کد خبر: ۴۰۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ 12 April 2018

شدیدترین خشکسالی نیم قرن گذشته را در استان خوزستان شاهد هستیم

معاون مطالعات پایه سازمان آب برق خوزستان گفت: شدیدترین خشکسالی نیم قرن گذشته را در استان خوزستان، ایران و حتی در منطقه در حال گذراندنیم.


هوشنگ حسونی‌زاده در نشست خبری 21 فروردین ماه تحت عنوان "بحران خشک سالی و کمبود آب در خوزستان" اظهار داشت: در بحث منابع آب پیش‌بینی‌هایی داشتیم ولی تصور نمی‌کردیم که به چنین زمانی برسیم و اکنون در وضعیت بسیار خطرناک و شدیدی قرار داریم به طوری که این دوره را به نوعی می‌توان دوره‌ای نادری دانست.

وی افزود: شدیدترین خشکسالی نیم قرن گذشته را در استان خوزستان، ایران و حتی در منطقه در حال گذراندنیم.

معاون مطالعات پایه سازمان آب برق خوزستان بیان کرد: امسال 50 درصد کاهش بارش داشتیم و در دیگر استان‌های همجوار این میزان به 60 درصد هم می‌رسد.

لزوم بازنگری اساسی در همه مسائل مرتبط با آب

وی گفت: پوشش برف در بعضی مناطق تقریبا صفر است. در 10 سال گذشته هیچ سالی بارش نرمال و یا بالای نرمال نداشته‌ایم و سال به سال میزان بارش‌ها و به تبع آن آوردهای آب کاهش یافته است.

حسونی‌زاده عنوان کرد: در زمینه گازهای گلخانه‌ای در خوزستان و کشور 2 درجه افزایش حرارت صورت گرفته بنابراین باید بازنگری اساسی در همه مسائل مرتبط با آب داشته باشیم.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی مصارف و اولویت دادن در مصارف مرتبط با منابع آب فقط وظیفه وزارت نیرو و سازمان آب و برق نیست و دیگر دستگاه‌ها و وزارت ها نیز در این زمینه وظایفی دارند.

پیش‌بینی وضعیتی بسیار خشک

معاون مطالعات پایه سازمان آب برق خوزستان با اشاره به اینکه در خوزستان 147 میلی متر بارش داشتیم در حالی که بر اساس میانگین نرمال باید 291 میلی متر بارندگی می داشتیم، تصریح کرد: 65 درصد کاهش ورودی آب به مخازن سدها را داریم.

وی ضمن تاکید بر اینکه باید 16.5 میلیارد متر مکعب آب وارد مخازن می‌شد و اکنون فقط 5.6 میلیارد متر مکعب آب وارد شده، افزود: وضعیت کشت فعلی را مدیریت کردیم و در برخی از حوزه‌ها مثل کارون، مارون و کرخه موفق نیز بوده‌ایم.

حسونی‌زاده با بیان اینکه حوزه رودخانه زهره شدیدا تحت تنش بود و انتهای حوزه مارون نیز با مشکلاتی همراه بود، خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی وضعیتی بسیار خشک گزارش شده است.

عدول از برخی خواسته‌ها به معنی اجحاف نیست

وی ضمن اشاره به اینکه 12 میلیاردمتر مکعب از مخازن مفید استان خالی است، یادآور شد: اولویت‌ها بر تامین آب شرب به صورت 100درصد و همراه با کیفیت درنظر گرفته شده است.

معاون مطالعات پایه سازمان آب برق خوزستان اولویتشان تامین آب شرب، صنعت، کشت‌های دائم و کیفیت مطرح کرد و گفت: منابع ما کم است قطعا باید از یکسری از خواسته‌هایمان عدول کنیم و این به معنی اجحاف نیست بلکه به این معنی است که نمی‌خواهیم مردم ضرر کنند.

همه دستگاه‌ها برای انجام برنامه‌ریزی‌ها همکاری کنند

در ادامه نشست مصطفی شبه معاون حفاظت و بهره برداری سازمان آب و برق خوزستان اظهار داشت: دو اولویت شرب و صنعت برای ما غیرقابل انکار است. منابع آبی ما در سدها کفاف میزان تولید انرژی برنامه‌ریزی شده را ندارد.

وی افزود: برخی از دستگاه‌ها و افراد ذهنیت‌هایی برای مردم ایجاد می‌کنند که سازمان آب و برق آب دارد ولی نمی‌خواهد بدهد در حالی که منابع آبی ما علاوه بر اینکه مصرف‌کنندگان و مشتریان را منتفع می‌کنند سازمان نیز از قبل این منابع، درآمدهایی کسب می‌کند که از محل آن درآمدها برای بروزرسانی، توسعه و سایر فعالیت‌های بخش آب هزینه می‌کند بنابراین اگر ما آبی داشته باشیم بهتر است آن را به مصرف برسانیم تا از قبل آن بتوانیم برنامه‌های توسعه‌ای استان را داشته باشیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب بیان کرد: بیش از 85 درصد منابع آبی در بخش کشت مصرف می‌شود که این رقم قابل توجه است. برای انجام برنامه‎‌ریزی‌هایی که داریم نیازمند همکاری دیگر دستگاه‌ها هستیم.

