کد خبر: ۴۱۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ 20 May 2018

آغاز مرمت بافت تاریخی کرمان

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از آغاز مرمت بافت تاریخی شهر کرمان با اعتباری بالغ بر 17 میلیارد ریال در هفته میراث فرهنگی خبر داد.
غلامرضا فرخی روز شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با اشاره به آغاز  هفته میراث فرهنگی، اظهار کرد: استان کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور دارای آثار تاریخی و محوطه های باستانی فراوانی است که متاسفانه برای حفظ و صیانت از این اماکن و ایجاد زیرساختهای گردشگری با کمبود اعتبارات مواجه هستیم.  
 
وی با بیان اینکه در 2 سال اخیر بیش از 210 اقامتگاه بوم گردی در استان کرمان راه اندازی شده است، افزود: با راه اندازی این اقامتگاه ها به دنبال ایجاد اشتغال پایدار هستیم که خوشبختانه تاکنون  در این زمینه موفق بوده ایم  و کسب رتبه برتری در سطح کشور دلیلی بر این ادعا است.  
 
فرخی به ثبت سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم اشاره و تصریح کرد: این اتفاق مهم در حوزه صنایع دستی، تحولی عظیم در تولید گلیم و صادرات آن به کشورهای دیگر  رقم زد.  
 
وی از احیاء برخی از رشته های منسوخ شده صنایع دستی در استان کرمان خبر داد و گفت: امیدواریم با احیای این رشته ها بحث اشتغالزایی در حوزه صنایع دستی نیز ارتقاء یابد.  
 
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان نیز گفت: حفظ و احیاء بناهای تاریخی مهمترین ماموریت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان محسوب می شود.  
 
حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی در دیدار با سرپرست و معاونان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان به سه ماموریت مهم این اداره کل اشاره کرد و افزود: مهم ترین این ماموریتها صرف هزینه در جهت حفظ و نگهداری از بناهای تاریخی می باشد که اجتناب ناپذیر است. 

وی از میراث فرهنگی به عنوان هویت و شناسنامه یک ملت نام برد و اظهار کرد: کشور ایران و به دنبال آن استان کرمان دارای بناهای تاریخی فراوانی هستند  که باید حفظ و به بهترین شکل ممکن به آیندگان سپرده شوند.  
 
علیدادی سلیمانی از حوزه  های صنایع دستی و گردشگری به عنوان حوزه های درآمد زا و اشتغالزای کشور یاد کرد و گفت: باید سایر حوزه های مرتبط با میراث فرهنگی را با کسب درآمد از این بخشها،  تقویت و احیاء کرد.  
 
وی با بیان اینکه تاریخ به دو بخش معاصر و گذشته تقسیم می شود، افزود: آثار متعلق به دوره های قبل باید توسط میراث فرهنگی و همکاری دستگاههای مرتبط مرمت و بازسازی شوند تا بتوانیم به خوبی واقعیت های استان کرمان را به همگان بشناسانیم.  
 
امام جمعه کرمان در ادامه به بناهای ساخته شده در دوره معاصر اشاره کرد و گفت: متاسفانه با علم و تکنولوژی امروز شیوه فضاسازی، شهرسازی و طراحی کوچه ها و خیابانها قابل دفاع نیست و باید در این خصوص فعالیت های جدی تری صورت گیرد.
 
وی خواهان همکاری بیشتر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان جهت مرمت و بازسازی اماکن مذهبی و تاریخی از جمله مسجد امام(ره) و جامع کرمان شد و خاطرنشان کرد: این آمادگی را داریم که برای حفظ بناهای مذهبی وارد صحنه شویم تا این مساجد بیش از گذشته مورد توجه گردشگران قرار گیرند.
منبع: ایسنا