کد خبر: ۴۰۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۹ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ 25 April 2018
رئیس مرکز ملی هوا خبرداد

امکان تعویق تولید موتورهای یورو ۴ تا پایان سال جاری

به دنبال ارائه فرصت ۱۰ ماهه به موتورسیکلت‌سازان برای تولید موتورهای یورو ۴، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که احتمال اختصاص مهلت بیش از ۱۰ ماه به سازندگان موتورسیکلت به منظور ارتقای استاندارد وجود دارد.


 قرار بود از فروردین ۹۷ موتورسیکلت‌ها تنها با استاندارد یورو۴ تولید و روانه بازار شوند اما از ماه‌های آخر سال ۹۶ شرکت‌های موتورسیکلت‌ساز دست به کار شدند و خواستار فرصت ۱۰ ماهه دولت برای اجرای این مصوبه شدند. دولت هم در تازه‌ترین تصمیم این درخواست را پذیرفته و از اختصاص فرصت ۱۰ ماهه به آن‌ها خبر داده است.

مسعود زندی - رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست - در این باره تصریح کرد: بر اساس مصوبات دولت موتورسیکلت‌سازان از ابتدای سال ۹۶ اقدام به تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری کردند و به دنبال این تحولات قرار شد از فروردین ۹۷ تولید موتورسیکلت‌های یورو ۴ را در دستورکار قرار دهند اما چون فاصله زمانی اجرای این دو مصوبه کوتاه بود؛ موتورسازان خواستار فرصت ۱۰ ماهه برای تولید موتورهای یورو ۴ شدند و دولت این فرصت را در اختیار آن‌ها قرار داد.

وی ادامه داد: علاوه بر فرصت ۱۰ ماهه به موتورسیکلت‌سازان برای تولید موتورهای یورو ۴،  یک بحث مهم وجود دارد. اینکه آئین‌نامه تبصره ماده ۲ قانون هوای پاک در دست تهیه قرار دارد، ماده‌ای که در مورد استانداردسازی موتورسیکلت‌ها و خودروها است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست گفت: در آئین‌نامه فنی مربوط به این ماده به موتورسازان تا پایان ۹۷ فرصت داده می‌شود تا نسبت به ارتقای استاندارد محصولات خود اقدام کنند.

زندی تاکید کرد: در پیش‌نویس آئین‌نامه چنین فرصتی به سازندگان داده شده است و در صورت تصویب در هیات وزیران طی دو هفته آینده ابلاغ می‌شود. تاکنون این آئین‌نامه در کمیسیون زیربنایی دولت به بحث گذاشته شده است و به احتمال قوی تا پایان سال ۹۷ به موتورسازان فرصت ارتقای استاندارها را می‌دهد.

تصمیم دولت برای دادن فرصت ۱۰ ماهه به موتورسیکلت‌سازان در شرایطی است که هنوز هیچ اطمینانی از اجرای مصوبه قبلی(سال ۹۵) دولت مبنی بر حذف موتورهای کاربراتوری و جایگزینی آن با موتورهای انژکتوری وجود ندارد. متاسفانه در دوره قبل شرکت‌های موتورسیکلت‌ساز با اضافه کردن یک تبصره به قانون هوای پاک توانستند ۴۳۰۰ دستگاه موتور کاربراتوری را تولید کنند. افزون بر این کارشناسان حوزه صنعت خودرو و فعالان حوزه محیط زیست بارها نسبت به تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری تقلبی هشدار داده‌اند.

در چنین شرایطی که سازندگان موتورسیکلت‌ در کشور ما در کسب اطمینان مشتریان از تولید موتورهای با کیفیت نمره منفی دریافت کرده‌اند؛ ارایه فرصت ۱۰ ماهه به این بخش پرسود و پردرآمد چه معنایی دارد؟ ضمن اینکه کلانشهرهای کشور از جمله تهران هنوز داغ آلودگی هوای ناشی از منابع متحرک به ویژه موتورسیکلت‌های آلوده را بر تن دارند.

منبع: ایسنا