کد خبر: ۴۱۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ 20 May 2018

توقف فعالیت‌ بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی جهان در ایران به خاطر دنبال خروج آمريكا از برجام

شرکت دانمارکی مرسک (Maersk)، بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی جهان روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت (۱۷ مه) اعلام کرد که کلیه فعالیت‌های تجاری خود با ایران را متوقف خواهد کرد. این تصمیم مرسک به دنبال خروج ایالات متحده از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران اتخاذ شده است.

توقف فعالیت‌ بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی جهان در ایران به خاطر دنبال خروج آمريكا از برجام
به گزارش يورونيوز، سورن سکو (Søren Skou) مدیر عامل این شرکت به رویترز گفت: «با اعمال تحریم‌های آمریکایی، در صورتی که در آمریکا فعالیت تجاری داشته باشید نمی‌توانید با ایران داد و ستد کنید و ما یک رابطه تجاری با مقیاس بزرگ در آمریکا داریم.» وی در ادامه افزود: «به طور دقیق از جزئیات زمانی [قطع رابطه تجاری با ایران] مطلع نیستم ولی به طور یقین ما روابط اقتصادی خود با ایران را پایان می‌دهیم.» این تصمیم مرسک یک روز پس از آنکه شرکت نفتی فرانسوی توتال با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در صورتی که مورد معافیت قرار نگیرد، مجبور است از پروژه اکتشاف گاز پارس جنوبی خارج شود، اعلام شد. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، امروزدر نشست صوفیه گفت اتحادیه اروپا باید از شرکت‌های اروپایی که وارد همکاری‌های تجاری با ایران شده‌اند در قبال تحریم‌های آمریکا محافظت کند.
 
     اتحادیه اروپا بررسی مسدود کردن تحریم‌های آمریکا علیه ایران را از جمعه آغاز می‌کند

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا اعلام کرد رهبران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا به کمیسیون برای حمایت از منافع اروپایی‌ها در برابر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران، چراغ سبز دادند. سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بار دیگر روز پنج‌شنبه در صوفیه، پایتخت بلغارستان بر پایبندی خود بر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی ایران همچنین حمایت از شرکتهای اروپایی در همکاریهای اقتصادیشان با ایران تاکید کردند.
آنگلا مرکل اعلام کرد که اتحادیه اروپا به این باور رسیده که اگرچه توافق هسته‌ای «کامل نیست» اما باید به آن پایبند بود. صدراعظم آلمان گفت: «همۀ کشورهای عضو اتحادیه اروپا به این دیدگاه مشترک رسیده‌اند که توافق هسته‌ای کامل نیست اما باید در این توافق باقی ماند و همزمان مذاکرات با ایران را در دیگر موضوعات از جمله موشکهای بالستیک ادامه داد.»
 
سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست صوفیه علاوه بر یافتن راهکارهایی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و سیاسی با کشورهای غرب بالکان، دربارۀ توافق هسته‌ای ایران و موضع این اتحادیه در قبال این توافق به هم‌اندیشی پرداختند. آنها شامگاه چهارشنبه در پایان اولین روز این هم‌اندیشی نیز بر اتخاذ یک «رویکرد واحد» در قبال توافق هسته‌ای ایران تاکید کردند و اعلام داشتند که با وجود کنار رفتن آمریکا از برجام، تا زمانی که ایران به این توافق احترام بگذارد آنها نیز برای حفظ توافق هسته‌ای تلاش می‌کنند.
 
سخنگوی ترزا می، نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که این کشور با فرانسه و آلمان موافق است که این مهم است که ایران همچنان به وظایف خود در چهارچوب توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد. دالیا گریبائوسکایته، رئیس‌جمهوری لیتوانی در این نشست گفت: «این آسیب بزرگی برای روند غیرهسته‌ای کردن ایران خواهد بود، اما ما توافق امضا شده با ایران را قبول داریم... ما به دنبال راه حل‌های فنی هستیم تا از شرکتهایمان که با ایران کار می‌کنند محافظت کنیم از جمله به کمک شیوه‌هایی مانند blocking clause که می‌تواند تا حدودی از شرکتهای اروپایی در ایران محافظت کند... ایران همچنان منطقه را بی‌ثبات می‌کند و این خطری برای منطقه است.»
 
استفان لوفن، نخست‌وزیر سوئد اعلام کرد: «ما باید به توافق هسته‌ای پایبند باشیم. اتحادیه اروپا در تلاش است تا هر کاری را که می‌تواند انجام دهد تا این اطمینان حاصل شود که ایران نیز به این توافق پایبند می‌ماند.» سباستین کورتس، صدراعظم اتریش گفت: «البته که ما در توافق هسته‌ای باقی می‌مانیم. ایران هم کشوری با پتانسیل‌های فراوان است و هم این توافق برای امنیت ما خوب است. برجام این اطمینان را بوجود می‌آورد که ایران سلاح‌های هسته‌ایش را توسعه ندهد. ما تنها چند هفته فرصت داریم تا این توافق را نجات دهیم و هنوز نمی‌دانیم که آیا موفق خواهیم شد یا خیر.»
 
امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید از شرکتهای اروپایی که وارد همکاری‌های تجاری با ایران شده‌اند در قبال تحریم‌های آمریکا محافظت کند. او گفت: «هنگامی که چالش‌هایی ثبات جهان را تهدید کند، تنها راه حل تقویت توان خود و یک صدا شدن برای پاسخ دادن به آن است. حاکمیت اروپا حامی ثبات بین‌المللی است.» او در واکنش به اطلاعیه شرکت توتال فرانسه مبنی بر اینکه ممکن است پس از اعمال تحریم‌های آمریکا همکاریهایش را با ایران توقف کند، گفت که تصمیم‌گیری شرکتهای فعال در بازارهای مختلف، بستگی به خود آنها دارد و باید در این زمینه آزادی عمل داشته باشند.
 
با این وجود افزود که اگرچه نگرانی شرکتهای بزرگ را که خواستار محافظت از سرمایه گذاری‌ها و فروششان در امریکا هستند درک می‌کند، اما اتحادیه اروپا باید در کنار شرکتهای کوچک و متوسطی که مایل به همکاری‌های تجاری با ایران هستند باقی بماند. یوحا سیپیلا، نخست وزیر فنلاند گفت: «ما می‌خواهیم که ایران را در این توافق هسته‌ای نگه داریم. این مهمترین دیدگاه مشترک ما بود و در این زمینه اتفاق نظر وجود داشت. ما همچنین می‌خواهیم که از آن دسته از شرکتهایمان که با ایران کار می‌کنند، محافظت کنیم.»