کد خبر: ۴۱۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ 20 May 2018

زمزمه‌های رونق خرید بازار مسکن به گوش می‌رسد

رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با تاکید بر اینکه زمزمه هایی مبنی بر رونق بازار مسکن به گوش می رسد، گفت: در شرایط فعلی یک اصفهانی می تواند بنا بر سلیقه و تقاضای خود با هزینه کردن ۳۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان، خانه خرید کند.
به گزارش سازه نیوز، رسول جهانگیری در خصوص شرایط بازار مسکن، اظهار کرد: زمزمه هایی در بحث رونق بازار مسکن شنیده شده و با توجه به اینکه بسیاری از مسائل اقتصادی شهر به این بازار گره خورده، می توان به آینده امیدوار بود، اما این موضوع هنوز قطعی نشده است.

وی با بیان اینکه بنا بر اعلام مشاوران املاک مخاطبان خرید مسکن در اصفهان افزایش یافته اند، افزود: براین اساس مردم طی یک ماه گذشته برای پرسوجو کردن قیمت ها و خرید مسکن در بازار رغبت بیشتری از خود نشان داده اند که این اتفاق نشانه ای از بارقه هایی امید در این بازار است.

میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در اصفهان بین 3 تا 6 میلیون است

رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا افزایش نرخ ارز، دلیلی بر افزایش تمایل مردم به خرید مسکن شده است، تصریح کرد: دلیل این امر افزایش نرخ تسهیلات ویژه و وام مسکن است که موجب تشویق مردم به خرید مسکن شده است.

وی هم چنین در خصوص اینکه هم اکنون بالاترین و پایین ترین قیمت هر متر مربع ساختمان در اصفهان چقدر است، گفت: قیمت ها بسته به اینکه در کدام منطقه خرید می شود، متفاوت است، با این وجود میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در شهرستان اصفهان بین 3 تا 6 میلیون تومان است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه قدرت خرید مردم اصلا قابل قیاس با افزایش بی رویه قیمت مسکن طی سال اخیر نیست، اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش خانه های خالی در اصفهان و کشور، کاهش قدرت خرید مردم است از سوی دیگر خانه های ساخته شده متناسب با سلیقه و ذایقه مردم اصفهان نیست.

اصفهان نیاز به خانه های 50 و 60 متری دارد

وی توضیح داد: پیش از این خانواده حدود هفت یا هشت نفر بودند که امروز تعداد آنها به سه یا چهار نفر کاهش یافته است، با این وجود در اصفهان خانه های 50 یا 60 متری برای خانواده های کوچک وجود ندارد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با بیان اینکه در صورت کمک دولت در قالب تسهیلات مسکن می توان به خرید مردم امیدوار شد، تصریح کرد: وام های مسکن باید به دست متقاضیان اصلی خود از جمله سازنده و انبوه ساز، شهرداری ها و همچنین خریداران برسد تا این تسهیلات عاملی بر افزایش نرخ تورم نشود.

وی افزود: در شرایط فعلی یک اصفهانی می تواند بنا بر سلیقه و تقاضای خود با هزینه کردن 300 تا 250 میلیون تومان، خانه خرید کند، هم چنین با کمتر از 200 میلیون تومان می توان در مناطق حاشیه ای شهر همچون رباط سوم، همت آباد و ... صاحب خانه شد.

پیک سه ماهه رهن و اجاره موجب افزایش قیمت ها می‌شود

جهانگیری در ادامه در خصوص بازار نابسامان رهن و اجاره مسکن، اظهار کرد: پیک رهن و اجاره از خرداد تا پایان شهریور ماه است و این به عنوان بزرگترین عیب موجب افزایش قیمت ها به دلیل بالارفتن تقاضای مردم می شود.

وی گفت: متاسفانه تمام متقاضیان رهن و اجاره مسکن به دلیل مسائل فرهنگی و اجتماعی، قراردادهای خود را به گونه ای تنظیم کرده اند که در این سه ماه نسبت به جابجایی اقدام کنند و این بزرگترین ایراد بازار رهن و اجاره است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با تاکید بر اینکه قراردادهای رهن و اجاره باید در طول سال تقسیم شود، تصریح کرد: یکی از عوامل افزایش قیمت اجاره و رهن تمرکز مردم در این سه ماه تابستان است.

وی با بیان اینکه با کاهش بهره و سود بانکی بیشتر قراردادهای مسکن به سمت اجاره گرایش پیدا می کند، اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر بحث اجاره مسکن رونق دارد، با این وجود در اصفهان بازار آشفته ای در بخش رهن و اجاره نداریم و قیمت ها تقریبا ثابت و براساس تورم جامعه تعیین می شود.

برابری عرضه و تقاضای خانه های رهن و اجاره در اصفهان

جهانگیری تاکید کرد: رکود بازار خرید و فروش مسکن موجب ایجاد ثبات در بازار رهن اجاره شده است و مطابق سنوات گذشته اصفهان شاهد افزایش بی رویه های هزینه های رهن و اجاره نخواهد شد.

وی افزود: پیش از این نیز افراد بسیاری به بهانه کسب سود اقدام به ساخت و ساز مسکن کردند، اما به دلیل رکود حاکم بر بازار، موفق به فروش واحدهای خود نشدند و با توجه به اینکه اکنون سررسید قسط وام و بدهی شان است، آنها نیز وارد بازار رهن و اجاره شده اند، بنابراین در حال حاضر عرضه خانه های رهن و اجاره پاسخگوی تقاضای بازار است.


منبع: ایسنا