کد خبر: ۴۱۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۳ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ 10 May 2018

معاون وزیر علوم:طرحی در حوزه دریا برای سرمایه گذاری نداریم

معاون پژوهش و فناوری وزیرعلوم تحقیقات و فناوری گفت: با وجود پتانسیل بالای دریایی در کشور اما طرحی برای سرمایه گذاری در این حوزه وجود ندارد.


دکتر مسعود برومند روز چهارشنبه در هجدهمین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی افزود: ایران با داشتن سه حوضه دریایی خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر پتانسیل بالایی در این زمینه دارد.
وی اظهار داشت: بنابراین برای استفاده از این ظرفیت باید طرح داشته باشیم تا با اجرای آن موجب رونق اقتصاد دریایی در کشور شود.
برومند ادامه داد: به عنوان مثال کارخانجات کشتی سازی در کشور رونقی ندارند چون تفاضا وجود ندارد در حالی که ظرفیت زیادی در این زمینه مثلا در بخش توریسم دریایی وجود دارد.
معاون پژوهشی وزیر علوم تاکید کرد: اگر در حوزه کار آفرینی در بخش دریا نتوانیم اشتغال ایجاد کنیم به این نعمت خدادادی جفا کرده ایم.
وی به تعاملات بین المللی بخش دریایی اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد در این زمینه قوی عمل نکرده ایم بنابراین باید ارتباطات و رفت و آمدها را بیشتر کنیم.
برومند افرود: باید طرح های راهبردی استراتژیک داشته باشیم و تحقیقات در زمینه حوضه های آبی خلیج فارس ، دریای عمان و دریای خزر باید به حدی غنی باشد که دانشگا های دریایی و پژوهشگاه اقیانوس شناسی قادر به جواب هر گونه سوالی در این زمینه باشد.
وی به تهیه مقالات در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: فرایند توسعه تولید مقالات بعد از انقلاب بسیار منطقی پیش رفت اما در زمینه اینکه به سمت کارافرینی و فناوری پیش رود ٦ تا ٧ سال عقب هستیم که باید جبران کنیم.
برومند با بیان اینکه یکی از ایرادتی که به وزارت علوم می گیرند تربیت زیاد دانشجو است در حالی که آمار بیکاری در آنها بسیار زیاد است، افزود: آمار فارغ التحصیلان بیکار بالاتر از آمار بیکاری در کشور است که بیشتر آنها در مقطع لیسانس ،حوزه علوم انسانی و بانوان هستند؛ به نظر می رسد شاید در حوزه دریایی بتوان این کمبود را جبران کرد.
وی تاکید کرد: باید هر بخشی هر گونه امکاناتی دارد روی میز قرار دهد تا به صورت مشترک مورد استفاده قرار گیرد .
معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: درست است که در زمینه تولید مقالات علمی جایگاه خوبی داریم اما اگر اجرایی نشود به این معنا است که در راستای توسعه اشتغال و توسعه اقتصاد دریایی خوب پیش نرفتیم برای همین است که در حاشیه دریای خلیج فارس عقب افتادگی زیادی داریم در حالیکه جنوب، طلای کشور است و بخش عمده جبران این عقب ماندگی بر عهده ما است.
معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت:باید نگاه مدرک گرایانه و رشته گرایانه را در دانشگاه ها تغییر دهیم و به سمت پروژه های پژوهشی حرکت کنیم چون این مسیر آینده ما را می سازد اما ما همچنان بر روش سنتی و با تکیه بر رشته پیش می رویم.
برومند اظهار داشت: باید نیازهای کشور را مشخص و بر اساس آن حرکت کنیم ، پروژه ها باید از نیازها و چالش های کشور بیرون بیایند ، دسته بندی و بعد اجرایی شوند تا مشکلی از مشکلات کشور برطرف شود.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: پول های سرگردان در کشور زیاد است بنابراین مشکل پول وجود ندارد بلکه فرایند و نوع نگاه ما در استفاده از منابع مهم است .
هجدهمین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری،رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ، روسای دانشگاه های دریایی کشور در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد.

منبع: ایرنا
برچسب ها: وزارت علوم