کد خبر: ۴۱۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ 12 May 2018
دبیر ستاد فناوری نانو:

طوری پیشرفت می کنیم که آمریکا جرأت تحریم نداشته باشد

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو ما از نقض برجام نگران نیستیم، گفت: ایران می تواند در یک بازه ۲۰ ساله با استفاده از ظرفیت های انسانی خود طوری پیشرفت کند که امریکا جرات تحریممان را نداشته باشد.
 
دکتر سعید سرکار در خصوص نقض برجام با بیان اینکه امریکا قبل از خروج از برجام هم تعاملاتی با ایران نداشت، گفت: کشور ما در بدتر از این شرایط هم قرار گرفته و نگرانی از این بابت نداریم ؛ زیرا در همه عرصه ها روی پای خودمان بوده ایم بنابراین نمی توان گفت که اتفاق خاصی افتاده است.
 
وی با تاکید بر اینکه ما در توسعه علمی و فناوری، تولید محصولات پیشرفته موفق بودیم قطعا با همین شرایط هم پیش می رویم، عنوان کرد: تحریم موقعیت خوبی است ولی قطعا در این مسیر مشکلات و محدودیت هایی وجود دارد و این باعث می شود که با کشورهای دیگر بیشتر ارتباط داشته باشیم؛ بقیه کشورهای برجام همه در توافقات هسته ای حضور دارند و برای اینکه اثبات کنند به تعهداتشان پایبند هستند می بایست تعاملات خود را با ایران بیشتر کنند.
 
سرکار با تاکید بر اینکه ما در عرصه علم و فناوری خصوصا نانو از خروج امریکا نگران نیستیم، افزود: اما در این مسیر چالش هایی وجود دارد که باید سرمایه گذاران در رفع این چالش ها گام بردارند.
 
به گفته وی، باید توانمندی های خود را باور کنیم زیرا ظرفیت های کشور ما بالاست و فراتر از آن چیزی است  که سیاسیون متصور می شوند؛ باید به ظرفیت و توانمندی داخلی ایمان داشته باشیم و راهی جز پرداختن به فناوری و حرکت در این مسیر نداریم؛ قطعا با اتکا به توسعه فناوری برای پیشرفت موفق می شویم.
 
وی ادامه داد: کشورهایی که در دنیا آقایی می کنند متکی به ظرفیت های فناوری، علمی و تکنولوژی هستند؛ آنها هم یک زمانی مشکلاتی داشته اند ولی توانسته اند به پیشرفت نائل شوند؛ آلمان و ژاپن بعد از جنگ جهانی به فناوریهایشان تکیه کردند تا توانستند به پیشرفت برسند.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری تاکید کرد: با تمرکز و مدیریت می توان علم را به تکنولوژی تبدیل کرد و به بازار جهانی وارد شد؛ می بایست دولت ما بیشتر به سرمایه گذاری روی نیروی انسانی توجه کند زیرا سرمایه اصلی جوانان مستعد و محققان وجود دارد.
 
وی تاکید کرد: این تنها راه ما است. اگر در تمام عرصه ها اقتدار را به دست آوریم کشوری مثل امریکا چنین جراتی نمی کند که ایران را تحریم کند؛ امیدوار هستیم که با این هوشیاری و توجه خاص سیاستمداران و دولتمردان  به واسطه فناوری پیشرفت کنیم.
 
سرکار افزود: ما توانایی این را داریم که در بازه ۲۰ ساله با ظرفیت های داخلی و سرمایه انسانی و متکی به عرصه علم و تکنولوژی و اقتصاد دانش بنیان جز چند کشور برتر دنیا باشیم ؛ کارمان را در عرصه های مختلف شروع کردیم و در چندین عرصه حرفی برای گفتن داریم.
 
وی گفت: البته که هنوز همه ظرفیت ها به کار گرفته نشده و برای احیا و بهره برداری از ظرفیت ها باید در زمینه سرمایه گذاری قوی شویم.
منبع: مهر