید برنامه آن در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شود.

رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی در خصوص اعطای نظریه فنی به سیستم ساختمانی سبز گفت: زمانی که برای تأیید نظریه فنی به سیستم ساختمانی سبز به کار رفت، حدود سه سال و نیم بوده است،باید اذعان کرد روی آوردن به فناورانی نو جزو ضرورت‌هاست، اما به هر حال بسیاری از ساخت‌وسازها در کشور سنتی است و مقابله با این وضعیت تا حدودی از دست دولتی‌ها خارج است.

وی ادامه داد: در روش سیستم ساختمانی سبز نیازی به مصالح ساختمانی در ساخت و ساز نیست؛ چراکه این روش دارای مبنای پلیمر است و دیگر در ساخت‌وساز از هیچ مصالح ساختمانی مثل میلگرد، آهن، چوب و سایر مصالح ساختمانی استفاده نخواهد شد.

شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه سیستم ساختمانی سبز برای یک واحد مسکونی ۵۰ متری حدوداً ۲۴ ساعت زمان نیاز است، گفت: از مهمترین ویژگی‌های این سیستم مقاومت در برابر زلزله و طوفان است؛ چراکه این روش به صورت یکپارچه و یک تکه احداث می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه تکنولوژی ساخت این سیستم توسط یک ایرانی در کشور آمریکا قرار است وارد ایران شود و در روستاهای ایران و در مناطق زلزله‌زده احداث و نصب شود، گفت: اجزاء تشکیل‌دهنده این سیستم پنل‌های سقف و دیوار بوده که دارای هسته پلی‌استایرنی (EPS) هستند، با چسب مخصوص به هم متصل می‌شوند و در نهایت روی آنها با GFRC (بتن مسلح‌شده با الیاف شیشه) مستقیماً روکش و پوشانده می‌شود.

به گفته وی این سازه یکپارچه توسط مؤسسه ICC در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۷ ارائه و تأیید شده است.

شکرچی‌زاده خاطرنشان کرد: به هر حال دریافت تأییدیه فنی این سیستم حدود سه سال و نیم به طول انجامید، فعلاً برای واحدهای مسکونی یک طبقه مجوز داده شده است،بنابراین احتمال اینکه در ماه‌های آتی ساختمان‌های با طبقات بالا هم بتوانند از این سیستم استفاده کنند، وجود دارد.

به گفته وی ضخامت لایه پلی‌استایرن (EPS) برای سقف ۳۰۰ میلیمتر و برای دیواره سازه‌ای ۲۵۰ میلیمتر است.

در ادامه ناصر صائبی مبتکر و تولیدکننده  سیستم ساختمانی سبز با اشاره به اینکه تائید این سیستم در کشورهایی مثل امارات، دبی، ابوظبی و مکزیک تنها ۷ ساعت به طول انجامید، گفت: قطعاً با تقاضایی که از سوی بنیاد مسکن صورت گرفته است، ما توانایی ساخت صدها هزار واحد مسکونی را داریم به طوری که در حال حاضر بنیاد مسکن تفاهمنامه‌ای برای ساخت واحدهای مسکونی در بسیاری از روستاها را با ما انجام داده است.

رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی افزود: اگرچه در حال حاضر فعلاً برای ساختمان‌های یک طبقه مجوز داده شده است و تأیید فنی آن توسط مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی انجام شده ، اما آینده نشان خواهد داد که هیچ نگرانی برای ساخت واحدهای ۴ طبقه به بالا نیز وجود نخواهد داشت.

شکرچی‌زاده ادامه داد: برای تولید مصالح ساختمانی ۳۵ درصد انرژی و سوخت مصرف می‌شود، بنابراین برای تولید سیستم ساختمانی سبز به شکل قابل توجهی این میزان مصرف سوخت کاهش خواهد یافت.

به گفته وی ساخت این سیستم در کشور موجب ایجاد فرصت‌های شغلی می‌شود وبرای هر مترمربع این سیستم ۲۵۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان هزینه خواهد شد.

وی تأکید کرد: این سیستم به شکل قابل‌توجهی در مقابل زلزله‌های شدید در مکزیک پاسخ داده است،‌ بنابراین قطعاً اگر این سیستم در مناطقی که احتمال زلزله وجود دارد نصب و راه‌اندازی شود، شدت آسیب در واحدهای مسکونی را به حداقل خواهد رساند، چراکه در زمان وقوع زلزله تمام سازه با وقوع زلزله جابجا شده، اما هیچ ریزشی وجود نخواهد داشت.



منبع: فارس