کد خبر: ۴۱۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ 19 May 2018

شهر ۱۰ هزار ساله بهبهان در انتظار افتتاح موزه تاریخی

رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری بهبهان گفت: در خصوص تعیین ملک مورد نظر ما برای ایجاد موزه از شورای شهر مصوبات لازم را اخذ و هماهنگی و پیگیری های لازم با نماینده و فرماندار بهبهان انجام گرفته که به زودی شاهد ساخت موزه در بهبهان خواهیم بود.

کبری ابوعلی اظهار داشت: موزه بهبهان در سال 1383 توسط میراث فرهنگی خوزستان در فرهنگسرای بهبهانیان افتتاح و به صورت مردم شناسی، باستان شناسی تا مدت‌ها مورد بازدید عموم قرار می‌گرفت.
 
وی افزود: اشیاء گران‌قیمت بسیاری در این موزه وجود داشت که با وجود برخی مشکلات در سال 1387 متأسفانه تعطیل و برخی از وسایل مردم شناسی نیز بر اثر مرور زمان تخریب شد.
 
رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بهبهان با اشاره به این‌که اداره کل میراث فرهنگی خوزستان نیز مشتاق برپایی موزه در این شهرستان است، بیان کرد: با توجه به قدمت منطقه بهبهان (ارگان) و آثار بدست آمده آن از جمله حلقه قدرت و جام زندگی و دیگر کشف‌های چشمگیر در تل چگاه سفلی، نیاز وجود موزه را در شهرستان با هدف شناساندن آثار و جلب گردشگر بسیار ضروری ساخته است.
 
ساخت موزه در بهبهان در آینده‌ای نزدیک
 
وی گفت: در خصوص تعیین ملک مورد نظر ما برای ایجاد موزه از شورای شهر مصوّبات لازم را اخذ و هماهنگی و پیگیری های لازم با نماینده و فرماندار بهبهان انجام گرفته که به زودی شاهد ساخت موزه در بهبهان خواهیم بود.
 
ابوعلی عنوان کرد: با پیگیری‌های مکرر توانستیم جناب دکتر مقدم که از باستانشناسان نامی کشور است را به عنوان مسئول پایگاه ارگان و تل چگاه سفلی معرفی و پایگاه‌های فوق را با کمک و حمایت سایر ارگان‌ها به پایگاه جهانی تبدیل کنیم.
 
وی در پاسخ به سؤال عملکرد میراث فرهنگی بهبهان در شناسایی بافت تاریخی شهرستان عنوان کرد: در سال 1385 مطالعات روی بافت تاریخی شهرستان بهبهان توسط شرکت مشاوره مادشهر صورت پذیرفت و بهبهان جزء محدود شهرستان‌های استان خوزستان است که دارای بافت مصوب است.
 
حتی یک آجر بدون هماهنگی جابه‌جا نمی‌شود
 
رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بهبهان ادامه داد: پیرو ابلاغ طرح جامع شهر بهبهان از طرف دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران هر گونه اقدام در بافت تاریخی بهبهان براساس طرح ویژه‌ای خواهد بود که تا ابلاغ این مصوبه شهرداری حق هیچ‌گونه تعرض و عقب نشینی و تخریب در بافت قدیمی شناسایی شده را نخواهد داشت.  
 
وی در خصوص تخریب آثار تاریخی تصریح کرد: میراث فرهنگی بناهای ثبت شده را به عنوان آثار تاریخی می‌شناسد که از جمله آن در بهبهان می‌توان به خانه‌های تاریخی محسنی‌ها، نجف‌خان، اخوان و ده‌ها خانه دیگر که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ و بدون هماهنگی اجازه جابجایی حتی یک آجر را نمی‌توان صادر کرد.
 
بسیاری از بناهای تاریخی بهبهان به ثبت نرسیده
 
ابوعلی با اشاره به این‌که آثار با ارزش دیگری در بافت شهری وجود دارد، تصریح کرد: بسیاری از این بناها قابلیت ثبت را دارند که متأسفانه تاکنون به ثبت نرسیده و در حال رایزنی با مالکین آن‌ها هستیم تا برای حفظ و ماندگاری آنها اقدامات لازم را انجام دهیم.
 
وی خاطر نشان کرد: اداره میراث فرهنگی و گردشگردی در حد توان و در چارچوب دستورالعمل‌ها از مرمت این خانه‌ها که ابنیه تاریخی محسوب می‌شوند حمایت همه جانبه می‌نماید کما این‌که برای حفظ این آثار رسماً از مالکان این آثار به صورت خرید و یا طرح مرمت مشارکتی درخواست شده است.  
 
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان بهبهان بیان کرد: طبق قانون، شهرداری‌ها موظفند درصدی از اعتبارات عمرانی شهر را با تصویب شورای شهر صرف بهسازی و بازآفرینی بافت کنند.
 
وی با اشاره برنامه ششم توسعه گفت: اعتبارات و دستورالعمل‌های جدیدی ابلاغ شده که در راستای حفظ و احیاء بافت شهری تاکید دارد و با احیاء و بهره برداری دانه‌های با ارزش بافت هم به شناساندن تاریخ و فرهنگ شهری و اجتماعی کمک می‌شود و می‌توان بعنوان یکی از گزینه‌های اشتغال پایدار و سرمایه‌گذاری از آن بهره برداری کرد.
برچسب ها: بهبهان، موزه