کد خبر: ۴۰۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۳ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ 22 April 2018

بهترین بطری آب از نظر محیط زیست چیست

با توجه به گستره و تنوع محصولات مصرفی، زمانی که مقوله نحوه مصرف آب آشامیدنی مطرح می شود با گزینه های بسیاری مواجه می شویم و این سوال ایجاد می شود که هوشمندانه ترین گزینه از دیدگاه محیط زیست کدام است؟

به گزارش پایگاه اینترنتی ساینس الرت، با توجه به سلسه مراتب مدیریت زباله ، بهترین گزینه، گزینه ای است که از ایجاد زباله جلوگیری کند.
در مورد بطری های آب، شرایط نگهداری بطری و امکان استفاده مجدد از آن همواره بهترین گزینه است. این گزینه در قیاس با بطری های یکبار مصرفی نیز که حتی قابل بازیافت هستند، مطمئنا بهتر است.
همچنین اگر آب لوله کشی محل زندگی کیفیت بالایی داشته باشد، استفاده از آن به جای آب هایی که در بطری به فروش می رسند، تصمیم درستی است.
با این حال، انتخاب یک بطری قابل استفاده مجدد سوال بسیار پیچیده ای است که برای پاسخ به آن لازم است کل 'چرخه عمر' بطری را در نظر گرفت.
 
***چرخه عمر

ارزیابی چرخه عمر روشی است که هدف از آن شناسایی تمامی اثرات بالقوه زیست محیطی یک محصول از مرحله ساخت تا استفاده و دفع آن است.
یک مطالعه که در سال 2012 توسط محققان ایتالیایی در زمینه چرخه عمر بطری ها انجام شد، تایید کرد که بطری های پلاستیکی یا شیشه ای با قابلیت استفاده مجدد معمولا از بطری های پلاستیکی یکبار مصرف از جنس پلی اتیلن ترفتالات PET، برای محیط زیست مناسب ترند.
این مطالعه در عین حال نشان داد که اگر مسافت لازم برای رسیدن به تاسیسات پر کردن بطری های شیشه ای بیشتر از 150 کیلومتر باشد، در آن صورت اثرات زیست محیطی این بطری ها نسبت به بطری های یکبار مصرف PET بیشتر است.
 
***گزینه های قابل استفاده مجدد کدامند؟

محققان در سال 2011، چرخه عمر بطری های قابل استفاده مجدد از پلاستیک های آلومینیومی، فولادی و پلی پروپیلن را مورد بررسی و مقایسه قرار دادند.
در میان این گزینه ها، بطری های فولادی و آلومینیومی بالاترین تاثیرات را بر محیط زیست داشتند که آن هم به دلیل میزان مواد و میزان تولید و وزن بیشتر این بطری های فلزی بود. اما از این میان، بطری های پلی پروپیلن بهترین گزینه بودند.
بطری های پلی پروپیلن به طرز قابل توجهی سازگاری بهتری با شیوه زندگی ما دارند؛ این بطری ها سبک تر و انعطاف پذیرتر از بطری های شیشه ای یا فلزی هستند و راحت تر می توان آنها را به فروشگاه، باشگاه ، اداره و به طور کلی خارج از منزل برد.
اما از جنبه دیگر، بطری های فلزی یا شیشه ای استحکام بیشتری دارند و مدت زمان بیشتری باقی می مانند که این موضوع می تواند تاثیرات زیست محیطی آنها را کمرنگ کند. از سوی دیگر بسیاری از افراد به ملاحظات بهداشتی نیز اهمیت بسیاری می دهند به ویژه این که تحقیقات جدید از وجود ذرات پلاستیکی در آب بطری های پلاستیکی خبر می دهند.
از دیگر گزینه هایی که می توان در نظر گرفت، خرید ساده یک بطری آب پلاستیکی از جنس PET و سپس استفاده مکرر از آن است. این بطری ها از بسیاری از بطری های قابل استفاده مجدد سبک تتر هستند و مدت زمان زیادی نیز باقی می مانند. همچنین زمانی که این بطری ها به پایان عمر مفید خود می رسند، در قیاس با بسیاری از دیگر انواع بطری های پلاستیکی آسانتر بازیافت می شوند.
 
***ملاحضاتی در مورد گزینه های قابل استفاده مجدد

برای اطمینان از این که بطری های قابل استفاده مجدد تا حد امکان ضایعات کم داشته باشند، باید چند موضوع را در نظر گرفت.
اول اینکه این بطری ها را از آب لوله لوله کشی پر کرد و از پر کردن آنها از آب سردکن و سایر آب های بطری شده که از مسافت چندین کیلومتری آورده می شوند و نیاز به بسته بندی و توزیع دارند، اجتناب شوند. آب لوله کشی کمترین اثرات زیست محیطی را نسبت به تمامی این گزینه ها دارد.
دیگر این که این بطری ها را باید بعد از مصرف کاملا تمیز کرد و همین شستشو هم بر محیط زیست تاثیر می گذارند اما این تاثیرات در قیاس با اثرات مواد ناشی از خرید بطری های جدید به مراتب کمتر است.
بر اساس این گزارش، برای کاهش اثرات منفی محیط زیستی می توان بطری های آب قابل استفاده مجدد را نگاه داشت و تا حد ممکن از آنها استفاده کرد و دیگر اینکه در صورتی که آب لوله کشی کیفیت لازم برای نوشیدن را داشته باشد، بهترین گزینه نوشیدن مستقیم از آب لوله کشی یا منبع آب است تا اثرات ناشی از فعالیت انسانی بر زمین کاهش یابد.
منبع: ایرنا
برچسب ها: محیط زیست