کد خبر: ۴۱۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ 17 May 2018

تشدید فوران‌های آتشفشان کیلاویا در جزیره هاوایی

تشدید فوران‌ها و انفجارهای آتشفشان کیلاویا در جزیره هاوایی در روز سه شنبه حجم زیادی از خاکستر را در آسمان پراکنده کرده به طوری که باعث شده پس از گذشت ۱۲ روز از فعالیت این آتشفشان برای نخستین بار هشدار قرمز هوانوردی صادر شود.


خاکستر و غبار شدید ناشی از این فوران‌ها تا ارتفاع ۳۶۵۷ متری از دهانه آتشفشان را فرا گرفته و به سمت جنوب غرب شناور است و هوایی ناسالم را در منطقه "پاهالا" در ۲۹ کیلومتری قله ایجاد کرده است.

به گفته سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) هشدار قرمز هوانوردی به این منظور اعلام شده که فوران آتشفشان می تواند خاکسترها را در امتداد مسیرهای هواپیماها پرتاب کند.

این خاکسترها هم چنین خطری جدید برای ساکنان جزیره بزرگ هاوایی است به طوری که تاکنون گازها و گدازه های آتشفشانی ۳۷ خانه و سازه دیگر را تخریب و حدود ۲۰۰۰ نفر از ساکنان منطقه را مجبور به تخلیه کرده است.

اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) اعلام کرده انتظار می رود تغییر جهت باد در روز چهارشنبه باعث تغلیظ خاکستر و غبار پراکنده در فضای منطقه شود.

سازمان زمین شناسی ایالات متحده نیز با اعلام این که خاکسترها سمی نیستند ولی باعث تحریک بینی، چشم ها و مجاری تنفسی می شوند، نسبت به لغزنده شدن جاده ها و اختلال در خطوط برق رسانی به دلیل این خاکسترها و غبارها هشدار داد.

به گزارش رویترز، اگرچه تاکنون هیچ فاجعه یا تلفات عمده ای از فعالیت آتشفشان کیلاویا گزارش نشده است اما صنعت گردشگری این جزیره به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

منبع: ایسنا