کد خبر: ۴۰۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ 15 April 2018

در جستجوی پرتقال‌فروش طرح مسکن اجتماعی

معاون آخوندی با اذعان به بروز مشکل با بنیاد مسکن در خصوص طرح مسکن اجتماعی، توپ کم‌کاری‌ها در این زمینه را به زمین دولت انداخته است. مدیران بنیاد مسکن بر عدم تحویل زمین برای اجرای طرح مذکور تاکید دارند.
بهمن ماه سال گذشته مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از تحویل زمین برای اجرای مسکن اجتماعی به بنیاد مسکن انقلاب خبر داده و با اشاره به تأمین زمین مسکن اجتماعی برای 20 هزار واحد در سال 96 و 20 هزار واحد برای سال 97 گفته بود: ابهامی بین ما و بنیاد مسکن در رابطه با نحوه قیمت زمین بود که در نهایت مجمع تصویب کرد قیمت زمین به‌صورت تمام‌شده دولتی و نازل است که این موضوع را به بنیاد اعلام کرده‌ایم.
 
عظیمیان با بیان این‌که "به تمام استان‌های کشور ابلاغ کرده‌ایم زمین لازم برای ساخت مسکن اجتماعی در اختیار بنیاد مسکن قرار گیرد" در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر این‌که آیا در تهران نیز برای مسکن اجتماعی زمین تحویل بنیاد می‌شود، اظهار کرد: مسکن اجتماعی برای شهرهای کوچک است و در تهران و کلان‌شهرها فاقد زمین هستیم، عمده زمین‌ها به مسکن مهر اختصاص یافته است. اگر در شهرستانی زمین برای مسکن اجتماعی نداشته باشیم، زمین مورد نیاز را طریق خرید در اختیار بنیاد مسکن قرار می‌دهیم.
 
این در حالی بود که 19 فروردین امسال حق‌شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تحویل زمین مسکن اجتماعی را تکذیب کرد و گفت: برای طرح مسکن اجتماعی هنوز زمینی به بنیاد مسکن واگذار نشده است.
 
وی با ابراز این‌که مسکن اجتماعی در سال 96 عملکردی نداشته است در پاسخ به این پرسش که عظیمیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرده زمین برای مسکن اجتماعی به بنیاد مسکن واگذار شده است، ادامه داد: اسفندماه سال گذشته آخرین جلسه با سازمان ملی زمین و مسکن داشتیم که ایشان (عظیمیان) به همکاران خود تأکید کرد زمین برای مسکن اجتماعی به بنیاد واگذار شود. مسکن اجتماعی زمین مناسبی را نیاز دارد که هم باید جلب مشارکت کننده برای ساخت شود و هم این‌که باید جاذبه لازم را برای متقاضیانی که می‌خواهند به‌صورت اجاره‌ای در این واحدها ساکن شوند، ‌داشته باشد.
 
به فاصله کمی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن به اظهارات معاون مسکن شهری بنیاد مسکن واکنش نشان داد.
 
عظیمیان در این‌باره گفت:  هیئت وزیران در تاریخ 2 اسفند 95 با هدف حمایت دولت از تامین مسکن گروه های کم درآمد و در راستای اجرای سیاست های دولت یازدهم در بخش مسکن طی سال‌های 1400-1396 برنامه‌ای در دو قالب مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی را مصوب کرد.
 
وی با بیان این‌که در این طرح برنامه ریزی برای اجرای 100هزار واحد مسکونی طی سال‌های 1396 تا 1400 صورت گرفت، افزود: به منظور اجرایی شدن مصوبه هیئت وزیران و طرح مسکن اجتماعی – حمایتی و بر مبنای نیاز اعلام شده جهت اجرای برنامه جدول توزیع استانی تهیه شده توسط بنیاد مسکن در اسفند ماه سال 95  به کلیه ادارات کل راه و شهرسازی استان ها در قالب ضوابط و مقررات مندرج در ماده 3 و 4 آئین نامه اجرائی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن ابلاغ  شده است.
 