وی گفت: امسال خشک سالی در پایین دست حوزه‌های کارون و دز بسیار نادر است. EC آب در انتهای کارون بزرگ بین 6 الی 7 هزار متغیر بوده و باید کاری کنیم که EC آب از حد تحمل نخیلات استان بالاتر نرود.

امکان تامین آب کشت یونجه را در بهبهان نداریم

شبه با اشاره به مشکل رودخانه زهره در هندیجان عنوان کرد: اگر آبی از سد کوثر برای هندیجان رها شود فقط باید برای شرب مورد استفاده قرار گیرد و نه مصرف دیگری. امسال فقط 120 میلیون متر مکعب در حوزه مارون آب داریم.

وی با بیان اینکه امسال اعلام می کنیم امکان تامین آب کشت یونجه را در بهبهان نداریم، ادامه داد: در سد کوثر بیش از 100 میلیون متر مکعب کاهش ذخیره آب داریم. دستگاه‌ها برای اجرایی شدن برنامه ها به ما کمک کنند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب با اشاره به اینکه اعلام می‌کنیم به هیچ عنوان زیر بار کشت برنج نمی‌رویم، تصریح کرد: نگران ضمانت اجرایی برای برنامه‌های مصرف آب در بخش‌های مختلف هستیم و وقتی ابلاغ برنامه مصرف مورد توجه قرار نگیرد همه برنامه‌ریزی‌های مصرف آب تحت شعاع قرار می‌گیرد.

تصمیمات بخشی در کشور ادامه دارد

همچنین حسونی زاده در ادمه جلسه در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران اظهار کرد: مشکلی که در کشورمان اتفاق افتاده این است که اشتغال را بر پایه منابع آب قرار داده‌اند به نوعی که در 20 الی 30 سال گذشته تمام مسائل از جمله تامین شغل به بخش کشاورزی سوق داده شده است.

وی با بیان اینکه کارها و تصمیمات بخشی در کشور ادامه دارد، افزود: در استان در گذشته 30 میلیارد متر مکعب آورد آبی داشتیم اما اکنون این میزان به 8 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

معاون مطالعات پایه سازمان آب برق خوزستان بیان کرد: مصرف‌های بی‌رویه در بالادست حوزه مارون سبب ایجاد مشکل برای شادگان شد.

ممنوعیت کشت برنج توسط وزارت جهادکشاورزی صورت گرفته است

وی با اشاره به اینکه ممنوعیت کشت برنج توسط وزارت جهادکشاورزی صورت گرفته، گفت: مسئولان جهادکشاورزی باید برای پیدا کردن کشت جایگزین برنج اقدام کنند و نگرانی کشاورزان را به طور مثال با خرید تضمینی محصولات جدید کشاورزان برطرف کند.

حسونی زاده با بیان اینکه ما به دنبال پول هستیم و اگر آب داشته باشیم می‌فروشیم و پول می‌گیریم پس دلیلی برای ارائه ندادن آب نداریم، عنوان کرد: آنچه که وظیفه سازمان آب و برق در بحث طرح‌های انتقال آب است اطلاع رسانی و تحلیل است و اینکه اطلاعاتی ارائه دهیم و بگوییم که انتقال آب چه تاثیراتی بر استان دارد.

وی درباره بارور کردن ابرها افزود: این اقدام که البته کاری تحقیقاتی است زمانی انجام می‌شود که ابری وجود داشته باشد در حالی که ما در بهمن ماه در استان کولر روشن می‌کنیم همچنین این امر به غلظت، رطوبت و سرعت حرکت ابرها بستگی دارد البته در کشور برای دست‌یابی به این امر کارهایی در حال انجام است.

حسونی زاده تصریح کرد: بهترین مشتری ما که پول خوبی هم می‌دهد نیشکر است اما در زمینه تصمیم گیری برای ارائه آب هر چه ستاد خشکسالی تصمیم بگیرد همان را انجام می‌دهیم. همچنین درباره تامین برق باید بگویم که در این زمینه مکاتبات زیادی انجام شده و از آذرماه نیز اعلام کرده‎ایم که به دلیل خشکسالی امکان تامین صد در صدی برق را نداریم و احتمال ایجاد کمبود برق را داریم.

وی به چاه‌های غیرمجاز اشاره کرد و عنوان کرد: در خوزستان معادل چاه‌های مجاز، چاه‌های غیر مجاز داریم که در این زمینه برخوردهایی نیز انجام شده است.

معاون مطالعات پایه سازمان آب برق خوزستان تصریح کرد: شهرداری هنوز برای فضای سبز هم از آب شهری استفاده می‌کند که باید از این کار جلوگیری و تغییر رویه داده شود البته در همین زمینه پیگیری‌هایی در استانداری نیز انجام شده است.

شبه نیز در ادامه با تاکید بر اینکه تصمیم‎هایی که اجرایی می‎شوند بر اساس تصمیم‌های ستاد خشکسالی است، گفت: در زمینه چاه‌های غیر مجاز در حال پیگیری هستیم که اقدام به پر کردن چاه‌ها شود.