کد خبر: ۳۹۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ 13 March 2018

سرنوشت پنجمین آوردگاه آخوندی در بهارستان چه می‌شود؟

در پی سانحه هواپیمای یاسوج و کشتی سانچی، آخوندی برای سومین بار به منظور پرسش و پاسخ به صحن علنی مجلس می‌رود. با این حساب می‌توان گفت او تقریبا هر سال یک بار در صحن مجلس صحبت کرده است.
به گزارش سازه نیوز، طی دولت‌های یازدهم و دوازدهم عباس آخوندی چهار بار از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفته که دو بار از آن به معرفی وزرا و دو بار به جلسات استیضاح مربوط شده است. او آخرین بار ۳۱ مردادماه امسال در جلسه رای اعتماد نمایندگان به وزرا ۱۹۸ رای موافق، ۷۵ مخالف، ۱۴ ممتنع و یک رای باطله از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه را کسب کرد. به بیان دیگر وزیر راه وشهرسازی موفق شد ۷۲.۶ درصد آرای نمایندگان مجلس دهم را به خود اختصاص دهد.

استیضاح وزیر راه و شهرسازی برای بار سوم در حالی امروز سه‌شنبه رقم می‌خورد که برخی فعالان این حوزه عباس آخوندی را گزینه‌ای مناسب می‌دانند که با توجه به تجارب ۳۸ساله مدیریت سیاسی او، توان سکانداری حوزه‌های حمل و نقل و مسکن را دارد. او که در دولت سازندگی نیز وزیر مسکن مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بوده، حالا تجربه‌ای از حوزه مسکن و ساختمان دارد که نمی‌توان روی آنها چشم بست.

نظریات او در حوزه تمدن ایران شهری و روند توسعه ایران طی ۵۰ سال اخیر، نظر او درباره بی‌توجهی مدرنیته به توان اقلیمی، تسلط بر نظام توسعه مالی بخش مسکن، قدرت رایزنی برای انعقاد قرارداد با ایرباس، بویینگ و ای‌تی‌آر باعث شده تا برخی فعالان و متخصصان حوزه راه و شهرسازی، به وزیر ساختمان دادمان لقب فیلسوف کابینه دهند.

یکی از انتقاداتی که همواره به عباس آخوندی وارد می‌شود این است که چرا نسبت به مسکن مهر نگاه نقادانه دارد و با عباراتی همچون "اقتصادبرانداز"، "شلخته" یا "بمب ویرانگر" این طرح را مورد هجوم قرار داده است. خود او در این خصوص می‌گوید: طراحان مسکن مهر در دولت‌های نهم و دهم با هدف کاهش قیمت مسکن این طرح را کلید زدند اما شاهد بودیم که پس از هشت سال قیمت مسکن ۵۰۰ درصد و قیمت زمین ۷۰۰ درصد رشد کرد.

اولین استیضاح عباس آخوندی مربوط به ۱۴ مهر ۱۳۹۴ می‌شد که با ۷۲ رأی موافق، ۱۷۵ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۵۲ رأی مأخوذه، استیضاح او رای نیاورد. وی ۸ اسفندماه ۱۳۹۵ نیز به دنبال حادثه قطار هفت‌خوان برای دومین بار به منظور استیضاح به مجلس شورای اسلامی رفت. در آن جلسه سوالاتی در خصوص عوامل رکود مسکن، چگونگی ادامه مسکن مهر و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی مطرح شد که آخوندی به همه آنها پاسخ داد و نمایندگان را قانع کرد. توقف طرح پوپولیستی مسکن مهر، افزایش ۹۳ درصدی پروازهای ترانزیتی، بالا بردن ۶۲ درصدی جابه‌جایی مسافر حومه‌ای ریلی، زیرسازی ۵۰۰۰ کیلومتر جاده و بزرگراه و ساخت ۵۰۰۰ کیلومتر راه روستایی کارنامه‌ای است که عباس آخوندی را از دومین جلسه استیضاح خود سربلند بیرون آورد.

