کد خبر: ۴۱۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ 20 May 2018

اختصاص ۳۵۰ میلیارد ریال برای طرح بازآفرینی در کردستان

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری وزارت راه و شهرسازی گفت: در طرح ملی بازآفرینی شهری کشور، هر محله به صورت میانگین با ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار بازآفرینی و ساماندهی می‌شود.
به گزارش سازه نیوز، هوشنگ عشایری روز پنجشنبه در ستاد بازآفرینی شهری کردستان با بیان اینکه اجرای طرح بازآفرینی شهری از سه ماه پیش با دستور رئیس‌جمهوری آغاز شد، گفت: برای اجرای این طرح به صورت میانگین در هر محله حدود 900 میلیارد ریال هزینه می‌شود.

وی افزود: حدود 40 درصد از این میزان اعتبار توسط بخش خصوص، 29 درصد شهرداری‌ها و 31 درصد توسط دولت تأمین می‌شود که وزارت راه و شهرسازی ابزارهای موردنیاز طرح را تدوین و تبیین کرده و هفته آینده در جلسه هیئت دولت برای تحقق‌پذیری بررسی می‌شود.

عشایری تأکید کرد: طبق برنامه ابلاغی طرح ملی بازآفرینی شهری، سالانه باید برای ساماندهی 270 محله اقدام شود که باید تا پایان برنامه پنج‌ساله ششم این طرح در یک هزار و 334 محله اجرا شده باشد و امسال برای 245 طرح اقدام شده است.

وی با بیان اینکه طرح بازآفرینی شهری با رویکرد محله محوری اجرا می‌شود، یادآور شد: برای تحقق این هدف تشکیل سازمان‌های اجتماعی به نام هر محله ضروری است تا خود مردم نیز در ساماندهی محله‌هایی که در آن ساکن هستند مشارکت و مداخله داشته باشند.

عشایری اضافه کرد: توان‌افزایی اقتصادی، اجتماعی و نهادی افراد ساکن در محله، تولید و بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن از اهداف اجرای طرح ملی بازآفرینی است و طرح‌ها در 9 بُعد تدوین شده که 6 تای آن غیر کالبدی و سه مورد نیز کالبدی است.

350 میلیارد ریال برای طرح بازآفرینی در کردستان تخصیص یافته است

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه برای اجرای طرح بازآفرینی شهری در کردستان 350 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است، افزود: این میزان شامل 220 میلیون ریال اعتبار نقدی و 130 میلیارد ریال نیز امکانات در اختیار دولت در محلات مورد هدف است.

عشایری یادآور شد: این میزان اعتبار در 6 شهر استان هزینه می‌شود و با توجه به روند هماهنگی که بین دستگاه‌های اجرایی وجود دارد موفقیت طرح‌ها در مدت زمان کمتر دور از انتظار نیست.

وی در خصوص تعین تکلیف اراضی قولنامه‌ای در نواحی منفصل شهری و مناطق حاشیه‌ای گفت: در این خصوص ستاد بازآفرینی شهری کردستان می‌تواند با رعایت قوانین تصمیماتی قابل‌اجرا بگیرد و راه و شهرسازی نیز از این تصمیم‌ها حمایت کند.

وی همچنین از تخصیص اعتبار موردنیاز اجرای طرح پیاده راه خیابان فردوسی شهر سنندج و تأمین قیر یارانه‌ای برای برخی شهرداری‌های استان کردستان خبر داد.

عشایری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای آغاز عملیات اجرای پنج طرح بازآفرینی شهری به کردستان سفر کرده بود.

این طرح‌ها شامل اجرای پیاده راه محله آغه زمان به طول 120 متر، بهسازی معابر فرجه به تعداد 15 کوچه و تقتقان، تکمیل کمربندی غربی (ورودی به ناحیه منفصل شهری حسن‌آباد به طول یک هزار و 350 متر) و خیابان ماموستا هیمن به طول یک هزار و 100 متر واقع در حسن‌آباد این شهر آغاز شد.

برای اجرای این طرح‌ها حدود 99 میلیارد 250 میلیون ریال اعتبار از محل منابع اجرای طرح بازآفرینی شهری هزینه می‌شود.

49 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل فاز سوم کمربندی آبیدر سنندج، 12 میلیارد و 500 میلیون ریال برای طرح احداث خیابان ماموستا هیمن، 14 میلیارد ریال برای طرح بهسازی 15 معبر محله تقتقان، یک میلیارد و 700 میلیون ریال برای بهسازی معابر فرجه و 18 میلیارد ریال برای ساماندهی پیاده راه محله آغه زمان در نظر گرفته شده است.

علاوه بر طرح‌هایی که امروز آغاز شد، 12 طرح دیگر نیز در قالب بازآفرینی بافت مناطق شهری در محله شهرهای سنندج، قروه، مریوان و سقز با 124 میلیارد و 105 میلیون ریال در حال اجرا است.

هم‌اکنون 30 درصد جمعیت شهری کشور شامل 19 میلیون نفر از 56 میلیون نفر جمعیت شهری در مناطق و محلاتی با بافت فرسوده، تاریخی و ناکارآمد زندگی می‌کنند و این میزان در استان کردستان حدود 50 درصد از جمعیت یک‌میلیون و 600 هزار نفری است.

نایسر، ننله، حسن‌آباد، تقتقان و فرجه در سنندج، شهرک امام خمینی (ره)، محله قلعه و محله تازه‌آباد در سقز و محله تفینی در مریوان از جمله مناطق استان است که در قالب طرح بازآفرینی شهری ساماندهی می‌شوند.

در استان کردستان می‌توان از سنندج و مریوان به عنوان 2 شهری که بیشترین میزان حاشیه‌نشینی را دارند، نام برد اگر چه در دیگر شهرهای استان هم این پدیده در حال افزایش است.