کد خبر: ۴۰۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۳ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ 19 April 2018
در روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی؛

میراث فرهنگی سهم‌اش را به کودکان داد

مدیرکل پایگاه‌های جهانی میراث فرهنگی گفت: آموزش، معرفی و آگاه کردن نسل‌های مختلف نسبت به ارزش‌های میراث فرهنگی بهترین راه برای حفظ بناها و محوطه‌های تاریخی است.


در بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی که روز چهارشنبه ۲۹ فروردین در کاخ جهانی گلستان برگزار شد، دفتر امور پایگاه‌های میراث جهانی ترجیح  داده تا بیشترین برنامه‌های مربوط به این حوزه را به گروه سنی کودکان و نوجوانان اختصاص دهد، بنابراین کارگاه‌های متنوع آموزشی و معرفی ارزش‌های برجسته آثار تاریخی به کودکان و نوجوانان را در دستور کار قرار داده است.

فرهاد عزیزی در افتتاح نمادین اغاز کار این کارگاه‌ها در کاخ گلستان با اشاره به شعار امسال ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها)، با عنوان "میراث برای نسل‌ها" گفت:‌ برای تحقق این شعار برنامه‌های مختلفی مانند آشنایی کودکان با میراث فرهنگی، برنامه‌ها و رویدادهای مختلف تعریف کرده‌ایم.

او با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری روی کودکان برای آشنا کردن و فهماندن اهمیت میراث فرهنگی به آن‌ها، افزود: اگر این سرمایه‌گذاری از سال‌های ابتدایی حضور ان‌ها انجام شود، قطعا شاهد خسارت‌های انسانی به بناهای تاریخی مانند دیوار نویسی، حکاکی و آسیب به آثار تاریخی در آینده نخواهیم بود.

وی رفتارهای عامل تخریب آثار تاریخی را ناشی از شناخت نداشتن ارزش‌های این آثار از سوی افراد دانست و افزود:‌ بسیاری فکر میکنند چون کشور ما آثار تاریخی فراوانی دارد پس آسیب زدن به برخی از آنها لطمه قابل توجهی نیست در حالی که باید آموزش داده شود که هر آثر در جای خود اهمیت دارد و باید حفاظت شوند.

عزیزی همچنین هدف ایکوموس از طرح شعار «میراث برای نسل ها» را توجه دادن مردم به تنوع آثار فرهنگی، جلب مشارکت و توجه آنها برای حفاظت و حراست از آثار میراث فرهنگی دانست.

او با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی پایگاه های میراث فرهنگی برای همه‌ی گروه‌ها و نسل‌های مردم، با هدف معرفی این آثار اظهار کرد: امروز در همه پایگاه‌ها میراث‌فرهنگی برنامه‌های مختلفی برای همه  گروه‌های سنی در حال برگزاری است.

وی با اشاره به فعالیت امور پایگاه‌ها در طول چهار سال گذشته در حوزه‌ی کودکان افزود: میراث فرهنگی به اموزش کودکان علاقه دارد، چون نسل‌های بعدی یاد می‌گیرند که کجا زندگی کنند و می‌توانند در آینده با آثار تاریخی برخوردهای بهتری داشته باشند.

عزیزی کاخ گلستان را محوطه‌ای تاریخی دارای اطلاعات زیادی دانست که باید به کودکان معرفی شود تا پیام‌های مختلف این آثار به ان‌ها منتقل شود.

وی همچنین با اشاره به آموزش نیروهای متخصص در مجموعه پایگاه‌های یگان حفاظت  میراث فرهنگی افزود:‌ هر اتفاق در این بخش به دلیل کمبود امکانات است نه نبود نیروهای متخصص. از سوی دیگر باید آموزش‌ها به افراد به روز باشد، اتفاقی که اکنون به درستی انجام می‌شود.

دفتر امور پایگاه‌های میراث جهانی؛ کارگاهایی مانند بازی گروهی، ساخت کلاژ تخت‌جمشید، ساخت ماکت باغ ایرانی، نقاشی کاخ گلستان، قصه‌های اثر جهانی کاخ گلستان، ساخت پیکرک شهرسوخته، شاهنامه خوانی کودک، تعزیه کودک، نمایش میدانی با موضوع گردشگری، خیمه شب بازی و اموزش تقویت نفس در کودکان را در کاه گلستان اجرائی کرده است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: میراث فرهنگی