کد خبر: ۳۹۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ 19 March 2018

تمهیدات ویژه نوروز ۹۷ اداره کل امور اجتماعی خوزستان!!

تصویر کنید در طی ۱۳ روز با ۱۰ مامور خبره که هر کدام معادل ۱۰ ساعت کار مفید، میخواهند در اقلیم از بحر تا برف خوزستان به محل های مورد نظر که مدیرکل مربوطه اشاره کرده سرکشی نمایند چند ساعت و روز طول خواهد کشید؟
* سازه نیوز-مجید کیوانی :محمد صادق کریمی کیا با اشاره به ابلاغیه وزارت کشور در خصوص بازرسی از مراکز و واحدهای خدماتی، اقامتی، رفاهی و بهداشتی در حوزه های صیانت از حقوق شهروندی گفت:با توجه به فرارسیدن تعصیلات ایام نوروز و ضرورت خدمات رسانی مناسب در همه حوزه ها به مسافران نوروزی و همچنین شهروندان استان، تیم بازرسی صیانت از حقوق شهروندی استانداری خوزستان بصورت محسوس و نامحسوس از دستگاه های خدمات رسان بازرسی خواهد کرد.
- دیروز خبری تحت عنوان راه اندازی بازرسی ستاد صیانت از حقوق شهروندی در خوزستان در تیتر برخی از رسانه های بومی رویت شد. بعنوان یک شهروند خوزستانی و مطالبه گر امور اجتماعی و در راستای رسیدن به حقوق رویایی شهروندی در دولت تدبیر و امید، چند پرسش در ذهنم خطور کرد که با کدام منطقی و معادله ی مدیریت توسط ۱۰ بازرس خبره در حوزه امور اجتماعی استانداری خوزستان در استان پنج میلیونی با ۲۸ شهرستان، ۶۲شهر، ۵۵ بخش، ۱۳۰ دهستان در طی ۱۳ روز می توان به آسانی تحقیق و تفحص از صیانت مسافرین نوروزی ۱۳۹۷ را انجام داد؟!

" کریمی کیا ادامه داد: تیم بازرسی متشکل از ۱۰ نفر از بازرسین مجرب ستاد صیانت به مراکز خدماتی مراجعه می کنند و وضعیت ارائه خدمات به مسافران نورروزی و شهروندان را مورد رصد و ارزیابی قرار می دهند و در این طرح پایانه های مسافربری، ایستگاه های قطار ،مراکز اقامتی و رستوران ها،بیمارستان ها،درمانگاه ها در راستای تامین رفاه حال مردم و حفظ حقوق شهروندی مورد بازرسی قرار میگیرند! "

حالا تصویر کنید در طی ۱۳ روز با ۱۰ مامور خبره که هر کدام معادل ۱۰ ساعت کار مفید، میخواهند در اقلیم از بحر تا برف خوزستان به محل های مورد نظر که مدیرکل مربوطه اشاره کرده سرکشی نمایند چند ساعت و روز طول خواهد کشید؟

 در این یادداشت تنها به بررسی نقاطی که می بایست مامورین خبره ما مراجعه کنند اشاراتی می کنم و از تعداد بالای شهر و بخش ها که بگذریم به آمارهای زیر دقت کنید آیا می توان با این تعداد نفرات اندک در طی ۱۳ روز پاسخگوی مطالبات و صیانت از حقوق شهروندی مسافرین نوروزی در خوزستان بود؟ 

آخرین آمار بدست امده در طی یک دهه گذشته از خوزستان:

۱) آمار سرشماری جمعیت استان خوزستان ۴ میلیون و ۷۱۰ هزار نفر اعلام شده است. همچنین بر اساس آمار این سرشماری، اهواز، دزفول، آبادان و ماهشهر پرجمعیت‌ترین شهرستان‌های خوزستان اعلام شده‌اند. جمعیت اهواز یک میلیون و ۳۰۲ هزار نفر، جمعیت دزفول ۴۴۴ هزار نفر و جمعیت آبادان و ماهشهر نیز ۳۰۰ هزار نفر اعلام شده است. این امار جمعیتی مسافرین بومی در خوزستان بوده منهای مسافرین کشوری، راهیان نور، عراقی که ممکن در این روزها مهمان ماباشند!