در روزهای اخیر نیز در پی سانحه هواپیمای یاسوج و کشتی سانچی، آخوندی برای سومین بار به منظور پرسش و پاسخ به صحن علنی مجلس می‌رود. با این حساب می‌توان گفت او تقریبا هر سال یک بار در صحن مجلس صحبت کرده است.  

رئیس کمیسیون عمران درباره نحوه مدیریت وزیر راه و شهرسازی طی چهار سال اخیر می‌گوید: با حضور آقای آخوندی چند هواپیمای ایرباس و ATR جدید وارد ایران شد که سن ناوگان ما را به ۲۲ سال کاهش داد. انصافا در بحث توسعه فرودگاه‌ها و ناوبری هم تلاش زیادی صورت گرفته و کارهای خوبی انجام شده است. شرایط ما با قبل خیلی فرق کرده است. سازمان هواپیمایی کشوری هم تلاش چشمگیری داشته است.

جدا از حمایت‌های برخی نمایندگان از آخوندی فعالان اقتصادی نیز از او حمایت کرده‌اند. به طور مثال جمعی از اعضای اتاق‌های بازرگانی در بیانیه‌ای با اشاره به شرایط سخت وزارت راه و شهرسازی منبعث از تحریم‌های ظالمانه علیه ایران عنوان کرده‌اند " ایشان در همان ابتدای راه، دست همکاری به سوی بخش خصوصی توانمند و مدیران متخصص برخاسته از بطن سازمان های تخصصی وزارت و راه و شهرسازی دراز نمود و با توانمندی مدیریتی خود، علیرغم کمبود شدید بودجه و فشارهای اقتصادی و گسترده بودن حوزه های تحت مدیریتش، توانست وزارتخانه ی راه و شهرسازی را با راهبردهای جدید، اندیشمندانه اداره کند. "

با موکول شدن جلسه استیضاح وزیر کار به روز سه‌شنبه، عملا در آن روز بهارستان‌نشینان پذیرای دو وزیری هستند که دلایل استیضاح آنها به هم گره خورده است؛ علی ربیعی و عباس آخوندی. وزرایی که نمایندگان مجلس تقریبا به دلایل مشابه، آنها را به سالن سبز دعوت کرده‌اند.

هواداران ربیعی معتقدند دولت صرفا برای پرداخت دیون خود، حوزه‌های حمل و نقلی را به وزارت کار واگذار کرده و این وزارتخانه زیرساخت‌های لازم برای چنین مسوولیتی را نداشته است. طرفداران آخوندی هم می‌گویند قطار هفت‌خوان، کشتی سانچی و هواپیمای یاسوج متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و باید این وزارتخانه پاسخگو باشد.

از سوی دیگر برخی رسانه‌ها به تحمیل هزینه‌های مالی استیضاح‌ها به کشور اشاره می‌کنند. به طور مثال یکی از پایگان های خبری نوشته است: "با در نظر گرفتن رقم اعلامی یعنی ۳۰۰ میلیون تومان برای اداره هر دقیقه مجلس، هر جلسه استیضاح ۹۰ میلیارد تومان آب می خورد؛ چرا که ۳۰۰ دقیقه از وقتی مجلس با احتساب هزینه ای ۳۰۰ میلیون تومانی ۹۰ میلیارد تومان هزینه دربرخواهد داشت. با در نظر گرفتن ۱۵ ساعت برای استیضاح هر سه وزیر این رقم به ۲۷۰ میلیارد تومان خواهد رسید. "

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی استیضاح سه وزیر راه و شهرسازی، تعاون کار و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی را دستور کار خود قرار داده اند که نزدیک به شش ماه پیش در جلسات بررسی رای اعتماد کابینه، به این افراد اعتماد کرده بودند.



منبع: ایسنا