کد خبر: ۴۱۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ 20 May 2018

کاهش ارتفاع ساختمان متناسب با پهنه باغ، جایگزین طرح برج-باغ

قائم‌مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در تشریح طرح جایگزین مصوبه برج باغ‌ها از کاهش ارتفاع ساختمان متناسب با پهنه‌ای که باغ در آن قرار گرفته است، خبر داد.
به گزارش سازه نیوز، تورج فرهادی با اشاره به جزئیات طرح جایگزین مصوبه «برج باغ‌ها» اظهار کرد: در طرح پیشنهادی شهرداری تهران که به‌زودی به شورا ارائه می‌شود، سطح اشغال باغ برای احداث بنا مانند گذشته 30 درصد است؛ اما این بار ایجاد رمپ، لوپ و همه دسترسی‌ها در همین مساحت دیده شده است. ضمن اینکه ساخت کنسول ممنوع است و ارتفاع ساختمان نیز بر‌اساس پهنه‌ای که باغ در آن قرار دارد، تعریف می‌شود.

مصوبه برج باغ‌ها سال 1382 از سوی شورای دوم شهر تهران به تصویب رسید. در آن دوره برخی از اعضای شورا با این باور که ساخت بنا در باغ و ایجاد ارزش افزوده، در نهایت مالک را به حفظ باغ ترغیب می‌کند، اختیارات بسیاری را برای اجرای مصوبه در اختیار شهرداری تهران قرار دادند.

این در حالی است که گودبرداری در باغ، تردد پی‌در‌پی ماشین‌آلات سنگین و استفاده از سیمان و بتون به بافت ارگانیک باغات ضربه زد و تخلفات مدیران تصمیم‌گیر و مالکان برای افزایش سطح اشغال در عمل برخی از باغات را از نقشه تهران حذف کرد. اگرچه تاکنون آمار دقیقی درباره تعداد مجوز ساخت‌وساز در باغات تهران اعلام نشده است، به گفته محمد حقانی، عضو پیشین شورای شهر تهران، تاکنون چهار هزار هکتار از باغات پایتخت به دلیل اجرای مصوبه برج باغ‌ها از بین رفته‌اند. همین امر موجب شد تا شورای پنجم شهر تهران از همان روزهای ابتدایی فعالیت به فکر حفظ حدود شش هزار باغ باقی‌مانده باشد و بازنگری مصوبه را در دستور کار قرار دهد. در نهایت نیز مصوبه برج باغ‌ها در 22 اسفند سال 96 با رأی اکثریت اعضا لغو شد.

پس از لغو مصوبه برج باغ‌ها، شهرداری تهران موظف شد تا در بازه زمانی دو‌ماهه طرح جایگزین را ارائه دهد و آن‌طور که مدیر کل شهرسازی و طرح‌های شهرسازی شهرداری تهران پیش‌تر اعلام کرد، طرح جایگزین تا پایان اردیبهشت به شورا ارائه می‌شود. طرحی که در صورت طی‌کردن مراحل قانونی در شورای شهر و فرمانداری به‌عنوان مصوبه جدید برج باغ‌های تهران اجرائی می‌شود. دراین‌باره، قائم‌مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه مصوبه برج باغ‌ها در دوره‌ای با هدف حفظ باغات در دستور کار قرار گرفته بود، گفت: آنچه در عمل اتفاق افتاد، با توقعات اعضای شورای شهر کاملا منافات داشت؛ چرا‌که با اجرای مصوبه قسمت اعظمی از باغ‌ها از بین رفتند و هرچه جلوتر رفتیم، تخلفات بیشتر خودنمایی کردند.

فرهادی ادامه داد: متأسفانه مصوبه برج باغ‌ها با تمام ایرادات به همراه یک‌سری ضوابط وارد طرح تفصیلی شد، ضمن اینکه در آنجا حتی طبقه تشویقی هم برای ساخت‌وساز در باغات در نظر گرفته شد.
به گفته او یکی از تخلفات رایج در اجرای مصوبه برج باغ‌ها این بود که سطح اشغال زیرزمین‌های منفی یک به پایین می‌توانست صددرصد باشد؛ اما برخی از مدیران این موضوع را در طبقه زیرزمین هم در نظر می‌گرفتند و مالک نیز با چمن‌کاری سعی می‌کرد این تخلف آشکار را بپوشاند؛ اگرچه در عمل با همین اقدام بخشی از بافت گیاهی باغ آسیب می‌دید.

قائم‌مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران یکی دیگر از تخلفات را در پهنه خیابان ولیعصر (عج) دانست و گفت: از ابتدا اعلام شد بناهایی که در نبش خیابان ولیعصر ساخته می‌شوند، باید سه‌ متر بیشتر از حد قانونی عقب‌نشینی کنند تا ریشه درختان قدیمی در گودبرداری آسیب نبیند که این مورد هم رعایت نشد.

فرهادی با تأکید بر اینکه روند رو به رشد تخلفات در لوای مصوبه برج باغ‌ها در نهایت منجر به لغو آن شد، عنوان کرد: در طرح پیشنهادی شورای شهر که به‌زودی به شورا ارائه می‌شود، قرار شد سطح اشغال ساختمان مانند قبل 30 درصد باشد، با این تفاوت که مالک موظف است تمام دسترسی‌ها اعم از رمپ و لوپ را در این مساحت در نظر بگیرد.

او با اشاره به اینکه ساخت کنسول در طرح پیشنهادی حذف شده است، گفت: درباره ارتفاع نیز در گذشته اجازه ساخت 9 طبقه به برج باغ‌ها داده می‌شد، مجوز دو طبقه نیز بر‌اساس مساحت صادر می‌شد؛ اما در طرح جدید ارتفاع برج تنها براساس پهنه تعریف می‌شود. به طور مثال اگر باغ در پهنه R122 قرار دارد و ارتفاع ساختمان در آن پهنه پنج طبقه است، ساختمانی که بر‌اساس مصوبه برج باغ‌ها مجوز دریافت کرده است، هم از همین قانون تبعیت می‌کند.