کد خبر: ۴۱۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ 20 May 2018

از احتمال خاموشی گسترده در تابستان 97 تا وعده استفاده از انرژی‌ پاک در ادارات خوزستان

هرچند مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان از احتمال خاموشی گسترده برق در تابستان 97 خبر می‌دهد اما هنوز ادارات خوزستان نتوانسته‌اند مصوبه هیئت وزیران مبنی بر تأمین 20 درصد از برق مصرفی خود از انرژی‌‌های پاک را اجرا کنند.
گرمای طاقت‌فرسا از ویژگی‌های تابستان‌های خوزستان است به‌طوری که در تیرماه سال 96 تعداد روزهای با دمای بیش از 49 درجه در خوزستان رشد 157 درصدی را تجربه کرد.
 
مدیرکل هواشناسی خوزستان در این باره با بیان اینکه بیشترین دمای ثبت شده در 10 سال اخیر مربوط به ایستگاه اهواز با 53.7 درجه و در سال 96 بوده است، می‌گوید: تعداد روزها با دمای 49 و بالاتر در سال 96 نسبت به سال 95 در شادگان 350 ، دزفول 180 و امیدیه 100 درصد رشد داشته است.
 
همین افزایش بی سابقه دمای هوا سبب شد که هیئت دولت در سال 95 همه دستگاه‌های دولتی در استان های گرمسیر را موظف به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر کند. بـر اسـاس تصویـب نامـه هیئت وزیـران در جلســه مــورخ 25 شهریور 95، با اســتناد به اصــل 138 قانون اساســی جمهــوری اســلامی ایــران مقــرر شد وزارتخانــه هــا ،موسسـات و شـرکت هـای دولتـی و نهادهـای عمومـی غیـر دولتـی ،بانـک هـا ، شـهرداری هـا و… براسـاس فهرسـتی کـه وزارت نیـرو تعییـن و اعـلام کرده اســت موظف هستند طــی دو ســال حداقــل ۲۰ درصــد از بــرق مصرفــی سـاختمان هـای خـود را از انـرژی هـای تجدیـد پذیـر  تامیـن کنند.
 
کاهش آلایندگی ‌های زیست محیطی، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و امکان صادرات بیشتر، کمک به کاهش پیک روز شبکه برق، کاهش تلفات انرژی در سطوح انتقال و توزیع و کمک به تنوع بخشی به منابع انرژی با هدف توسعه پایدار و پدافند غیرعامل از جمله اهداف اجرای این طرح هستند.
 
کاهش قابل توجه در هزینه برقی مصرفی، جلوگیری از افزایش ۳ برابری هزینه های برق مصرفی و اعمال جرایم مربوطه و عمل به ابلاغیه برنامه اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال سال ۹۶ از جمله مزایای نصب نیروگاه خورشیدی در ادارات و دستگاه‌های دولتی است.
 
احتمال خاموشی گسترده در تابستان 97
 
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان  می‌گوید: سال 97 به دلیل کاهش نزولات جوی از سخت‌ترین سال‌های صنعت برق خواهد بود و احتمال خاموشی‌های گسترده در این سال وجود دارد.
 
محمود دشت‌بزرگ با اشاره به کاهش بارندگی‌ها و تاثیر آن بر نیروگاه‌های برق‌آبی می‌افزاید: بحث دیگری که باید از امروز برای آن برنامه داشته باشیم تابستان سال 97 است؛ چرا که با کاهش شدید و بی سابقه نزولات جوی احتمال آن می‌رود که بعضی از واحدهای تولیدی سدها به دلیل ذخیره پایین آب، از مدار تولید خارج شوند.
 
وی تأکید می‌کند: اگر چنین شرایطی رقم بخورد با خاموشی‌های گسترده ای رو به رو خواهیم شد. خصوصا در استانی مانند خوزستان که درصد قابل توجهی از انرژی الکتریکی تولید شده محصول نیروگاه‌های برق‌آبی است.
 
حرکت در مسیر استفاده از انرژی‌ پاک در ادارات دولتی
 
معاون عمرانی استاندار خوزستان با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی در خوزستان در این مسیر گام برداشته‌اند، می‌گوید: البته همه ادارات در این مسیر حرکت نکرده‌اند اما برنامه‌ریزی‌ها انجام شده و اعتباراتی نیز برای این کار در نظر گرفته شده است.
 
فرامند هاشمی زاده عنوان می‌کند: هدف گذاری دستگاه‌های دولتی این بوده که وابستگی خود به شبکه برق را به حداقل برسانند. در روزهای گذشته سمیناری هم در این باره برگزار شد و جنبه توجیهی و تشویقی در این زمینه داشت تا همه دستگاه‌ها با نصب پنل و استفاده از انرژی‌های بازیافت در تأمین برق از خورشید گام بردارند.
 
وی بیان می‌کند: در استانداری خوزستان در پارکینگ جدید 2 مسیر از پارکینگ را برای نصب پنل‌های خورشیدی در نظر گرفته‌ایم و در حال نصب پنل‌ها هستیم.
 
معاون عمرانی استاندار خوزستان در پاسخ به این پرسش که چند درصد دستگاه‌های دولتی فعال در استان در این زمینه گام برداشته‌‍اند، می‌افزاید: جزئیات این آمار را باید شرکت‌های توزیع نیروی برق اعلام کنند البته آمار قابل توجهی در این حوزه از نظر تأمین انرژی نداریم اما خوشبختانه همه در این مسیر در حال حرکت هستند.
 
هرچند پس از روی کارآمدن دولت روحانی در سال 92 دولت به دنبال این بود که مردم را برای استفاده از انرژی‌های پاک و نصب نیروگاه‌های خورشیدی بر پشت بام ترغیب کند اما بهتر بود که خود دولت در ساختمان‌های دولتی پیشگام این اقدام باشد تا مردم از خود دولتی‌ها الگو بگیرند.
 
در روزگاری که مدیران ارشد دولت در خوزستان احتمال قطعی برق گسترده در تابستان 97 را می‌دهند، بهتر نبود که با نصب پنل‌های خورشیدی در ساختمان ادارات خود قدمی کوچک در کاهش بار شبکه برق خوزستان داشته باشند؟
منبع: فارس