کد خبر: ۴۱۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ 16 May 2018
معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خبر داد

بررسی رابطه ترافیک و آلودگی هوا برای نخستین بار در پایتخت

معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اشاره به رابطه بین ترافیک و آلودگی هوا گفت: دو ایستگاه سنجش آلایندگی هوا در تونل نیایش برای اندازه‌گیری میزان آلودگی در حجم‌های مختلف ترافیکی نصب شده است که تحلیل اطلاعات آن می‌تواند در مدل‌های ترافیکی و میزان آلودگی هوا موثر باشد.


فرشید باباخانی با اشاره به اینکه دو ایستگاه سنجش آلایندگی هوا در تونل نیایش برای اندازه‌گیری رابطه بین ترافیک و آلودگی هوا مستقر شده است، اظهار کرد: هدف ما این است که در ساعات اوج ترافیک، سرعت، جریان و حجم‌های مختلف آن تفاضل بین دو ایستگاه سنجش آلایندگی را محاسبه کنیم.

وی ادامه داد: جریان باد در تونل نیایش به دلیل وجود جت‌فن‌ها از غرب به شرق است. زمانی‌که ما اختلاف بین دو نقطه متفاوت از تونل را با شدت جریان باد ثابت حساب می‌کنیم، می‌توانیم بر اساس پارامترهای ترافیکی میزان آلودگی هوا را حساب کنیم.

معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه هدف شرکت کنترل کیفیت هوای تهران این است که به آلودگی هوا در احجام مختلف ترافیکی پی ببریم، تصریح کرد: دو کارعمده در فرایند این پروژه انجام می‌شود. اول آنکه اطلاعات ترافیکی در ساعت‌های مشخصی برداشت می‌شود و دوم پارامترهای آلودگی هوا نیز بین دو ایستگاه جمع‌آوری می‌شود و در نهایت رابطه بین این دو داده بررسی خواهد شد.

باباخانی با بیان اینکه این نخستین بار است که در کشور رابطه بین ترافیک و آلودگی هوا به صورت علمی بررسی می‌شود، گفت: امیدواریم در آینده بتوانیم این پروژه را به بزرگراه‌های تهران بسط دهیم و با دلایل علمی بگوییم که حجم‌های مشخص ترافیک چه میزان آلودگی تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کار تحلیل داده‌ها از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا زمان‌بر است، اظهار کرد: در حال حاضر در فاز برداشت اطلاعات هستیم . در فاز بعدی اطلاعات توسط یکی از اساتید برجسته دانشگاه شریف تحلیل و گزارش جامعی تهیه می‌شود که می‌توان از آن چندین مقاله بین‌المللی منتشر کرد.

معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر اینکه پس از اتمام این پروژه می‌توان با آمار و عدد نشان داد که کاهش ترافیک چه میزان می‌تواند بر کاهش آلودگی هوا اثر گذارد، گفت: تاکید ما برخورداری از تنوع اطلاعاتی زیاد است و اینکه بتوانیم داده‌های زیادی از تونل در ساعت‌های مختلفی برداشت کنیم. در ماه رمضان نیز ساعت اوج ترافیک جابه‌جا می‌شود و تمایل داریم که داده‌هایی در آن بازه زمانی نیز برداشت کنیم.

باباخانی افزود: کار برداشت اطلاعات تا حدود دو هفته دیگر ادامه دارد و طی این مدت آلاینده‌هایی مانند ذرات معلق کمتر از ۲.۵ و ۱۰ میکرون،کربن سیاه، آزبست و مونوکسید کربن اندازه‌گیری می‌شود تا بتوانیم رابطه بین ترافیک و آلودگی هوا را بر مبنای نوع خودروی شهر تهران مشخص کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: تونل‌های شهری به عنوان یکی از مهم‌ترین مکان‌های بررسی کیفیت آلودگی هوا و سنجش میزان آلاینده‌های منتشر شده از وسایل نقلیه هستند. در واقع می‌توان تونل را به عنوان یکی از مکان‌هایی در نظر گرفت که با تقریب مناسبی تمامی غلظت گازهای تولیدی داخل آن ناشی از عوامل ترافیکی هستند.

منبع: ایسنا