وی ادامه داد: متعاقب این ابلاغ مجمع عمومی سازمان ملی زمین و مسکن نیز در تاریخ  27 شهریور 96 بنا به پیشنهاد مقام عالی وزارت به عنوان رئیس مجمع، به منظور ایجاد تسهیلات و تسریع در اجرای برنامه مسکن اجتماعی موضوع تصویب نامه هیئت وزیران؛ واگذاری زمین های در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن به سازندگان ساخت مسکن ملکی استیجاری ازطریق واگذاری زمین به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و به قیمت تمام شده را تصویب و جهت اجرا ابلاغ کرده است.
 
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن بیان کرد:  ادارات کل راه و شهرسازی استان ها به تناسب میزان تقاضا و امکانات موجود اقدام به مکان یابی و شناسایی اراضی مستعد برای واگذاری زمین به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کرده‌اند، کما اینکه به این موضوع مهم در برنامه اجرایی سنواتی ابلاغی به ادارات کل راه و شهرسازی استان ها پرداخته شده و تأکید به واگذاری سهمیه های تعیینی به عمل آمده است.
 
عظیمیان تاکید کرد: بدیهی است لازمه  اجرایی شدن مصوبه هئیت وزیران ، شناسایی و اعلام اقشار هدف با توجه به ساز وکار پیش بینی شده در خود تصویب نامه توسط وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با همکاری بنیاد مسکن  و سایر نهاد های مربوط بوده که بر مبنای تشخیص مزبور ادارات کل استانی قادر به انعقاد قرارداد واگذاری باشند.
 
وی با انداختن توپ‌کم‌کاری در بحش اجرای مسکن اجتماعی به زمین سایر نهادهای ذی‌ربط اظهار کرد: لازم به توضیح است تا کنون در باب معرفی و اعلام افراد واجد شرایط اقدامی از سوی نهاد های ذی‌ربط صورت نپذیرفته و قطعاً با تعامل سازنده و عزم جدی، اجرای طرح مزبور در صورت ایجاد بسترهای لازم ( شناسایی گروه هدف ) و با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی محقق خواهد شد.
 
معاون آخوندی: با بنیاد مسکن مشکل داریم

در حالی مسئولان بنیاد مسکن همچنان از تاخیر در عدم تحویل زمین مسکن اجتماعی گلایه دارند که مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در اظهارات جدیدی به وجود مشکل با بنیاد مسکن در رابطه با طرح مذکور اعتراف کرده است.
 
عظیمیان با اشاره به مشکلات به وجود آمده بین بنیاد مسکن و سازمان ملی زمین و مسکن درباره مسکن اجتماعی و عدم تخصیص زمین دولتی برا اجرای این طرح گفت: بر اساس قانون، سازمان ملی زمین و مسکن باید زمین مورد نیاز اجرای مسکن اجتماعی را تامین کندو بنیاد مسکن نیز باید واحدها را بسازد.
 
وی با بیان این‌که بنیاد مسکن در نامه‌ای از سازمان ملی زمین و مسکن برای 40 شهرستان با ذیکر میزان متراژ مورد نیاز درخواست زمین کرده افزود: در این راستا به ادارات کل راه و شهرسازی استان ها اعلام کردیم باید این اراضی در اختیار بنیاد مسکن قرار گیرد.
 
وی با اشاره به این‌که "مشکل اولیه (هزینه زمین)حل شده و تنها مشکلی که باقی مانده، اعتبارات دولتی ساخت است، اظهار کرد: در سازمان ملی زمین و مسکن تا زمانیکه مدارک شروع به ساخت ارائه نشود به دستگاه‌ها زمین واگذار نمی‌شود.
 
حدود  5 سال است که مسکن اجتماعی به عنوان یکی از طرح‌های دولت برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد و محروم کشور مطرح شده است. اما در طول 60 ماه اخیر این طرح روی کاغذ مانده و خبری از اجرایی شدن آن نیست. با آن‌که هیئت دولت به دنبال اجرای این طرح در مقیاس‌ها کوچک است اما ظاهرا برخی وزارتخانه‌ها (زیرمجموعه) اعتقاد یا عزمی برای عملیاتی کردن مسکن اجتماعی ندارند. فعلا توپ عدم تخصیص و تحویل زمین مورد نیاز مسکن اجتماعی در زمین نهادها و ارگان‌های ذی‌ربط به غیر از وزارت راه و شهرسازی است.
برچسب ها: مسکن اجتماعی