کد خبر: ۴۱۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ 20 May 2018

ساماندهی «امامزاده عبدالله» این‌بار با توافق میراث فرهنگی

با تکمیل طرح ساماندهی و یکپارچه سازی قبور «امامزاده عبدالله» در سمت چپ ورودی؛ به نظر می‌رسد این بار نوبت به سمت راست قبور قرار گرفته در حیاط امامزاده رسیده است؛ البته میراث فرهنگی هم می‌گوید برای انجام این کار با اوقاف، توافق نامه امضا کرده است.
چهار ماه از آغاز به کارِ طرحِ «ساماندهی و هم‌سطح کردن قبرهای امامزاده عبدالله» توسط اوقاف در این امامزاده می‌گذرد؛ طرحی که هرچند با اعتراض‌ها و نامه‌نگاری‌های میراث فرهنگی و صاحبان قبور در سمت چپ «امامزاده عبدالله» مواجه شد، اما آن قدر به چشم متولیان امامزاده بی‌اهمیت بود که برای آغازش هم استعلامی از میراث فرهنگی نگرفتند و بعد از بازدید هر گروه از مسئولان شهری و متولیان حرف‌هایی زدند و قول‌هایی دادند.
 
هر چند این حضورها، فقط حرف و قول و قرار از سوی متولیان اوقاف و مسئولان شهری و میراثی شهرری را به همراه داشت، اما می‌توان گفت بخشی از حرف‌ها در همان زمان ناگفته باقی ماندند و حتی در مقابل پرسش‌های خبرنگاران بی پاسخ ماندند. "آیا قرار است طرح ساماندهی و تخریب سنگ قبور به سمت راست امامزاده نیز سرایت کند یا خیر؟"
 
با انتشار تصاویر جدیدی در یکی دو روز گذشته از سمت راست امامزاده، به نظر می‌رسد از همان زمانِ طرح این پرسش‌ها، برنامه قطعی برای عملیاتی شدن این طرح وجود داشته است چون علاوه بر این‌که میراث فرهنگی به طور جِد اعلام می‌کرد تا زمانی‌که قراردادی بین مسئولان میراث فرهنگی و متولیان امامزاده امضا نشود (که چه طور باید کار کنند و چه ضوابطی را در نظر بگیرند) و از سوی دیگر با توجه به پاسخ متولیان اوقافی به خبرنگاران مبنی بر این‌که قرار نیست این طرح توسعه حتی به یک متر آن‌طرف‌تر از سمت چپ برسد، به نظر می‌رسد که این طرح با برنامه‌ریزی بلند مدت در امامزاده عبدالله آغاز و در حال اجرا است.
 
در طول چند هفته‌ی گذشته تصاویر و حرف‌های زیادی از آغاز به کار طرح ساماندهی و هم‌سطح‌سازی قبور امامزاده در سمت راست منتشر شدند، اما می‌توان گفت این بار میراث‌ فرهنگی نسبت به آن هیچ عکس‌العملی نداشت.
 
تا این‌که بعد از بازدید سید احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران از این امامزاده در روز جمعه ۲۸ اردیبهشت او بار دیگر نسبت به ادامه‌دار بودن این طرح در بخش‌های دیگر امامزاده عبدالله هشدار داد.
 
دلاور بزرگ‌نیا، مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران اما در این زمینه توضیح می‌دهد: براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین معاونت میراث فرهنگی استان و اداره میراث فرهنگی شهرری و متولیان اوقاف امضا شده است، قرار شد ۱۱ سنگ قدیمی در این بخش از امامزاده از کف جمع‌آوری شود و بعد ازانجام طرح ساماندهی قبور در این منطقه، سنگ‌های قدیمی سرجای خود بمانند.
 
وی ادامه می‌دهد: براساس ان تفاهم‌نامه میراث فرهنگی نظارت خود را در این پروژه خواهد داشت تا متولیان امامزاده به تعهدات خود در این زمینه به طور کامل عمل کنند، چون از همان ابتدای طرح آن‌ها قصد اجرائی کردن پروژه را در دو سمت راست و چپ امامزاده داشتند.
 
امیرمصیب رحیم‌زاده، مدیر اداره میراث فرهنگی شهرری نیز در این زمینه می‌گوید: برای اجرائی کردن بخش دوم طرح کارشناسان میراث فرهنگی اقدام به شناسایی سنگ قبرهای قدیمی در این محوطه کردند که فقط ۱۱ سنگ قبر شناسایی شد، در نتیجه با جمع‌اوری آن‌ها و قرارگرفتن‌شان در انبار، باید در حین اجرای پروژه، سنگ‌قبرها را در نقاط مشخص خود قرار دهند.
 
او نشست زمین دربرخی بخش‌های امامزاده را علت موافقت میراث‌فرهنگی با طرح ساماندهی قبور می‌داند و ادامه می‌دهد: براساس تعهد دو طرفه قرار است این طرح فقط دو طرف ورودی امامزاده را شامل شود و حتی به قبور "عمادالکتاب" و دیگر قبرهای قرار گرفته در پشت محوطه نمی‌رسد.
 
وی تاکید می‌کند: قرار است هر گونه فعالیت در امامزاده عبدالله از این به بعد با هماهنگی میراث فرهنگی باشد.
منبع: ایسنا