کد خبر: ۴۰۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۵ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ 14 April 2018

صنعت گردشگری و توسعه شهری

صنعت گردشگری در سالهای اخیر به رغم بی توجهی و موانع پیش روی گسترش آن، همواره مورد توجه صاحب نظران حوزه توسعه بوده است.


توجه به گردشگری هم از حیث فرهنگی و هم در سطح اقتصادی در مباحث کلان ، می تواند علاوه بر ایجاد بستر  شناخت فرهنگ ها و آداب و رسوم های کشور پهناور ما ،با فراهم آوردن فرصت های بکر اقتصادی علاوه بر رونق اشتغال، در شاخص های کلان اقتصادی هم موثر باشد. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری ،ایران در جایگاه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی و و رتبه پنجم جاذبه های طبیعی قرار دارد .

اما از سهم یک میلیارد و ۱۴۸ میلیون گردشگر جهان در سال ۱۳۹۵ سهم ما چیزی در حدود ۵/۵ نفر بوده که ۴ /. درصد بهره ایران از این منبع قابل توجه اقتصادی و فرهنگی بوده است .

همین مسئله و آمار ضرورت توجه جدی تر و کلان نگرانه تر را دو چندان می کند . در عرصه جهانی این صنعت در سیاست گذاری ها و تصمیم سازی های دولت ها نقش عمده ای دارد اما متاسفانه در کشور ما هنوز به گردشگری به عنوان و مثابه پدیده و مفهومی لوکس نگریسته می شود که البته همانطور که اشاره شد در سالهای اخیر نگاه کلان به این بحث  اصلاح  شده  است اما تا رسیدن به استاندارد ها و نرم های بین المللی فاصله ای فراخ و اختلافی عمیق دارد.

در مباحث توسعه شهری که  طبعا اقتصاد و فرهنگ را  هم شامل می شود ،توجه و درک ضرورت گسترش گردشگری از نکات مهم و بنیادینی است که مجموعه ساختار و دستگاه  مدیریت شهری  تهران آن را در دستور کار خود قرار داده است و در این راستا سیاست ها و برنامه هایی را در دست اقدام دارد.تهران شهری ۷ هزار ساله که قریب به ۳۰۰ سال از پایتختی خود را گذرانده است با بهره مندی از اماکن  تاریخی فراوان ،جاذبه های طبیعی دل انگیز و هویتی مدرن می تواند به عنوان کانونی برای سفر گردشگران داخلی و خارجی معرفی شود .ورود گردشگران داخلی و خارجی علاوه بر تقویت اقتصاد شهر حتی می تواند علاوه  بر  ارائه تصویر واقعی و روشن از فرهنگ غنی و اصیل تمدن دیر پای ایران  به جهانیان ، به عنوان ابزاری برای قدرت نرم و  موثر  کشور  برای اصلاح تصویر جعلی و غیر واقعی ارائه شده از سوی دشمنان ما هم مورد استفاده قرار بگیرد.

بر این اساس  ضرورت توجه به گردشگری به مثابه یک الگو و مدل ماندگار در توسعه پایدار شهری نیازمند ایجاد ساختار های فرهنگی و اقتصادی متناسب با این حوزه کلان است که شهر ها و دولت ملت ها را در مسیر  توسعه پایدار یاری می کند. هویت تاریخی ،فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی تهران ظرفیت ها و پتانسیل های فراوانی را در اختیار دارد که با کاربست سیاست ها و اقدامات پایدار و هدفمند ،می توان این ظرفیت بزرگ و تاثیر گذار  را در جهت توسعه همه جانبه شهر هدایت کرد.

برچسب ها: گردشگری