کد خبر: ۴۰۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ 22 April 2018

تشکیل هیأت مؤسس خانه معمار

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: طی تذکری خواستار تشکیل هیأت مؤسس خانه معمار و تحویل ساختمان قدیمی و ثبتی خانه استاد لرزاده برای راه‌اندازی خانه معمار شدم.
به گزارش سازه نیوز، علی اعطا در جلسه علنی امروز شورای شهر در خصوص راه‌اندازی خانه معمار تذکر داد.

وی ادامه داد:ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، پیشاپیش فرا رسیدن سوم اردیبهشت، روز بزرگداشت_شیخ_بهایی که به عنوان روز_ملی_معمار شناخته می‌شود، را به همکارانم در جامعه معماری ایران تبریک عرض می‌کنم.
این عضو شورای شهر تهران گفت:امیدوارم با ثبت این مناسبت در تقویم رسمی کشور، زمینه آشنایی هر چه بیشتر عموم مردم با معماری و نقش آن در جامعه فراهم شود.

وی بیان کرد: همانطور که قبلاً اشاره کردم، شورای اسلامی شهر تهران در دوره  چهارم به پیشنهاد مسجدجامعی، طرح "الزام شهرداری تهران به تبدیل خانه هنرمندان(2) به خانه معمار (خانه استاد لرزاده)"را تصویب کرده است. به موجب این مصوبه شهرداری تهران مکلف شد لایحه تبدیل خانه استاد لرزاده به خانه_معمار را ظرف مدت 3 ماه به شورای شهر ارائه کند.
این عضو شورا گفت:بر اساس مصوبه شورا، شهرداری تهران مکلف شد تا ارائه لایحه تبدیل خانه استاد لرزاده به خانه معمار، از هرگونه ساخت و ساز در بنای موصوف جلوگیری کند و ضمن توقف پروژه‌ ساختمانی سرای محله که در مجاورت بنا در حال احداث بوده است، مدارک و مستندات ساختمان در حال احداث را برای همگامی با اهداف مصوبه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.
وی گفت:متأسفانه مدیران وقت در برابر مصوبه شورا مقاومت کرده و مانع اجرای آن شدند و نه تنها مدارکی برای شورا ارسال نکرده‌اند، بلکه روند ساخت و ساز پروژه ساختمانی در حال احداث را متوقف نکردند.

وی خاطرنشان کرد:اینجانب در تاریخ 1396/12/13 طی تذکری خواستار تشکیل هیأت مؤسس خانه معمار و تحویل ساختمان قدیمی و ثبتی خانه استاد لرزاده برای راه‌اندازی خانه معمار شدم. اما با کمال تأسف شهرداری منطقه 7 در برابر اجرای مصوبه شورا مقاومت می‌کند.
اعطا بیان کرد:با اینکه در ماده ششم مصوبه تبدیل خانه هنرمندان 2 به خانه معمار به صراحت آمده است: " شهرداری تهران (منطقه 7) موظف است ظرف مدت یک (1) ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این مصوبه با رعایت قوانین و مقررات مربوط، نسبت به تحویل خانه_استاد_لرزاده را به معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران اقدام کنند. تحویل ساختمان مجاور (ساختمان سرای محله) ظرف مدت شش (6) ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این مصوبه، پس از تأمین ساختمان مناسب برای فعالیت سرای محله انجام می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران  افزود: اما امروز پس از گذشت نزدیک به یک‌سال از تاریخ ابلاغ مصوبه شهرداری منطقه 7 برابر تحویل خانه استاد لرزاده مقاومت می‌کند. معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران هم در پاسخ به تذکر اینجانب نامه ای ارسال کرده است، نوشته است: " در خصوص ماده ششم مصوبه صدرالذکر مبنی بر تحویل خانه استاد لرزاده و ساختمان مجاور، شایان ذکر است که در حال حاضر خانه استاد لرزاده توسط شورایاری محله مورد بهره‌برداری قرار دارد که با توجه به مشکلات اعلام شده از سوی منطقه مبنی بر عدم وجود ساختمان جایگزین، تخلیه خانه امکانپذیر نیست.

وی ادامه داد: از این رو پیشنهاد می‌شود اعتبار لازم برای خرید ملک مناسبی جهت جابجایی نهاد موصوف و تحقق مفاد این ماده در نظر گرفته شود. همچنین با توجه به طراحی و ساخت ساختمان مجاور جهت بهره برداری درمانی- بهداشتی، خرید تجهیزات لازم جهت راه اندازی درمانگاه و صرفه هزینه‌های بسیار، امکان جابجایی و تغییر کاربری این ساختمان وجود ندارد."

وی ادامه داد: انتظار می‌رود شهرداری_منطقه_7 با تأمین ساختمان جایگزین برای سرای محله ولو از طریق اجاره، اقدام و زمینه اجرای مصوبه شورا را فراهم آورد. همچنین در اجرای ماده 4 مصوبه، از ساختمان مجاور خانه استاد لرزاده، بایستی در تأمین فضاهای مکمل اداری، آموزشی، پژوهشی، پایگاه اطلاع‌رسانی، کتابخانه و امثال آن با در نظر گرفتن مبانی نظری طراحی در مجاورت یک بنای تاریخی (عمارت قدیم استاد لرزاده) استفاده شود و بهره برداری از ساختمان مذکور به عنوان مرکز بهداشتی و درمانی خلاف مقررات و مصوبه شورا است.

این مقام مسئول گفت:انتظار می رود معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، به وظایف خود به عنوان رئیس هیأت مؤسس خانه معمار عمل کرده و هر چه زودتر نسبت به تشکیل هیأت مؤسس و راه اندازی خانه معمار اقدام کنند.





منبع: فارس