کد خبر: ۴۱۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ 19 May 2018

انتقال آب؛ آخرین راه

وزارت نیرو به سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده است قصد دارد برای تامین آب مورد نیاز سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی در دریای عمان آب شیرین‌کن نصب کند. گزارش‌های ارائه شده به سازمان حفاظت محیط‌زیست و مطالعات ارزیابی زیست‌محیطی نیز متعلق به سه استان یاد شده است. اگرچه خبرهایی درباره انتقال آب به 17 استان منتشر شده اما وزارت نیرو هنوز درباره انتقال آب به 17 استان، اطلاعی به محیط‌زیست نداده و مشخص نیست در آینده چه برنامه‌ای دارد.

در حال حاضر وزارت نیرو بخش اعظم مطالعات انتقال آب به سه‌استان یاد شده را انجام داده اما هنوز این مطالعات به مرحله نهایی نرسیده است.
 
سازمان حفاظت محیط‌زیست نیزتا برنامه ارزیابی زیست‌محیطی را تائید نکند، اجازه انتقال آب را نخواهد داد.
 
در خصوص شرایط کنونی نیز می‌توان گفت فعلا برنامه‌ای که وزارت نیرو اجرا می‌کند مناسب است و باید دید در آینده پروژه‌ها چگونه پیش خواهد رفت.
 
البته پروژه انتقال آب دریای عمان فقط محدود به مطالعات زیست‌محیطی نمی‌شود. این پروژه بخش‌های دیگری هم دارد که شامل مطالعه ارزیابی اقتصادی، اجتماعی و ارزیابی‌های دیگر مثل ارزیابی ریسک می‌شود. همه این مطالعات باید انجام و نتایج آن ارائه شود تا در نهایت نتیجه‌گیری و تصمیم‌گیری درباره چنین پروژه‌ای به سرانجام برسد.
 
براساس آنچه وزارت نیرو اعلام کرده است، حجم آب انتقالی برای برنامه چهارساله ارسالی از سوی این وزارتخانه به منظور تامین نیازهای دو استان شرقی و یک استان جنوبی حدود 200 میلیون متر مکعب است، اما این مساله صد درصد نیست؛ زیرا مطالعات هنوز نهایی نشده است.
 
سازمان حفاظت محیط‌زیست انتقال آب را آخرین گزینه می‌داند اما باید دقت کرد هر دریایی شرایط خاص خود را دارد. به همین علت سازمان حفاظت محیط‌زیست با انتقال آب دریای خزر و خلیج فارس مخالفت کرد. چرا که در دریای خزر محدودیت انتقال آب وجود دارد و در خلیج‌فارس نیز به دلیل نیمه بسته بودن و عمق کم آب، انتقال آب به نفع اکوسیستم منطقه نیست.
 
این درحالی است که چاره دیگری برای تامین منابع آب مورد نیاز استان‌های کم آب وجود ندارد؛ به همین دلیل باید به دنبال گزینه‌ای بود که دست‌کم آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد کند.
 
هنوز مطالعات درباره انتقال آب دریای عمان کامل نیست، اما دریای عمان بخصوص شمال شرقی آن شرایط متفاوتی دارد. این پهنه آبی به دلیل اتصال به آب‌های آزاد و عمق زیاد، طبیعتا در مقابل تبعات زیست‌محیطی نصب آب شیرین‌کن کمتر به خطر می‌افتد. این درحالی است که وزارت نیرو باید برای نصب آب شیرین‌کن در عمان نیز شرایط خاصی را رعایت کند برای نمونه وزارت نیرو باید مطالعات لازم را روی فاکتورهایی که سبب افزایش استانداردهای پروژه می‌شود انجام دهد تا کار به بهترین شکل و با کمترین آسیب به سرانجام برسد. آنها باید وضعیت بازگشت آب، سیستم آب شیرین‌کن ها، وضعیت پساب، مسیر انتقال، نوع لوله‌ها، حجم آب انتقالی و غیره را بدرستی بررسی و با انجام مطالعات این اطمینان را ایجاد کنند که پروژه انتقال آب با کمترین ریسک به مرحله اجرا می‌رسد.
 
پروین فرشچی
 
معاون محیط دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست


منبع: جام جم
برچسب ها: انتقال آب