کد خبر: ۴۱۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ 20 May 2018

سیستم پس‌انداز جایگرین نظام یارانه در بافت فرسوده شود

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه استفاده ناچیز برخی استان‌ها از تسهیلات بانک مسکن نشان از عدم درگیری کامل بدنه بانک‌ها با این حوزه در سطح کشور دارد گفت: به تصور من حضور مدیران بانکی در تمامی جلسات ستاد‌های بازآفرینی در استان‌ها امری ضروری برای رفع این مشکل است چرا که این اقدام باعث آشنایی بیشتر و آگاهی مدیران از جزئیات طرح بازآفرینی شده و همچنین آن‌ها را قادر می‌سازد تا بتوانند دیگران را برای مشارکت در این فرآیند توجیه کنند.
به گزارش سازه نیوز، چهل و دومین جلسه از ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی، ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن و سایر اعضای ستاد ملی بازآفرینی با دستور کار بررسی گزارش اقدامات انجام شده از سوی بانک مسکن در زمینه تعاونی‌ها و تسهیلات ساخت مسکن در مناطق ناکارآمد برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی در این جلسه با تأکید بر اینکه استفاده ناچیز برخی استان‌ها از تسهیلات بانک مسکن نشان از عدم درگیری کامل بدنه بانک‌ها با این حوزه در سطح کشور دارد گفت: به تصور من حضور مدیران بانکی در تمامی جلسات ستاد‌های بازآفرینی در استان‌ها امری ضروری برای رفع این مشکل است چرا که این اقدام باعث آشنایی بیشتر و آگاهی مدیران از جزئیات طرح بازآفرینی شده و همچنین آن‌ها را قادر می‌سازد تا بتوانند دیگران را برای مشارکت در این فرآیند توجیه کنند.

آخوندی عدم حضور مدیران بانکی در این جلسات را باعث عدم تقارن اطلاعات بین ستاد و بانک دانست و گفت: مدیران باید با حضور در جلسات مذکور راهکارهای مناسبی را در چارچوب قوانین و موضوعات مطرح شده جهت بهتر شدن هرچه بیشتر شرایط ارائه دهند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه حضور صدا و سیمای محلی در این بخش را امری بسیار تأثیرگذار و مفید اعلام کرد و افزود: به اعتقاد من درحال حاضر اطلاع‌رسانی در حوزه ارائه تسهیلات در بافت‌های هدف ناقص بوده که از این سازمان درخواست داریم جهت کمک به شرایط بافت فرسوده کشور، به این حوزه ورود پیدا کند.

وی درخصوص مشکلات موجود در بخش صدور اسناد ملکی در بافت‌های حاشیه‌ای بیان کرد: قطعا تا پیش از صدور اسناد ملکی بانک نمیتواند کاری انجام دهد به همین دلیل این مسئله باید مورد پیگیری جدی قرار گیرد.

این مقام مسئول همچنین ادامه داد: به اعتقاد من سیاست استفاده از منابع دلتی در تأمین نیمی از سود تسهیلات در محلات هدف با توجه به تنگای مالی دولت در زمان کنونی تصمیمی اشتباه بوده که باید قطع و سیستم پس‌انداز جای آن را بگیرد چرا که در صورت تداوم این روند تنها بدنامی آن برای دولت برجای می‌ماند.

به گفته آخوندی در سیستم پس‌انداز یارانه مستقیم وجود نداشته و افراد براساس حقوقی که کسب کرده‌اند مجاز به دریافت تسهیلات هستند.

وی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنم تا در این جلسه، نامه‌ای با هدف بررسی بیشتر مسئله به رئیس‌جمهور، معاون اقتصادی و همچنین مشاور رئیس جمهور در حوزه بافت‌های فرسوده نگاشته و ارسال شود تا در نهایت مردم و متقاضیان از سردرگمی در این حوزه خارج شوند.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگر سخنان خود مجددا تأکید کرد: سیاست و پیشنهاد من در این بخش آن است که سیستم یارانه کنار گذاشته و سیستم پس‌انداز جای آن را بگیرد زیرا در این صورت نه تنها میزان تسهیلات افزایش پیدا می‌کند بلکه دارای تعهداتی روشن بوده و برای اجرا فشاری به شهرداری نیز وارد نمی‌کند.

تعاونی‌های مسکن، عملیات ساخت را به سازندگان حرفه‌ای بسپارند

عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین در مورد مشکلات تعاونی‌های مسکن در کشور بیان کرد: تعاونی‌های مسکن در کشورهای اروپایی که ما نیز از مدل اجرایی در آلمان در کشورمان تبعیت می‌کنیم به دلیل عدم برخورداری از تخصص و دانش کافی در زمینه فنی و مهندسی، به هیچ وجه درگیر ساخت و تولید مسکن نبوده و تنها مبالغ را برای سفارش ساخت جمع آوری می‌کنند، این درحالی است که در ایران تمامی تعاونی‌ها خود اقدام به تولید مسکن کرده و مشکلات بیشماری را پدید می‌اورند.

آخوندی در پایان با تأکید براینکه باید تعریف مشخصی برای تعاونی تأمین مسکن در کشور به وجود آید گفت: این تعاونی‌ها باید به ساماندهی امر تولید پرداخته و ساخت را به متخصصان بسپارند، امری که قطعا از این پس باید مورد توجه جدی قرار گیرد.