کد خبر: ۴۱۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ 17 May 2018
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان هشدار داد:

خشکسالی، بهداشت آب خوزستان را تهدید می‌کند

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به درگیری خوزستان با خشکسالی گفت: آورد سدهای خوزستان حتی نسبت به سال گذشته که سالی خشک بوده نیز حدود 60 تا 70 درصد کاهش یافته است.


کیامرث حاجی‌زاده در جلسه کارگروه تخصصی بهداشت و درمان مدیریت بحران خوزستان که روز 26 اردیبهشت‌ماه برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم با دعاهایی که در ماه رمضان می‌کنیم از بلایای مختلف که خوزستان را درگیر کرده به ویژه ابربحران خشکسالی که در 70 سال اخیر بی‌سابقه است، رهایی پیدا کنیم.

وی با اشاره به مباحث مربوط به بهداشت آب در خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر با ابربحران خشکسالی روبه‌رو هستیم که در این شرایط وضعیت بهداشت آب خوزستان را تهدید می‌کند و جلسات متعددی نیز در استانداری در حوزه آب تشکیل شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه اولویت خوزستان در بحث خشکسالی تأمین آب شرب بهداشتی و سالم است، تصریح کرد: در زمان کمبود آب کم مردم را به سمت صرفه‌جویی سوق می‌دهیم، در همین زمان جوی‌های فاضلاب نیز کم‌آب می شود و در این شرایط با این وضعیت لایروبی، جوی‌های فاضلاب قطعا مرکز و محل رشد باکتری‌ها خواهند شد.

حاجی‌زاده گفت: امسال باید کارهای عمرانی و توسعه‌ای در خوزستان کنار گذاشته شود و تنها آن چیزی را که داریم حفظ کنیم و به دنبال طرح‌های بلندپروازانه نباشیم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد: زمانی که دبی آب کاهش می‌یابد افت فشار ایجاد می‌شود و زمینه برای رشد میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زای درون آب فراهم می‌شود.

حاجی‌زاده ادامه داد: در این شرایط باید با همه امکانات‌مان بسیج شویم. آب شرب مایه حیات است و اگر بهداشت و کیفیت آب رعایت نشود ممکن است اپیدمی‌های بیماری‌های مختلف ایجاد شود و نتوانیم آن‌ها را کنترل کنیم.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت بحران خشکسالی گفت: هزینه‌ای که در خصوص پیشگیری انجام می‌شود، سرمایه‌گذاری است. 10 برابر هزینه پیشگیری باید برای مقابله و بازسازی انجام شود. علاوه بر این تلفات انسانی نیز به هیچ وجه قابل جبران نیست.

وی افزود: در حال حاضر پشت سدهای خوزستان خالی است. آورد سدهای خوزستان نسبت به سال گذشته که سالی خشک بوده نیز حدود 60 تا 70 درصد کاهش یافته است. به همین دلیل است که تصمیماتی در ستاد خشکسالی استان گرفته شد و کشت‌های پرآب ممنوع شدند تا بتوانیم آ‌ب شرب را تأمین کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: وقتی بحران بیش می‌آید با شعار نمی‌توایم آن را مدیریت کنیم و باید کارهای اجرایی دقیق را مدنظر بگیریم. اینکه مجوز کشت پرآب صادر شود و در تابستان با مشکل تأمین آب شرب روبه‌رو شویم با کدام عقل سازگار است؟

حاجی‌زاده گفت: نباید برای منافع شخصی خودمان بگوییم چرا دولت کشت‌های پرآب را ممنوع کرده است؟ اگر کسی دیگر در این جایگاه بود چه کار دیگری انجام می‌داد؟

وی با بیان اینکه سلامت مردم در اولویت است، بیان کرد: باید آن چیزی که به نفع مردم است انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به مصوبات کارگروه بهداشت و درمان مدیریت بحران خوزستان گفت: بازدید مشترک کارشناسان مرکز بهداشت خوزستان و شهرستان‌ها و مسئولین شهرداری‌ها از جوی‌ها و کانال‌های روباز، کنترل و نظارت بر اجرای دقیق آهک‌پاشی، ضدعفونی جداول و ارائه گزارش مستمر به ستاد بحران باید انجام شود.

وی افزود: همچنین باید یک سمینار ملی و منطقه‌ای در خصوص آب و کارگاه آموزش ملی و منطقه‌ای در خصوص بیماری‌های خشکسالی و بیماری‌های مشترک انسان و دام در خوزستان برگزار شود.

حاجی‌زاده ادامه داد: بازدید مشترک کارشناسان مرکز بهداشت خوزستان و شهرستان‌ها و مسئولین آب و فاضلاب شهری و روستایی از ایستگاه‌های برداشت آب و شبکه‌های آب، نظارت دقیق بر کلرسنجی و وضعیت میکروبی آب شرب از دیگر مصوبه‌هایی است که باید اجرا شوند. 

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: شرکت‌های آب و فاضلاب خوزستان در جلسه بعدی نسبت به ارائه گزارش دفع فاضلاب اقدام کنند. همچنین جداسازی آب شرب و آب خام در آبیاری فضای سبز هر چه سریعتر انجام شود.

وی بیان کرد: باید مانور قطعی برق با هماهنگی و مشارکت شرکت توزیع برق و مراکز درمانی انجام شود. همچنین باید مراکز درمانی و همه مخازن و ایستگاه‌های پمپاژ به ژانراتور مجهز شوند.

منبع: ایسنا