کد خبر: ۴۱۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۳ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ 11 May 2018
دبیر علمی دومین همایش ملی آب ‌وهواشناسی ایران:

بی‌توجهی به دانش آب ‌وهواشناسی بحران به بار می‌آورد

دبیر علمی دومین همایش ملی آب‌ وهواشناسی ایران گفت: اگر اتحادیه خاصی برای توجه به دانش آب‌وهواشناسی وجود نداشته باشد، مشکلات علمی، منطقه‌ای و بین‌المللی به بار خواهد آمد.


عباس مفیدی در دومین همایش ملی آب‌وهواشناسی ایران که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: دانش آب‌ و هواشناسی از جمله علومی است که فعالیت‌های بشر، شرایط زیست‌محیطی و اجتماعی به دستاوردهای آن نیازمند هستند. متأسفانه از چالش‌های مهم این دانش پرداختن افراد و مؤسسات گوناگونی به آن است که تخصص کافی را در زمینه دانش آب‌ و هواشناسی ندارند.

وی ادامه داد: از سویی دیگر به دلیل ناهماهنگی چارچوب کلاسیک با شرایط دینامیک کنونی و نبود مجموعه‌ای تعریف شده و متحد برای دانش آب و هواشناسی چالش‌هایی ایجاد شده است حتی اقداماتی در سطوح منطقه‌ای انجام می‌شود که اقلیم‌شناسان در آن هیچ دخل و تصرفی ندارند.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد اظهارکرد: اقلیم‌شناسی از دانش‌های مهمی است که در چند دهه‌ اخیر در سطح جهانی بسیار تأثیرگذار بوده است. در اوایل قرن بیستم میلادی این دانش در کنج سرویس‌های هواشناسی ملی حضور داشت. در پایان این قرن توجه به  دانش اقلیم‌شناسی افزایش یافت و محل وثوق و ارجاع بسیاری از افراد متخصص قرار ‌گرفت. این دانش جزو علومی است که بسیاری از جنبه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی و ... را درمی‌نوردد و به عنوان دانشی تأثیرگذار و پیشرو در خدمات‌رسانی به جامعه است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: ‌هواشناسی