کد خبر: ۴۱۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ 24 May 2018
معاون سازمان محیط زیست:

سیاست های نادرست توسعه ای محیط زیست را تخریب کرد

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مهمترین تهدیدات تنوع زیستی کشور، سیاست های نادرست ما در راستای توسعه بدون در نظر گرفتن توان اکولوژیک مناطق بود که منجر به نابودی جنگل ها، مراتع ، تالاب ها ، فرسایش خاک و منابع آبی شده است.


حمید ظهرابی روز سه شنبه در همایش روز جهانی تنوع زیستی افزود: از دهه 40 تاکنون صحبت از آمایش سرزمین می شود اما تاکنون اجرا نشده است؛ تا به امروز درخواست ها برای توسعه منجر به توسعه شده است یعنی سرمایه گذار پیشنهاد داده که فلان نقطه از کشور یک صنعت مثلا آب بر را ایجاد کند و چون ما برنامه نداشتیم موافقت کردیم.
وی ادامه داد: محصول این موافقت ها این شد که امروز با مشکلات زیادی در تمام زمینه های زیستی از جمله جنگل ها، تالاب ها، منابع آبی و گونه های گیاهی و جانوری مواجه هستیم.
ظهرابی گفت: هنوز نیز اشتباهات خود را دنبال می کنیم، به عنوان مثال همچنان دنبال توسعه در بخش کشاورزی هستیم در حالیکه بیشترین منابع آبی در این بخش مصرف می شود این در حالی است که مصرف این منابع پایدار و خردمندانه نیست اما با این حال همچنان به دنبال توسعه کشاورزی هستیم.
وی با اشاره به روز جهانی تنوع زیستی گفت: بر اساس کنوانسیون حفاظت از تنوع زیستی، تنوع زیستی به معنای تمایز و گوناگونی حیات در بخش ‌های مختلف کره زمین است و به قابلیت تمایز بین موجودات زنده تنوع زیستی گفته می‌شود. تنوع زیستی در سه سطح گونه، ژن و اکوسیستم تعریف می‌شود.
معاون تنوع زیستی سازمان محیط زیست افزود: 20 کشور دنیا دارای بیشترین تنوع زیستی هستند که بیش از 12 درصد مساحت دنیا را تشکیل می‌ دهند و 70 درصد تنوع زیستی دنیا در همین 12 درصد متمرکز شده و 45 درصد جمعیت جهان نیز در همین بخش‌ها مستقر هستند.
وی ادامه داد: ایران نیز از لحاظ تنوع زیستی بسیاز غنی است و جزو این 20 کشور است، در ایران بیش از هشت هزار و 600 گونه گیاهی وجود دارد که هزار و 810 گونه آن آندمیک ( بومی ) کشور است ، همچنین هزار و 115 گونه مهره‌دار در ایران وجود دارد که از این تعداد 540 گونه پرنده، 241 گونه خزنده، 163 گونه ماهی آب شیرین، 197 گونه پستاندار و 92 گونه دو زیست هستند.
ظهرابی گفت: همچنین در کشور ما 30 پارک ملی، 37 اثر طبیعی ملی، 170 منطقه حفاظت شده، 45 پناهگاه حیات وحش وجود دارد و از بین تالاب‌های متعدد موجود در ایران 24 تالاب اهمیت بین ‌المللی دارد و با ثبت 12 ذخیره‌گاه زیست کره در یونسکو جزو کشورهای پیشتاز در این زمینه هستیم همچنین 203 منطقه شکار ممنوع در ایران وجود دارد که تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سابقه تشکیل کنوانسیون تنوع زیستی اظهار کرد: در سال 1972 اجلاس استکهلم برگزار شده است و مقامات کشورهای مختلف در صدد اجرای برنامه ‌هایی به منظور حفظ محیط زیست برآمدند.
وی افزود: در سال 1992 اجلاس دیگری برگزار شد که کشورها متعهد به سه کنوانسیون تغییر اقلیم، مقابله با بیابان‌ زایی و تنوع زیستی شدند، از سال 1993 کنوانسیون تنوع زیستی لازم الاجرا شد و در حال حاضر 196 کشور عضو این کنوانسیون هستند. در ایران هم از سال 93 مجلس شورای اسلامی الحاق به کنوانسیون تنوع زیستی را به تصویب رساند.
ظهرابی با اشاره به اهداف کنوانسیون تنوع زیستی تصریح کرد: استفاده پایدار از اجزای تنوع زیست، دستیابی به منابع ژنتیک و تقسیم عادلانه منافع ناشی از تنوع زیستی اهداف کنوانسیون تنوع زیستی هستند.
وی با بیان اینکه برای اجرای اهداف کنوانسیون تنوع زیستی قوانینی مصوب شده است،‌ گفت: اجرای مفاد کنوانسیون در سطح ملی، اجرای مصوبات کنفرانس اعضای متعاهد، تدوین راهبردها و برنامه ‌های اقدام ملی تنوع زیستی و اجرای آن، تعهدات کشورها به کنوانسیون تنوع زیستی است.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به مهمترین اقدامات این سازمان در اجرای تعهدات کنوانسیون تنوع زیستی اظهار کرد: تدوین و تصویب دو راهبرد و برنامه اقدام ملی تنوع زیستی کشور مهمترین اقدام سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه است. برنامه دوم اقدام ملی تنوع زیستی شامل چهار بخش جریان ‌سازی تنوع زیستی بین مردم و دولت، ایجاد سیستم جامع پایش، کاهش فشار بر تنوع زیستی و حفاظت یکپارچه از تنوع زیستی است.
وی افزود: تاکنون سازمان حفاظت محیط زیست پنج گزارش ملی تنوع زیستی را به دبیرخانه کنوانسیون تنوع زیستی ارسال کرده است. ششمین گزارش تنوع زیستی نیز در حال آماده شدن است.
ظهرابی تاکید کرد: تغییر اقلیم و پیامد های ناشی از آن عامل مهم دیگری است که تنوع زیستی را تهدید می‌کند. همانطور که شاهد هستیم به دلیل خشکسالی امنیت غذایی حیات وحش تحت تاثیر قرار گرفته است.
وی گفت: تغییر اقلیم، عدم آگاهی کافی مردم و مسئولان از ارزش‌ های محیط زیست و تنوع زیستی، تغییر کاربری اراضی و اشغال زیستگاه ها ، چرای بی رویه دام و برداشت از جنگل ها برای مصرف سوخت و شکار و صید بی رویه برخی تهدیدات تنوع زیستی کشور است.
ظهرابی با بیان اینکه با وجود تمام مشکلات روزنه‌ های امیدی در حوزه تنوع زیستی وجود دارد، گفت:رویکرد تصمیم‌گیران کلان نسبت به محیط زیست امیدوار کننده است، علاوه بر این گسترش همکاری ‌ها با سازمان‌ های بین ‌المللی و کشورهای همسایه، ارتقای آگاهی، آگاهی‌ رسانی محیط زیستی و وجود سمن ‌های محیط زیستی در کنار مسئولان از جمله عواملی است که در حفاظت از تنوع زیستی وضعیت را امیدوارکننده‌تر می‌کند.
22 می مصادف با اول خرداد ماه روز جهانی تنوع زیستی است و شعار امسال این روز ' 25 سال حفاظت از حیات کره زمین' تعیین شده است.
مراسم روز جهانی تنوع زیستی امروز با حضور عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، احمد علی کیخا عضو شورای عالی آب و نماینده مجلس شورای اسلامی و جمعی از فعالان محیط زیست در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

منبع: ایرنا