کد خبر: ۴۱۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ 22 May 2018

شهر سوخته در خراسان

بخشی از بقایا و تعدادی از قبرهای شهر سوخته در موزه بزرگ خراسان واقع در کوهسنگی مشهد در معرض دید گردشگران قرار گرفته است.


بهاره مقدم، کارشناس موزه بزرگ خراسان اظهار کرد: شهر سوخته جزو اولین تمدن‌های جهان به‌شمار می‌رفته که البته منظور ما از تمدن شهرنشینی است و این یعنی آن‌ها جزو اولین مردمانی بودند که در کنار یکدیگر و در وسعت زیاد زندگی می‌کردند.

وی با بیان اینکه زنان شهر سوخته به لحاظ ظاهری به خودشان اهمیت زیادی می‌دادند، خاطرنشان کرد: اشرافی‌گری در آنان نمود دارد که این امر را می‌توان از قبورشان و ابزاری و زیورآلاتی که در قبر این زنان کشف شده است دریافت.

کارشناس موزه بزرگ خراسان با اشاره به زنی که در شهر سوخته از چشم مصنوعی استفاده می‌کرده است، گفت: این زن چشم خود را از دست داده بوده و برای اینکه زیبایی چشم‌اش حفظ شود از چشم مصنوعی استفاده کرده است.

وی ادامه داد: هوشمندانه بودن این اقدام در موادی است که استفاده شده است، آن‌ها از قیر، ورقه‌های طلا که خاصیت ضدالتهابی دارد و پی که چربی داشته استفاده کردند.

مقدم با تاکید بر اینکه زنان شهر سوخته به خود اهمیت زیادی می‌دادند گفت: این زنان در کنار مردان کار و فعالیت اجتماعی و حتی بازرگانی می‌کردند، استفاده از شانه معرق در انسان‌های پنج هزار سال قبل تاییدگر این امر است.

وی با اشاره به جمجمه یک نوجوان 14 ساله دیگر گفت: بر روی سر این فرد عمل جراحی انجام گرفته است زیرا جمجمه این پسر بعد از باز شدن جوش خورده است و پس از آن زنده مانده است.

کارشناس موزه بزرگ خراسان به ظرف سفالی که تصویر گوزن بر روی آن وجود دارد اشاره کرد و گفت: این شی‌ء اولین انیمیشن جهان است و با حرکت این ظرف، به سرعت گوزن روی آن به حرکت در می‌آید به‌گونه‌ای که حرکت قبلی شباهتی به حرکت بعدی آن ندارد.

وی بیان کرد: اغلب تدفین‌ها در شهر سوخته به شکل جنینی بوده است، یعنی پاها در قسمت شکم جمع می‌شدند، صورت مرده به سمت نور بوده یعنی روزها به سمت نور خورشید و شب‌ها به سمت نور ماه بوده است.

مقدم یادآور شد: خاک سیستان دارای املاح نمک است و آب و هوای آن نیز خشک است که این امر سبب شده بقایای شهر سوخته برای طولانی مدت باقی بمانند و اکنون نیز این بقایا با خاک سیستان در موزه خراسان قرار گرفتند.

وی درباره پوشش زنان و میانگین عمر مردمان شهر سوخته اظهار کرد: زنان آن‌ها مانند زنان هندی ساری می‌‌پوشیدند. همچنین متوسط عمر آن‌ها 30 تا 40 سال بوده است که باتوجه به اینکه آن‌ها کار زیاد انجام می‌دادند و زحمتکش بودند عمر مفیدی برای آن‌ها به‌شمار می‌رود.

منبع: ایسنا