کد خبر: ۴۱۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۹ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ 20 May 2018
معاون عمرانی استانداری خوزستان مطرح کرد:

کمبود آب برای آبیاری نهال‌های کشت شده در کانون‌های ریزگرد خوزستان

معاون عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به بحران خشکسالی و کمبود آب در استان خوزستان گفت: برای آبیاری نهال‌های کشت شده در کانون‌های گرد و غبار، مشکل کمبود آب داریم.
فرامند هاشمی‌زاده  اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل خشکسالی‌ها، کمبود آب در تمام حوزه‌ها وجود دارد. مشکل آب کشاورزی هم‌اکنون در خوزستان مطرح است. حتی برای تامین آب شرب نیز مرتب در حال برنامه‌ریزی هستیم که بتوانیم از بحران کمبود آب گذر کنیم.

وی با بیان اینکه مشکل کمبود آب برای آبیاری نهال‌های کشت شده در عرصه‌های ریزگرد نیز وجود دارد، افزود: نمی‌توانیم بگوییم که این مشکل وجود ندارد اما در حال حاضر این بحران صد در صدی نیست. نهال‌های کشت شده در کانون های ریزگرد خوزستان و از جمله عرصه فوق بحرانی جنوب شرق اهواز آبیاری می‌شوند و میزان سبزینگی این نهال‌ها بالا است.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان ادامه داد: در سطح 20 هزار هکتار از عرصه فوق بحرانی جنوب شرق اهواز، نهال‌کاری شده که میزان سبزینگی این نهال‌ها نزدیک به 75 درصد است. ادامه عملیات نهال‌کاری در کانون‌های ریزگرد، تا رسیدن به سطح 35 هزار هکتار بعد از فصل گرم امسال پیش‌بینی شده است.

هاشمی‌زاده با اشاره به درخواست وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین و تخصیص 600 میلیون مترمکعب آب به منظور انجام عملیات مهار و مقابله با گرد و غبار در 350 هزار هکتار از کانون‌های ریزگرد خوزستان، گفت: با تخصیص این میزان آب موافقت شد. البته باید توجه داشت که این 600 میلیون مترمکعب آب برای کلیه کانون‌های خوزستان و جهت انجام عملیات‌های مختلفی مرطوب‌سازی، نهال‌کاری و ... پیش‌بینی شده، اما در حال حاضر مشکل این است که با کمبود آب مواجهیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر عملیات مالچ‌پاشی در سطح نزدیک به 10 هزار هکتار در کانون‌های ریزگرد اطراف حمیدیه و سوسنگرد در دست انجام است و سال گذشته نیز 12 هزار تا 500 هزار هکتار در عرصه‌های مختلف استان خوزستان مالچ‌پاشی شد و برنامه‌ریزی برای مالچ‌پاشی در سال جاری نیز به همین میزان است. 
منبع: ایسنا