کد خبر: ۴۰۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ 15 April 2018

تعهد صنعت کشتیرانی جهانی به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

صنعت کشتیرانی جهانی برای اولین بار در توافقی متعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شده است.
به گزارش سازه نیوز، این اقدام پس از مذاکرات سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) که در طول هفته در لندن برگزار شد، صورت گرفت.

صنعت کشتیرانی پیش‌تر از توافق‌نامه‌های اقلیمی کنار گذاشته شده بود اما براساس توافق جدید میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای این صنعت تا سال ۲۰۵۰ میلادی نسبت به سال ۲۰۰۸ تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

اگر این صنعت را که تقریبا به اندازه کل کشور آلمان گازهای گلخانه‌ای منتشر می‌کند به عنوان یک کشور مستقل در نظر بگیریم در میان کشورها به عنوان ششمین منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای رتبه‌بندی می‌شود.

صنعت کشتیرانی و هوانوردی به دلیل اینکه جزو فعالیت‌های بین‌المللی محسوب شده و هر دو پیمان کیوتو و توافقنامه پاریس تنها تعهدات ملی را برای کاهش گازهای گلخانه‌ای شامل‌ می‌شوند از مذاکرات اقلیمی کنار گذاشته شده بودند.

در حالی که کشورهایی از جمله ایالات متحده، عربستان سعودی، برزیل و تعدادی از دیگر کشور با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشتیرانی به مخالفت پرداختند اما در مقابل اتحادیه اروپا و چند کشور جزیره‌ای کوچک، کاهش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی انتشار را پذیرفته‌اند. به همین دلیل این توافق بر سر کاهش ۵۰ درصدی از سوی برخی غیرواقع بینانه و از سوی برخی دیگر ناکافی خوانده شده است.

در حالی که کشورهای جزیره‌ای کوچک از جمله جزایر مارشال که بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر تغییرات اقلیمی دارند، نسبت به خطراتی که انتشار گازهای گلخانه‌ای به کشورهای مختلف وارد می‌کنند، هشدار می‌دهند اما ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده همچنان بر خروج خود از توافق نامه پاریس تاکید می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، بر اساس این توافق صورت گرفته در IMO کشتی‌ها برای سوزاندن سوخت کمتر مجبور به راندن با سرعت‌های پایین‌تر بوده، طراحی‌های جدید کشتی‌ها ساده‌تر و موتورهای آنها تمیزتر شده و از هیدروژن، باتری و حتی باد برای راندن استفاده خواهند کرد.