۲) آمار ۱۳۹۶ استانداری، " در خوزستان فقط تعداد ۴هزار و ۵۵روستا و یک هزار و۹۲۵  دهیاری وجود دارد و تعداد ۱۷روستا هدف گردشگری در استان است که علاوه بر این ۳۰ نقطه دیگر روستایی نیز به‌عنوان برخوردار از جاذبه‌های گردشگری بررسی و شناسایی شدند." ۱۷ روستای گردشگری که تجمع بیشترین مسافرین نوروزی را خواهند داشت!

۲)  آمار ۱۳۹۵ میراث فرهنگی خوزستان، تعداد ۶۱ امکان اقامتی شهرهای خوزستان موجود می باشد.

۳) آمار ۱۳۹۶ دانشگاه علوم پزشکی خوزستان؛ تعداد ۶۲ درمانگاه و بيمارستان در خوزستان فعال می باشد و تعداد ۵ بیمارستان خصوصی  هستند و تقریبی  حدود ۷۰۰۰ تخت بستری در اين استان وجود دارد.

۴) آمار ۱۳۹۴ توط اداره کل حمل و نقل خوزستان؛ پایانه‌های مسافربری خوزستان با جابجایی ۱۰ میلیون نفر رتبه پنجم کشوری و تعداد مسافربری خوزستان با تعدا ۸ میلیون نفر جابجایی درون استانی رتبه چهارم کشوری را کسب کرد و تعداد پایانه‌های عمومی مسافربری خوزستان ۲۳ پایانه فعال است که این امر مسبب رتبه دوم کشوری برای خوزستان شده است و تعداد شرکت‌های مسافری نیز با ۱۶۱شرکت رتبه دوم کشوری را کسب کرد. 

۵) آمار ۱۳۹۶ آموزش و پرورش خوزستان؛ اسکان مسافران نوروزی برای انجام اقدامات لازم در خصوص اسکان، یک ستاد ناظر و ۴۰ ستاد منطقه‌ای تشکیل و ۱۱ هزار کلاس در قالب یک هزار و ۱۲۰ مدرسه آماده می‌شود.

۶) آمار ۱۳۹۶ شهرداری اهواز؛  ظرفیت ۴۰۰ چادر در محل نمایشگاه بین‌المللی خوزستان و ۳۰۰ چادر در پارک لاله برای اسکان مهمانان نوروزی تامین شده است. 

در اینجا تجزیه و تحلیل این تعداد بالای آمارها و چگونگی انجام این ماموریت سنگین توسط  ۱۰ مامور خبره بر عهده خوانندگان می باشد!
 اما بعنوان یک شهروند خوزستان سه پیشنهاد راهبردی به اداره کل امور اجتماعی ارائه میدهم:
۱) با توجه به وجود ۲۸ شهرستان و فرمانداری ها تعداد مامورین مستقیم با امور اجتماعی را از ۱۰ نفر به ۲۸ در ستاد نوروزی افزایش دهید

۲) جهت ارتباط مستقیم بین مسافرین نوروزی و ستاد صیانت از حقوق شهروندی از ظرفیت سازمان های مردم نهاد استانداری در ۲۸ شهرستان بهره مند شوید.

۳) اختصاص یک خط تماس ( ۴ رقمی) ویژه ستاد صیانت از حقوق شهروندی برای پاسخگویی به مطالبات شهروندان و مسافرین نوروزی با هماهنگی نیروی انتظامی، فرمانداری ها، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری ها استان.

۴) نصب تابلوهای بزرگ در ورودی شهرها، اماکن تفریحی و گردشگری استان و تولید برنامه های حقوق شهروندی در دنیای مجازی جهت اشنایی بیشتر مسافرین نوروزی با حقوق شهروندی، اطلاع رسانی از خدمات ستاد صیانت، ارتباط گیری مردم و پاسخگویی مامورین ستاد صیانت از حقوق شهروندی در طی ۱۳ روز فروردین ۱۳۹۷ در استان خوزستان.

*فعال فرهنگی اجتماعی