کد خبر: ۴۱۰۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۶ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ 09 May 2018

عدم تناسب قیمت مسکن با درآمد مردم

بهره وام بافت‌های فرسوده به شش‌درصد کاهش پیدا کرده است.در حقیقت این قسط در استطاعت مالی بسیاری از افراد در جامعه هست تا بتوانند از این قسط بهره ببرند. با توجه به اینکه مسکن در محله‌های بافت فرسوده به میزان قابل توجهی ارزان است؛ بنابراین تعداد قابل توجهی از افرادی چون جوانان که نیاز به مسکن داشته‌اند می‌توانند با پرداخت پول کمتری صاحب‌خانه شوند. هدف اصلی این است که هم بافت‌های فرسوده بازسازی و نوسازی شوند و هم کسانی که استطاعت خرید مسکن با قیمت‌های بالا را ندارند با گرفتن این وام توانایی خرید خانه را پیدا کنند.
به گزارش سازه نیوز به این تصمیم از هر سو نگاه می‌کنیم تصمیم بسیار درستی است. بخش مسکن بخش مهمی در اقتصاد است به‌ویژه در کشور ما، چرا که به‌طور طبیعی به سبب رشد جمعیت و جوانانی که به سن ازدواج و تشکیل خانواده رسیده‌اند به 450‌ هزار مسکن در سال نیاز داریم. نسبت به برآوردهای انجام شده حدود 19 هزار بدمسکن که اکثرا در بافت‌های فرسوده و حاشیه شهرها زندگی می‌کنند داریم، که نیاز است برای بازسازی مسکن این افراد چاره‌جویی شود.

حدودا به پنج‌میلیون مسکن در بافت‌های فرسوده و حاشیه شهرها نیاز داریم، یعنی اگر 10‌ساله هم بسازیم 500 هزار مسکن در سال می‌شود و یا اگر 20 ساله هم بسازیم 250‌هزار مسکن را دربرمی‌گیرد که علاوه بر 450‌هزار مسکن که نیاز سالانه کشور است، می‌شود حدود 700‌هزار مسکن مورد نیاز جامعه در سال که این رقم بسیار بزرگ است و بهترین جا برای جهت‌دهی نقدینگی خواهد بود، به‌ویژه برای افرادی که به‌دنبال سودآوری با سرمایه‌گذاری هستند.

عدم تعادلی که بین قیمت مسکن و استطاعت مردم وجود دارد، سبب رکود در مسکن شده است. در حقیقت دولت در تلاش است که هم سازنده و هم خریدار تقویت شوند تا شاهد تعادل در عرضه و تقاضا باشیم. بزرگ‌ترین مانع، عدم تناسب قیمت مسکن با درآمد مردم است. کسی که دو‌میلیون تومان حقوق ماهانه دریافت می‌کند توانایی خرید مسکن به قیمت 800‌میلیون تومان را ندارد و نسبت قیمت خرید با نسبت قیمت مسکن در کشور ما بسیار بالاتر از دیگر کشورهاست، به همین دلیل قدرت خرید مردم برای خرید مسکن پایین آمده است. در خیلی از کشورها وام مسکن 70 یا 80‌درصد قیمت مسکن را تشکیل می‌دهد، اما در کشور ما زیر 20‌درصد هم نیست، با توجه به این که بهره بانکی در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر خیلی بالاست سبب می‌شود قدرت وام‌دهی بانک و قدرت‌ وام‌گیری مردم پایین آمده و میزان اقساط بازپرداخت بالا رود به همین علت دولت در تلاش است با یارانه دادن این ضعف را از بین ببرد، اما هنوز فاصله بین قدرت خرید و قیمت مسکن حل نشده است و مستلزم انبوه‌سازی توسط بخش توسعه‌گر است. در بعضی کشورها در عرض چند ماه با سرعت بالا مجتمع‌های مسکونی اجرا می‌شود با حداقل قیمت و حداقل مصرف انرژی، در این قسمت دولت باید وارد شود و تامین مالی کند./ منبع: روزنامه آرمان